شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۳۳۱۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
نمایش فاطمه (س)، اثری از گروه هنری«هنرمقدس» نمایشی با سبک لکچرپرفورمنس« خطابه اجرا» است که در هفت پرده به زندگی برترین بانوی عالم می پردازد،
آرزویم آشنایی تمام زنان با الگوی برتر زن استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، این نمایش دو سال در ایام فاطمیه در سالن سوره حوزه هنری به نمایش درآمد و با استقبال شدید بانوان روبرو شد به نقل از حوزه هنری ، امسال، همزمان با عید بزرگ شیعیان جهان، تیم اجرای این نمایش با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی عازم عراق شد تا از پانزدهم تا بیست و دوم تیرماه در تئاتر ملی بغداد(المسرح الوطنی) به روی صحنه برود،

چکیده گفتگو با خانم مریم شعبانی، سرپرست گروه «هنر مقدس» که این اثر فاخر را خلق کرده است را بخوانید.

درباره اجرای مشترک نمایش با هنرمندان عراقی بگویید، چه تعداد از پرفورمرها( اجرا کننده ها) ایرانی و چه تعداد از بانوان هنرمندعراقی هستند؟

نمایش را به مدت ۵ شب از شب عید غدیرتا شب مباهله درتئاتر ملی بغداد (المسرح الوطنی) به روی صحنه بردیم. برای اجرای تئاتر در کشور عراق تمام تلاشمان را کردیم تا این نمایش، به صورت مشترک میان هنرمندان ایرانی و عراقی اجرا شود، به همین منظور به صورت فشرده و طی چند روز به هنرمندان عراقی آموزش تئاتر و پرفورمنس دادیم و برای اجرای نمایش فاطمه(س) آنها را آماده کردیم. دو صحنه از این نمایش را هنرمندان آموزش دیده عراقی اجرا می‌کنند و اجرای بقیه نمایش برعهده هنرمندان ایرانی است، این نمایش در ایران با 70 هنرمند ایرانی اجرا شد اما با حضور بانوان هنرمند عراقی، تعداد کمتری از هنرمندان ایرانی را به‌عراق اعزام کردیم،چون دوست داشتیم کار مشترکی روی صحنه برود، به همین جهت از ۷۰ بانوی هنرمندی که این نمایش را اجرا می‌کنند ۲۵ نفرشان هنرمندان عراقی هستند.»

 مقدمات اجرای نمایش در عراق چطور فراهم شد؟

در سال‌های گذشته که‌ این نمایش را در حوزه هنری انقلاب اسلامی اجرا می‌کردیم هنرمندان و مخاطبان عراقی، لبنانی، سوری  مهمان ما بودند که با استقبال بی‌نظیر آن‌ها روبرو شدیم. این دوستان خیلی اصرار داشتند که این نمایش را در کشورهایشان اجرا کنیم، در این میان ، خانم‌«زهرا علی فائق» یکی از دوستان عراقی که در زمینه نمایش و امور فرهنگی فعال است خیلی تلاش کرد تا ارتباطی بین گروه «هنر مقدس» و گروه« لنحیا و الکوثر» در عراق برقرار شود و هنرمندان تئاتری دو کشور با همدیگر مرتبط شوند. ارتباط دوستانه من وخانم فائق باعث شد برنامه‌ریزی‌هایی در کشورهای خودمان داشته باشیم. برای عملی کردن این برنامه ریزی ها ،‌ مسئولان حوزه هنری انقلاب اسلامی و مدیران فرهنگی عراقی و مخصوصا اعضای گروه «بلاحدود» دست به دست هم دادند تا برنامه‌ریزی به خوبی پیش برود، در نهایت گروه «بلا حدود» پشتیبانی این کار را برعهده گرفت و الحمدالله این کار روی صحنه رفت.

استقبال عراقی ها از نمایش چگونه بود؟ آیا نمایش به زبان فارسی اجرا شد یا ترجمه شده است؟

نمایش خطابه اجرا فاطمه (س) درهفت پرده شامل «ولادت، شعب، وفات حضرت خدیجه، ازدواج حضرت فاطمه، جنگ احد، خانه حضرت فاطمه(س) و محشر) برش‌هایی از زندگی عاشقانه و عارفانه حضرت زهرا (س) را برای تماشاگران زن روایت می‌کند. برای اجرای این نمایش دو سال و نیم تحقیق و پژوهش انجام داده و نزدیک به بیست منبع مختلف مورد تأیید شیعه و سنی را بررسی کردیم، زمانی که این کار را به صورت لکچرپرفورمنس طراحی کردیم، دوست داشتیم به زبان‌های دیگر هم ترجمه شود و امکان فهمش برای همه مردم جهان وجود داشته باشد. با وجود آنکه پرفورمنس یک هنر نمادین است و بیشتر پیام توسط حرکت به مخاطب انتقال داده می شود اما برای اجرا در کشور عراق ، این کار را به زبان عربی ترجمه و از کارشناسان عرب زبان و عراقی استفاده کردیم، چون متن کار باید برگردان عراقی می‌شد و از سویی متن نمایش یک متن شاعرانه عارفانه است و ساختارخودش را دارد، باید به بهترین شکل ممکن این ترجمه صورت می‌گرفت تا قابل فهم برای مخاطبان عراقی باشد. یک‌ماه ترجمه ، تصحیح  وبازنگارش این کار طول کشید که خروجی این کار خیلی خوب بود. بعد از ترجمه برای این اثر نریشن عربی نوشته شده و دراستودیو «پژواک» حوزه هنری ضبط شد. الحمدالله در این چند شب که در عراق اجرا داشتیم با استقبال بی‌نظیر مردم بغداد مواجه شدیم.

از اینکه این نمایش را در کشوری دیگر اجرا کرده اید و نمایش بین المللی شده است چه احساسی دارید؟


 حضرت زهرا (س)بهترین الگوی نجات برای مردم جهان هستند که توانستیم به واسطه لکچرپرفورمنس فاطمه(س) این الگو را به نمایش بگذاریم. ما دوست داشتیم هنرقدسی زنان برای همه مردم جهان انتشار پیدا کند و ما پیام رستگاری بخش و پیام نجات بخش را برای تمام مردم جهان داشته باشیم. ‌امیدوارم این نمایش را به تمام زبان‌های جهان ترجمه کنیم. اجرای بین‌المللی این نمایش آرزوی بزرگ من بود که تصور می‌کردم دست نایافتنی است اما به همت دوستان عراقی‌ و حوزه هنری و مدیران فرهنگی عراق به بهترین شکل ممکن اتفاق افتاد.
نظر شما