يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۸
کد خبر: ۱۳۴۸۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
کتاب قصه «چرخ و فلک» نوشته راضیه احمدی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) برای کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شد.
قصه «چرخ و فلک» برای بچه‌ها چاپ شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب قصه «چرخ و فلک» نوشته راضیه احمدی به تازگی با تصویرگری طاهره شعبانی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) برای کودکان و نوجوانان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
این کتاب قصه در ۱۴ فصل داستانی از روزهای خوب و شادمان در خرمشهر و لحظات سخت حمله سربازان عراقی به این شهر است. این داستان دقیقاً از زمانی آغاز می‌شود که دشمن وارد شهر خرمشهر شده و مردم در حال ترک خانه‌های خود و عزیمت به شهرهای دیگرند.
شخصیت اصلی و قهرمان این کتاب دختری ۸ ساله است که پدرش برای دفاع از شهر به رزمنده‌ها می‌پیوندد و او با وجود مشکلات زیاد، مسئولیت خانواده را به دوش می‌گیرد. او در کنار برادرش سینا تلاش می‌کند تا پیش از ترک شهر چرخ و فلک پدر را که یادگار اوست از مهلکه بیرون آورده و با خود ببرند.
نویسنده در این اثر سعی کرده خاطرات دوران کودکی خود را که مصادف با دوران هشت سال دفاع مقدس بوده با بهره گیری از تخیل سیال، خلق شخصیت‌های باورپذیر و روایت داستانی حادثه‌محور بودن برای کودکان بیان کند.
در کتاب چرخ و فلک، راضیه احمدی تلاش کرده از طریق خلق فضایی کودکانه با موضوع جنگ به آفرینش ادبی دست پیدا کند که با سایر کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده متفاوت باشد. در این کتاب ارزش‌هایی همچون هم‌دلی، حل مساله، تاب‌آوری، صلح و جنگ و غیره به چشم می‌خورد.
هم چنین در این کتاب نویسنده تلاش دارد شباهت‌های فرهنگی بین دو جامعه ایران و عراق در زمان جنگ و شیوه تعاملات انسانی را نیز به تصویر بکشد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«من و سینا خواهر و برادریم. با شروع جنگ مجبور شدیم از خرمشهر برویم اما دلمان پیش چرخ و فلک بابا بود. برای اینکه چرخ و فلک را با خودمان ببریم دوباره به شهر برگشتیم. اما این بار دشمن وارد شهر شده بود و ما در شهر میان خمپاره‌ها و آتش و دود گیر افتادیم.»
این کتاب با ۶۴ صفحه مصور و قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه شده است.
نظر شما