شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۳۴۱۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
فاطمه کاظمی معتقد است: توانایی برقراری ارتباط موثر در جایگاه‌های مختلف یکی از مهارت‌های نرم در زندگی است. این مهارت تاثیر شگرفی در موفقیت افراد دارد. زمانی می‌توانیم یک فرد را در تک تک مراحل زندگی‌ موفق بدانیم که بتواند در هر جایگاهی که هست، ارتباط خوبی با اطرافیانش برقرار کند. نه تنها داشتن ارتباط موثر در مدرسه ضروری است، بلکه تمامی افراد باید بتوانند حتی در خانواده نیز با اعضای خانواده شان ارتباط برقرار کنند.

فاطمه کاظمی: توانایی ارتباط موثر تاثیر شگرفی در موفقیت افراد داردبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،فاطمه کاظمی در نشستی با عنوان «مهارت‌های ارتباط موثر» که در کتابخانه لویزان  برگزار شده بود عنوان کرد: همه ما نیاز داریم که با جامعه اطرافمان ارتباط داشته باشیم. 
ما به طور فطری گرایش داریم به این که با ایجاد ارتباط، افرادی که شبیه خودمان هستند را پیدا کنیم. شمانیاز دارد برای این که هویت خودتان را کسب کنید و با دوستانتان ارتباط داشته باشید. تاثیرات مثبت همسالان باعث میشود که شما به عنوان نوجوان بتوانید روابط سالم ایجاد کرده و عزت نفس و استقلال به دست بیاورید. 

وی با بیان اینکه برخی از مهارت‌ها هستند که هر یک از ما در طول عمرمان به آنها دست پیدا می‌کنیم و اما برخی دیگر از مهارت‌ها هستند که باید در سن نوجوانی به آنها رسید اظهار کرد: زندگی به سرعت می‌گذرد، بنابراین وقت زیادی نداریم تا بخواهیم خودمان را ارتقا دهیم و برای روزهای سخت آماده باشیم. به همین دلیل باید از دوران نوجوانی حداکثر استفاده را بکنیم. برخی مهارت‌ها را می‌توان بایسته‌هایی در نظر گرفت که هر فرد از شروع سن نوجوانی تا ورود به سن جوانی باید به عنوان یک انسان برای موفقیت در زندگی آینده‌اش در وجود خود پرورش داده باشد. 
این روانشناس در ادامه بیان کرد: شما باید بدانید که چگونه رفتار اجتماعی مناسبی داشته باشید. باید سرگرمی‌های خود را بشناسید و بدانید به چه فعالیت‌هایی بیشتر علاقه دارید. باید یاد بگیرید که چگونه روابط دوستانه خوب برقرار کنید. باید ارزش خود را بشناسید و بدانید که چگونه باید در اجتماع حق خودتان را بگیرید. همچنین باید احترام گذاشتن به عقاید دیگران را نیز بیاموزید.

وی درباره انواع ارتباط موثر توضیح داد: در دنیای مدرن امروز ارتباط اثر بخش با دیگران فقط از طرق گفت‌وگو حاصل نمی‌شود و انواع مختلفی دارد که در ادامه‌ با آنها آشنا می‌شوید. اولین و تاثیرگذارترین نوع ارتباط انسانی، ارتباط کلامی است. این نوع ارتباط از طریق روش‌های مختلف مانند، گفت‌وگوی تلفنی، مصاحبه‌ها و صحبت‌های حضوری را در بر می‌گیرد. اگر بتوانید روی ارتباط کلامی خود کار کنید خیلی زود به توانایی ارتباط موثر دست پیدا می‌کنید و در نهایت می‌توانید اهداف خود را به راحتی و بدون پیش آمدن سوءتفاهم بیان کنید.

کاظمی با بیان اینکه دومین ارتباط موثر در روابط انسانی ارتباط تصویری است که تمامی تصاویر و نمودارها و جداول را شامل می‌شود عنوان کرد: البته لازم به ذکر است که این نوع ارتباط به خودی‌خود از ارزش بالایی برخوردار است و نباید گفت که چون کلامی در این ارتباط جا‌به‌جا نمی‌شود پس انتقال‌دهنده‌ خوبی نیست؛ چون خودتان به خوبی می‌دانید احساساتی شدن با دیدن یک تصویر چگونه است.

او افزود: سومین نوع ارتباط ارتباط نوشتاری نام دارد. ارتباط نوشتاری به معنای میزان تاثیرگذاری متن و معنا و مفهوم داخل یک نوشته است. گاهی اوقات با خواندن آثار یک نویسنده یا شاعری که چند قرن قبل از ما می‌زیسته، آن‌چنان تاثیری در ما به وجود می‌آید که تا مدت‌ها آن متن را فراموش نمی‌کنیم. به این تاثیر ارتباط نوشتاری می‌گویند؛ یعنی شما بتوانید بدون ردوبدل کردن صحبتی و تنها از طریق استفاده از کلمات بتوانید احساسات و مفهوم مورد نظر خود را به دیگران انتقال دهید.

وی در ادامه بیان کرد: چهارمین و آخرین نوع ارتباط هم ارتباط غیر کلامی نام دارد. در این نوع، از ارتباط موثر تنها زبان بدن و حالت صدا و حالت ادا کردن کلمات توسط فرد مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور کلی ارتباط غیر کلامی به همراه ارتباط کلامی استفاده می‌شود؛ به این معنی که اگر ارتباط کلامی و سخنان شما پنجاه درصد یک ارتباط موثر در جامعه باشد، نیمه‌ باقی مانده متعلق به ارتباط غیر کلامی شماست.

این روانشناس با بیان اینکه در برقراری ارتباط پیش‌قدم شدن نقش مهمی دارد اظهار کرد: یاد بگیرید که در هنگام برقراری ارتباط بهتر است پیشگام شوید و یا به اصطلاح خودمانی‌تر، شما سر صحبت را باز کنید. البته گاهی اوقات موانعی بر سر راه قرار دارد که ما را از انجام این کار منع می‌کند. افکاری مانند اینکه ممکن است مرا تحویل نگیرد، چرا من جلو بروم، این کار چاپلوسی است و… از نمونه‌های موانع انجام این کار است. سعی کنید برای اینکه بتوانید با اطرافیان خود ارتباط موثر داشته باشید، افکار بی مورد را کنار بگذارید و پیش قدم شوید.

وی اضافه کرد: شما باید ازروابط خود با والدین، دوستان و نزدیکان محافظت کنید و این مهارت را یاد بگیرید. برای شرح این مورد اجازه دهید به یک مثال اشاره کنیم. زمانی که نهالی را می‌کارید، خیلی حساس است و نیاز به مراقبت دارد. این نهال با هر بادی آسیب می‌بیند و یا از بی آبی خیلی زود خشک می‌شود. روابط ما نیز مانند همین نهال هستند که اگر به آن‌ها بی توجهی کنیم، خیلی زود نابود می‌شوند. 

فاطمه کاظمی تاکید کرد: توانایی برقراری ارتباط موثر در جایگاه‌های مختلف یکی از مهارت‌های نرم در زندگی است. این مهارت تاثیر شگرفی در موفقیت افراد دارد. زمانی می‌توانیم یک فرد را در تک تک مراحل زندگی‌ موفق بدانیم که بتواند در هر جایگاهی که هست، ارتباط خوبی با اطرافیانش برقرار کند. نه تنها داشتن ارتباط موثر در مدرسه ضروری است، بلکه تمامی افراد باید بتوانند حتی در خانواده نیز با اعضای خانواده شان ارتباط برقرار کنند.
نظر شما