يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۵
کد خبر: ۱۳۴۹۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
پروانه‌های زرین جشنواره فیلم کودک از جمعه ۱۴ مهر در اصفهان به پرواز درمی‌آیند و بچه‌های نسل جدید را به تماشای فیلم‌های خاطره‌ساز و کودکانه دعوت می‌کنند. در این گزارش مروری داریم بر جزییات فیلم‌های ایرانی که در بخش بلند داستانی با یکدیگر رقابت می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، اسامی فیلم‌های ایرانی بخش بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شده است. فروش بلیت فیلم‌ها برای عموم مخاطبان از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و تا زمان تکمیل ظرفیت‌های نمایش ادامه دارد. مخاطبان سینمای کودک با دانستن خلاصه داستان و بازیگران هر فیلم می‌توانند انتخاب بهتری برای فیلم دیدن داشته باشند.


سیر تا پیاز فیلم‌های بلند ایرانی جشنواره کودک؛ از بچه‌های ربات‌ساز تا خرچنگ‌های قشم


به نقل از ایرنا،از بین فیلم‌های این بخش سه فیلم در آغوش درخت، هوک و کاپیتان قبلا در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و فیلم سیارک هم مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است. سه فیلم پویانمایی که محصول استان خراسان رضوی هستند نیز امسال در بخش مسابقه بلند داستانی حضور دارند.

در تمامی فیلم‌ها بازیگران کودک و نوجوان حضور فعالانه‌ای دارند. اگرچه بیشتر آثار سراغ بازیگران کمتر شناخته‌شده رفته‌اند؛ اما رد پای بازیگران چهره نیز در فیلم‌های این دوره دیده می‌شود. پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغی، امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، روح‌الله زمانی، امیرحسین صدیق ، آشا محرابی ، میرطاهر مظلومی، سپیده خداوردی و هادی کاظمی از جمله بازیگران مشهور و محبوبی هستند که در فیلم‌های این دوره جلوی دوربین رفته‌اند.

فیلم‌ها اگرچه همگی به مسائل کودکان و نوجوانان می‌پردازند؛ ولی به لحاظ موضوعی از تنوع مناسبی برخوردار هستند. در یکی فیلم‌ها داستان بچه‌هایی را تماشا می‌کنیم که با هوش مصنوعی آشنایی دارند. پاسداشت مقام پرستار و ادای دین به کودکان سرطانی دغدغه یکی دیگر از آثار است. دو فیلم به رابطه کودکان و محیط زیست می‌پردازند. در فیلم «هوک» تلاش‌های دو برادر ورزشکار بلوچ را می‌بینیم. مشکلات کودکان و نوجوانان در دوره کرونا نیز مضامین یکی از فیلم‌های این دوره است.

«هوک»؛ تصویری از سیستان و بلوچستان

فیلم سینمایی هوک ساخته حسین ریگی پیشتر در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

حسین ریگی، کارگردان فیلم هوک اهل سیستان و بلوچستان است و در دومین تجربه فیلمسازی به سراغ قصه‌ای رفته است که تماما در این استان می‌گذرد.

در خلاصه داستان آن آمده است: دو برادر ورزشکار بلوچ برای رسیدن به آرزوهای بلندپروازانه خود تلاش می‌کنند.

سیر تا پیاز فیلم‌های بلند ایرانی جشنواره کودک؛ از بچه‌های ربات‌ساز تا خرچنگ‌های قشم
امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی، آرزو تاج‌نیا، سعید رضایی‌کیا و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی هوک در دل‌نوشته‌ای برای فیلمش نوشته است: هوک تصویرنوشته‌ای از سیستان و بلوچستان، مهد مردمان غیور و پراز مهر و دوست‌داشتن است؛ مهربان‌دلانی که مشق مسلک پهلوانی می‌کنند.

«در آغوش درخت» و خانواده در آستانه فروپاشی

در آغوش درخت به کارگردانی و نویسندگی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نسب محصول سال ۱۴۰۱ است و سال گذشته در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شده است.

بابک خواجه‌پاشا با فیلم در آغوش درخت یکی از جوانانی است که از آذربایجان غربی پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را برهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.»

«در آغوش درخت» با نمایش قاب‌هایی خارج از فضای تهران در شهر ارومیه تصویربرداری شده و آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد.

مارال بنی‌آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.این فیلم حاصل مشارکت سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

«آلفا و ربات نابودگر» اولین فیلم رباتیک

قصه فیلم درباره ربات نابودگر و قدرتمندی است که به قصد نیت‌های شوم یک جادوگر اهریمن از سیاره خود ربوده می‌شود تا با قدرت گرفتن بتواند جهان را به تسخیر این جادوگر دربیاورد.

در این مسیر تیم رباتیک آلفا که دانشمندان رباتیک هستند تهدید می‌شوند که باید به این جادوگر کمک کنند. آنها هم توسط جادوگر ربوده می‌شوند تا مجبور به راه‌اندازی ربات شوند اما ..

سیر تا پیاز فیلم‌های بلند ایرانی جشنواره کودک؛ از بچه‌های ربات‌ساز تا خرچنگ‌های قشم

«آلفا و ربات نابودگر» اولین فیلم رباتیک سینمای ایران به حساب می‌آید.«آلفا و ربات نابودگر» داستان بچه‌هایی است که با هوش مصنوعی آشنایی دارند و در حوزه ربات‌سازی نابغه هستند. آنها تحت عنوان تیم آلفا در حال تلاش برای رفتن به فستیوال ربات‌ها هستند که در این مسیر اتفاقاتی بین این تیم و ربات اهریمن رخ می‌دهد و…


امیرحسین صدیق، آشا محرابی، میرطاهر مظلومی، سپیده خداوردی، کوروش معصومی، آرش میر احمدی، سیاوش قاسمی، سید رضا حسینی، هادی شکوری، صادق حسنی بازیگران این فیلم هستند و بازیگران خردسالی چون یاسین اسدی، آرش دهقان، بنیامین و مانی طاهر، مهدیار راستین فر و... نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم سینمایی «آلفا و ربات نابودگر» میزبان ربات‌هایی از دانشگاه شریف و دیگر دانشگاه‌های معتبر کشور شده است.

«سیارک» در منطقه‌ای کویری

سیارک، فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی حسینی‌وند است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است:‌ ابراهیم ۱۲ سال دارد. او با مادر و پنج برادر و خواهرِ قد و نیم قدَش در دو اتاق کوچکِ تو در تو، در منطقه‌ای کویری و دور از روستا زندگی می‌کند. مادرِ ابراهیم دلش روشن است که روزی پسرِ بزرگ و شوهرش که دو سال پیش برای کار رفته‌اند و هرگز برنگشته‌اند، برمی‌گردند و بار سنگینِ زندگی از روی دوشِ ابراهیم برداشته می‌شود.

سیر تا پیاز فیلم‌های بلند ایرانی جشنواره کودک؛ از بچه‌های ربات‌ساز تا خرچنگ‌های قشم
این فیلم در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در آمد و جایزه بهترین فیلم بخش جلوه گاه شرق را از آن خود کرد.

داستان این فیلم در روستایی حوالی نرماشیر و فهرج کرمان اتفاق می افتد. نام این روستا دهنو شیخعلی‌خان است.

هادی کاظمی، غزل شجاعی و ابراهیم زاروزهی از بازیگران فیلم هستند.

«سینگو»؛ محیط زیست و جزیره قشم

فیلم سینمایی «سینگو» درباره دختری است که با حفظ کیان خانواده، به حل مسأله محیط زیست می‌پردازد.«سینگو» در زبان محلی هرمزی به‌معنای خرچنگ است.
«سینگو» اولین فیلم سینمایی علیرضا محمدی روزبهانی در مقام کارگردان است. او که در سال‌های گذشته با فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های متعدد بین المللی حضور داشته است، در اولین اثر سینمایی خود به سراغ داستانی با قهرمانان کودک و اهمیت محیط زیست در جزیره قشم رفته است.

سیر تا پیاز فیلم‌های بلند ایرانی جشنواره کودک؛ از بچه‌های ربات‌ساز تا خرچنگ‌های قشم

این فیلم در شصت و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان زلین در جمهوری چک حضور داشته است.

«قهرمان من»؛ کودکان و کرونا


فیلم «قهرمان من» روایتی از حضور کودکان و نوجوانان در دوره کرونا را به تصویر می‌کشد.این فیلم به کارگردانی مرتضی آتش زمزم در بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارد.


مرتضی آتش زمزم، کارگردان فیلم «قهرمان من»

این کارگردان درباره اثرش گفته است: «قهرمان من» یک کار دلی و فیلمی ارزشمند است. در واقع من آن را به دلیل زحمتی که عوامل برای ساخت آن کشیدند، می‌خواهم به نمایش بگذارم. این فیلم در کنار اینکه به میراث فرهنگی، شعر، ادب، خانواده و… اهمیت می‌دهد، راوی دوران کرونا است و اگر کسی آن را ۱۰ سال دیگر هم ببیند، با آن ارتباط برقرار می‌کند و حداقل فضای دوران کرونا که همه با آن درگیر بودیم، برایش زنده می‌شود.

«کاپیتان»؛ ادای دین به کودکان سرطانی

فیلم کاپیتان دومین ساخته سینمایی محمد حمزه‌ای است که در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر حضور داشته است. سرمایه‌گذار این اثر بنیاد سینمایی فارابی است.

در خلاصه داستان آن آمده است: «به من میگن عیسی، هرکاری بخوام می‌کنم.»

سیر تا پیاز فیلم‌های بلند ایرانی جشنواره کودک؛ از بچه‌های ربات‌ساز تا خرچنگ‌های قشم
این فیلم با بازی بازیگرانی چون پانته‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی و با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان است که به مسایل انسانی و اخلاقی می‌پردازد.


«کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای بعد از فیلم «آذر» است که در سال ۹۵ به مرحله تولید و اکران رسیده است.

این فیلم پاسداشت مقام پرستار و ادای دینی به کودکان سرطانی است که نگارش فیلمنامه آن نزدیک به شش ماه طول کشید.

«ملکه آلیشون»؛ قدردانی از طبیعت

ابراهیم نورآورمحمد تهیه‌کننده و کارگردان «ملکه آلیشون» درباره نام فیلم و ایده این اثر گفته است: «آلیشون» نام یک درخت سه هزار ساله در کشور تایوان بود که به علت سهل‌انگاری و ندانم‌کاری‌ها، طوفانی آن را بر زمین زد و شکست، پس از این ماجرا، اهالی کشور ناراحت بودند که چرا از درخت که به‌عنوان سمبلی که در تایوان شناخته می‌شد، مراقبت نشد و آن را استوار نکردند. حتی بعد از شکسته شدن درخت سه هزار ساله «آلیشون» برای آن عزاداری گرفته شد. این داستان ایده ساخت «ملکه آلیشون» را به ذهن من آورد و سبب شد که تلاش کنم تا ضرورت قدردانی از طبیعت را به کودکان و نوجوانان یادآوری کنم چراکه معتقدم جنگل و طبیعت همه چیز این کره خاکی‌ست.

وی ادامه داده است: سعی کرده‌ام «ملکه آلیشون» یک فیلم تخیلی و نزدیک به ترسناک باشد که بچه‌های امروزی آن را دوست دارند. برای اینکه تاثیر فیلم را ببینم، آن را به صورت خصوصی برای تعدادی از کودکان و نوجوانان پخش کردم و شاهد بروز هیجان در وجود آن‌ها بودم. امیدوارم که این فیلم و جشنواره همه بچه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد و هیجان و لذتی که در فیلم وجود دارد، در چهره‌ تماشاچیان ببینم.

«یک تکه ابر»؛ رویاپردازی‌های کودک و اجتماع خشونت‌بار

فیلم سینمایی «یک تکه ابر» ساخته علی قوی‌تن بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور دارد.

داستان فیلم به مشکلات خانم جوانی می‌پردازد که یک کودک با رویاپردازی‌های خود او را از اجتماع خشونت‌بار پیرامونش جدا می‌کند و در مسیر دیگری قرار می‌دهد.
سیر تا پیاز فیلم‌های بلند ایرانی جشنواره کودک؛ از بچه‌های ربات‌ساز تا خرچنگ‌های قشم
علی قوی‌تن، کارگردان فیلم سینمایی «یک تکه ابر»

«علی قوی‌تن» درباره این فیلم گفته است: «یک تکه ابر» در قالب رویاهای یک کودک، مسائل اجتماعی و خانوادگی را مطرح می‌کند. این فیلم هم مانند فیلم قبلی‌ام در استان اصفهان و اطراف کاشان ساخته شده است. ما در «یک تکه ابر» تلاش کرده‌ایم فیلمی خوب و فرهنگی بسازیم، این فیلم صرفاً سرگرم‌کننده نیست.

«سفر به تاریکی» و «مسافری از گانورا» و ...

نیمه پویانمایی ایلیا، در جستجوی قهرمان به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، و پویانمایی‌های سفر به تاریکی به تهیه کنندگی محمدمهدی نخعی راد و کارگردانی علی بصیری نیک و مسافری از گانورا به تهیه کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار سه اثر منتخب از خراسان رضوی هستند.

کارگردان ایلیا، در جستجوی قهرمان درباره این اثر نوشته است: تولید فیلم سینمایی «ایلیا جستجوی قهرمان» ترکیبی از فیلم زنده و انیمیشن، حدود ۲ سال و اندی طول کشید. در این مدت گروه تولید بخش فیلم‌های زنده حدود ۶ ماه درگیر کار شدند. ما در تهران مشهد کاشمر و قم فیلمبرداری داشتیم و البته گروه تولید انیمیشن تمام این مدت را مشغول بودند. حدود ۱۴ بازیگر اصلی و ۲۰ فرعی کودک نوجوان و حدود ۷۰ بازیگر کودک نوجوان به عنوان هنرور داشتیم.

 سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان از پانزدهم تا بیستم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود.
نظر شما