چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۰
کد خبر: ۱۳۴۸۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
کارگردان تئاتر "فریادهای نیمه شب وحشی" با درون مایه واقعه عاشورا، کار بر روی نمایشنامه های مذهبی را سخت ترین کار اما دارای اثرات بیشتری در جامعه دانست و از مسئولان خواستار توجه بیشتری به اینگونه آثار شد.
پوران رحمانی پناه گارگردان و بازیگر تئاتر وسینما کشورمان درگفتگو با پایگاه خبری فرهنگ وهنر با اعلام ابن نظر در خصوص علت انتخاب اینگونه نمایش نامه ها گفت: علت انتخاب نمایش نامه مذهبی با توجه به شرایط امروزه جامعه و استقبال مردم است و زیرا تاثیر مثبتی برجامعه دارد.

تئاترهای مذهبی برای اکران نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند
وی تصریح کرد: کار بر روی نمایشنامه های مذهبی از سخترین کارها در هنر تئاتر است.
رحمانی پناه در ادامه نویسندگی این اثر را سعید سوری اعلام کرد و گفت : این نمایشنامه هم اینک درحال اجرا روی صحنه تئاتر میباشد.

وی در ادامه در خصوص علت نامگذاری نمایشنامه خود افزود: علت انتخاب اسم نمایش به نام فریادهای نیمه شب وحشی، اشاره به شخصیت جناب حر ریاحی و توبه وی  و بازگشت به سپاه امام حسین ع و بیان تاثیر زنان در جامعه  است.

رحمانی پناه در ادامه پیرامون موانع پیش روی تئاتر در کشور گفت: چند مشکل بزرگ در تئاتر وجود دارد که مشکل مالی از مهمترین مشکلات  و عدم حمایت جشنواریی از این گونه فعالیتها یکی دیگر از مشکلات و موانع پیش روی توسعه اینگونه فعالیت هاست. وی تصریح کرد: که تئاتر در حوزه جشنواره ای از هیچ نهادی حمایت نمیشود وهمه از بودجه شخصی تأمین می شود .
وی گفت که انتطار از مسئولان امر این است که حداقل به جوانانی که وارد این حوزه شده اند در چارچوب و مقررات خاصی کمک نمایند.
این کارگردان جوان تئاتر کشور در پایان ضمن  آرزوی سربلندی کشور در همه عرصه های داخلی و خارجی تاکید کرد که با توجه به مساعد نبودن وضعیت تئاتر امروز کشور  خوب است که متولیان امر هنر تئاتر نگاه مسئولانه و پدرانه  به این حرفه داشته باشند چون به دلیل عدم توجیه اقتصادی فعالیت در این حوزه  اکثرا همکاران به مشاغل دیگری روی اورده اند و این تاثیر بدی روی هنر کشور دارد.

تئاترهای مذهبی برای اکران نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند
 
نمایش «فریادهای نیمه‌شب وحشی» به کارگردانی پوران رحمانی‌پناه و نویسندگی سعید سوری از ۱۹ شهریور تا سوم مهر ساعت ۱۸ در سالن استادمحمد پردیس تئاتر تهران به نمایش در آمد.
در این نمایش، پوران رحمانی‌پناه، سعید سوری، ابراهیم حاجی علیزاده، آیلین جهانشاهلو، الهه پورآقابالایی، امیرمهدی جعفری به ایفای نقش می‌پردازند.
این نمایش به داستانی ‌پرچالش از توبه حربن یزید ریاحی می‌پردازد. همسر حربن یزید ریاحی که مخالف حضور همسرش در کربلا و جنگ با حسین بن علی (ع) بود، درگیر توهماتی می‌شود که باید با آن‌ها بجنگد و مهم‌ترین تصمیم زندگیش را بگیرد. ۲ نفر از توهمات نمادی از خیر و ۲ نفر نمادی از شر هستند و مابقی توهمات سرگردان ذهن او هستند. در نبرد میان خیر و شر در ذهن همسر حر، و رفت و بازگشت‌ها به آینده و گذشته قبل از واقعه عاشورا، او تصمیم می‌گیرد که با همراهی و توهمات، به ذهن شوهرش که در شب عاشورا متزلزل و سر درگم است هجوم ببرند. با روبه رو شدن حر و همسرش در تخیلات حر و شروع دعوای عقل در برابر دل، ناگفته‌های عاشقانه و جنگجویی‌ها، رویاهای بافته شده به طلا و فرماندهی کردن‌ها را عشق به اهل بیت پیروز می‌شود و حر بن یزید ریاحی توبه کرده و بازمی‌گردد.
از دیگر عوامل اجرایی در این نمایش، محمد خوش آبی مجری طرح، کیمیا بیات منشی صحنه، فاطمه حضوری، امیرعلی اسعدی نور و صوت، مریم رحمانی‌پناه طراح لباس و پوران رحمانی‌پناه به عنوان گرافیست حضور دارند.
همچنین سید محمدرضا شیخ الاسلامی مشاور مذهبی این نمایش را بر عهده داشته است.
 
مطالب مرتبط
نظر شما