شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۳۳۳۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
هم‌اندیشی بانوان مدیر و فعال قرآنی استان تهران روز دوشنبه 26 تیرماه در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ این برنامه با رویکرد هم اندیشی سوق دادن بیشتر بانوان مدیر و فعال قرآنی به انس فزاینده با قرآن کریم در سایه فهم، تدبر و تعمق در آیات قرآن کریم با مشارکت فرهنگسرای خانواده، موسسه کوثر هدایت و حکمت، بانوان قرآن پژوه و موسسه تدبر در کلام وحی با برپایی کارگاه های هم اندیشی، آشنایی با دوره های تدبر در قرآن، صحیفه سجادیه و سبک زندگی و ... با حضور اساتید مطرح، بانوان مدیر و فعال عرصه قرآنی در دو بخش برگزار شد.

بحث و بررسی پیرامون توسعه فعالیت‌های قرآنی، ارائه راهکارهای مناسب به منظور اثربخشی بیشتر و بهبود کیفیت فعالیت های قرآنی و ... در حوزه بانوان از موضوع های مورد بررسی در این نشست قرآنی بود.

در ابتدای مراسم خواهر شهید بزرگوار محمد ناظری ضمن بیان خصوصیات اخلاقی شهید بزرگوار در خصوص ویژگی‌های یک وزیر خوب از دیدگاه حضرت علی (ع) نکاتی را برگرفته از نهج البلاغه بیان کردند.

در ادامه عبدالرضا حاجیلری (عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی) در دو بخش به موضوع شبکه های همکاری در توسعه فعالیت های انجمن قرآنی بانوان و بررسی چالش ها و مشکلات موسسه های قرآنی در توسعه فعالیت ها و ارائه راهکارهایی در این باره پرداخت و اظهار داشت با توجه به تحولات جامعه باید دائما گفتگو داشته باشیم و تجربه و اندوخته های خود را با هم به اشتراک بگذاریم.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره شبکه های ارتباطی سه موضوع شبکه های ارتباطی چیست؟ چرا باید شبکه ارتباطی ایجاد کنیم؟ چگونه باید این کار انجام بدهیم؟ نکات مفیدی را مطرح کرد.

ابراهیم آسیابانی بخشایش (مدیرعامل موسسه آموزشی بصائر) با موضوع سبک زندگی درباره بحران های تربیتی و فرهنگی گفت: هر راه حلی برای باید همه جانبه باشد کانون قرآنی باید لشگر موضوع قرآنی باشد و نکته سوم شاخص گرایی است آن موضوعی که مهم است تغییر رفتار پایدار است فرد باید تربیت شود ارزش های دینی در وجودش تثبیت شود ما باید شاخص های مان را تعیین کنیم که در این زمینه راه حل ما فرهنگی است که از مسیر آموزش و یادگیری عبور می کند احیای امر اهل بیت احیای امر قرآن بهترین مسیر است.

در ادامه شیوا مقدم (رییس فرهنگسرای خانواده) در این برنامه اظهار داشت: براساس اهداف ۱۷ گانه سازمان فرهنگی هنری پرداختن به موضوع سبک زندگی اسلامی از اهداف و محورهای اصلی ما می باشد براساس هویت این فرهنگسرا موضوع خانواده و استحکام خانواده از مباحث اصلی این فرهنگسرا است از منظر جامعه شناختی هر کشوری که به توسعه فرهنگی خود توجه می کند باید به سرمایه فرهنگی خود بیاندیشد و در تکریم و تکثر این سرمایه تلاش کند تابه سرمایه نمادین تبدیل شود قرآن به عنوان بهترین سرمایه نمادین در حوزه فرهنگی مطرح است و هر چیزی که به آن نسبت باشد دارای اهمیت است به همین دلیل قاریان مراکز قرآنی جز سرمایه های دارای اهمیت هستندبراساس مقتضیات و پژوهش های انجام شده خانواده بر حول و محور عواطف می گردد و مدیریت عاطفه در خانواده بر عهده زنان است و نقش اساسی و کلیدی خانواده از موارد مطرح در خانواده است به همین دلیل ارتقا و توانمندسازی بانوان از درجه اهمیت بسیاری برخوردار است.

در ادامه نیکو دیالمه (استاد دانشگاه و رییس هیات مدیره موسسه فرهنگی احیا ثقلین) خواهر شهید عبدالحمید دیالمه به منظور منظور شناخته شدن بیشتر و تکریم شهدای والامقام به سخنرانی درباره شهید پرداختند و نکاتی مفید درباره آشنایی با مباحث قرآنی و سیره اهل بیت(ع( مطرح کردند.

همچنین با حضور حجت الاسلام حسین صبوحی و حجت الاسلام کفیل به موضوع های "تدبر در کلام وحی دوره شیوه تدبر در قرآن" و"روش انس با صحیفه سجادیه" پرداخته شد.

زکیه عبدالهیان (مدیر عامل موسسه بانوان قرآن پژوه) گفت: اخیرا شاهد یک اتفاق منزجرکننده در کشور سوئد بودیم ضمن محکوم کردن این بی حرمتی به قرآن کریم باید گفت شاید بررسی و آسیب شناسی عملکرد سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، نهادها، تشکل ها و محافل قرآنی بتواند نتیجه‌ای حاصل کند که دست کم در آینده انجام چنین رفتارهای مشمئزکننده‌ای ولو به صورت سازمان یافته و با مقاصد خاص غیرممکن و یا بسیار دشوار شود

وی در ادامه اظهار داشت: سال های طولانی است که موسسه قرآنی بانوان قرآن پژوه با هدف شناسایی و شناساندن بانوان قرآنی تشکیل شده و با برگزاری همایش های بین المللی بانوان قرآن پژوه اهتمام در این مهم داشته است. حضور بی بدیل چهارهزار بانوی قرآنی از سراسر کشور در حضور رهبر انقلاب اسلامی نمونه مشهود از تجدید میثاق جامعه قرآنی بالاخص بانوان با آرمان های انقلاب اسلامی و باورهای دینی و قرآنی است اکنون این موسسه درصدد است با شناسایی جلسات و محافل قرآنی خودجوش بانوان از سراسر تهران صحنه را برای هرچه بهتر بودن فعالیت های قرآنی بانوان فراهم کند.

عبدالهیان در پایان این نشست هم اندیشی راهکارهایی را بیان کرد:

۱/ حمایت قانونی و معنوی از بانوان فعال قرآنی در راستای ایجاد زمینه مناسب برای توسعه فعالیت های قرآنی ۲/ مساعدت در ایجاد شبکه های همکاری به منظور هم افزایی و بهره گیری حداکثری از توانمندی های علمی و تجربه مدیران و کارشناسان فعال قرآنی ایجاد ۳/ ایجاد زمینه برای برگزاری سنت های مشترک فی مابین مدیران و کارشناسان فعال قرآنی با مدیران سازمان‌های فرهنگی و قرآنی دولتی و نهادهای عمومی ۴/ حاکم ساختن مدیریت علمی بر فعالیت های قرآنی با اتکا به یافته های پژوهش های علمی و به روز رسانی سبک های مدیریتی در فعالیت موسسات غیردولتی قرآنی ۵/ توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی روز جامعه و سیاست گذاری و برنامه ریزی برای انتقال آموزه های قرآنی به نسل های جدید با روش های جذاب و نو ۶/ شناخت علمی نیازهای مخاطبین نسل جدید و تلاش برای جذب حداکثری کودکان و نوجوانان و آشنایی با قرآن و فرهنگ قرآنی ۷/ تنوع بخشی به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و توسعه آموزش های قرآنی در اثنای فعالیت های اجتماعی و تفریحی با ایجاد جذابیت های لازم برای کودکان ۸/ دوری از بوروکراسی اداری در توسعه فعالیت های قرآنی و برقراری بین سنت های گذشته با روش‌های جدید و به روز ۹/ ایجاد زمینه قانونی برای بهره‌گیری از توانمندی مدیران بانوی قرآنی در نقش مدیریتیو مشورتی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ۱۰/ بهره برداری از فضای معنوی مساجد در توسعه فعالیت های قرآنی و همکاری و همراهی متولیان مربوطه برای ایجاد زمینه مناسب در جهت حضور بانوان فعال قرآنی در مساجد و محیط‌ ها و فضاهای فرهنگی و مذهبی ۱۱/ همراهی و همکاری مدیران حوزه شهری و مراکز فرهنگی و اجتماعی شعری با مدیران فعالیت های قرآنی و اولویت بخشی به این قشر در کنش گری فرهنگی و قرآنی در سطح شهر ۱۲/ جانشین پروری در پرورش مدیران قرآنی و جذب جوانان و افزایش مشارکت ایشان در فعالیت های قرآنی

گفتنی است؛ تلاوت قرآن کریم توسط فهیمه ایزدی(قاری ممتاز بین المللی و داور مسابقات کشوری)، معرفی مدیران همکاری کننده و اهدای گواهینامه حضور به شرکت کنندگان از دیگر بخش های این نشست هم اندیشی بود.

فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی(یوسف آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.

نظر شما