يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۳۶۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران ضمن تقدیر از برگزاری ویژه برنامه «محرم شهر» توسط اداره کل فرهنگی گفت: اقدام شایسته‌ای است که این ویژه برنامه از یک روایت تاریخ متقن که سال‌هاست آن را تکرار می‌کنیم، یعنی عبارت مشهور «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» الهام گرفته و برگزار می‌شود.
برگزاری نخستین سوگواره آیینی در تهران اتفاق قابل تقدیری در مدیریت شهری استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نخستین سوگواره آیینی شهر تهران با عنوان محرم شهر از روز دوشنبه ۱۶ مردادماه در میدان آزادی آغاز به کار خواهد کرد و این روزها پس از نصب کشتی «سفینه النجاه حسینی» در میدان آزادی، فرآیند نهایی ساخت آن در حال اجرا است.  

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران که برای بازدید از روند اجرایی این رویداد در میدان آزادی حاضر شده بود، گفت: به نظرم یکی از رویدادهای بزرگ فرهنگی و تاریخی در کشور ما ایام عزاداری امام حسین علیه‌السلام در ماه محرم و صفر است. ما می‌توانیم پیرامون این حادثه تاریخی خلا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی خود در طول سال را جبران کنیم. معتقدم هر چه قدر در این زمینه تلاش کنیم کم است و باز هم جای کار وجود دارد.

وی ادامه داد: باعث خوشحالی ماست که به همت اداره کل فرهنگی برای اولین بار سوگواره آیینی شهر تهران در مکان محوری و بزرگ شهرمان یعنی میدان آزادی برگزار می‌شود. همچنین اقدام شایسته‌ای است که این ویژه برنامه از یک روایت تاریخ متقن که سال‌هاست آن را تکرار می‌کنیم، یعنی عبارت مشهور «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» الهام گرفته و برگزار می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به وسعت برگزاری ویژه برنامه «محرم شهر» گفت: کاری که امسال در شهر تهران برگزار می‌شود کار بسیار بزرگی است که می‌تواند برای سایر شهرهای کشور تبدیل به الگو شود. یکی از ویژگی‌های مدیریت شهری در تهران این است که وقتی برنامه‌ای خلاقانه و بزرگ در آن برگزار می‌شود، بقیه شهرها نیز از آن الگو می‌گیرند و خیلی سریع تکثیر می‌شود. این رویداد بزرگ آیینی روز دوشنبه در میدان آزادی تهران افتتاح خواهد شد و بدون شک هم مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و هم در دیگر شهرهای کشور نیز بازتاب خواهد داشت.

امانی با اشاره به مردمی بودن این رویداد و حضور هیئت‌های عزاداری گفت: برگزاری این رویداد با مشارکت مردم و هیئت‌های عزاداری از اقصی نقاط شهر تهران اقدام مثبت دیگری است که در این رویداد انجام می‌شود چرا که باعث می‌شود گروه‌های مختلف مردمی خود را در برپایی مجلس عزای سیدالشهدا سهیم بدانند.

وی درباره زمان برگزاری این رویداد در دهه سوم ماه محرم نیز گفت: موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد زمان برگزاری این رویداد آیینی است؛ همانطور که می‌دانید همه ساله در دهه اول و دوم محرم مجالس عزای برای امام حسین (ع) با قدرت برگزار می‌شود اما در دهه سوم این برنامه‌ها کمی افت پیدا می‌کند تا زمانی که حال و هوای اربعینی در شهر جاری می‌شود. معتقدم برگزاری ویژه برنامه محرم شهر در دهه سوم ماه محرم مجلس عزاداری برای سیدالشهدا در روزهای پایانی ماه محرم را در تهران زنده می‌کند و سکوتی که در سال‌های گذشته وجود داشت را می‌شکند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ساخت برنامه تلویزیونی «از سرگذشت» و واکنش مخاطبان به آن گفت: آن برنامه تلویزیونی کار جدیدی بود؛ به ویژه دکور زیبای برنامه که جلوه خوبی داده بود و یادآور رشادت‌های حضرت اباالفضل العباس در میدان کربلا بود. حظ معنوی خوبی در این برنامه نهفته بود که برای بینندگان تلویزیون به ارمغان آورد. به نظرم ساخت این دست برنامه‌های جدید و غیرتکراری که پیام خوبی دارد نیاز رسانه ملی است و باید تکرار و تقویت شود. فراموش نکنید که نسل جوان زیر فشار بسیار سنگینی است که توسط رسانه‌های خارجی ایجاد شده و در متن یک جنگ ترکیبی قرار دارد. با ساخت چنین برنامه‌هایی می‌توان آن را خنثی کرد.  

امانی در پایان گفت: باید از دوستان اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و دیگر برگزارکنندگان تقدیر و تشکر کنیم که این فکر را آغاز کردند و به اجرا رساندند.
نظر شما