يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۳۴۹۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
نوجوانان دبیرستان دخترانه تزکیه در پنجمین نشست از سلسله جلسات گفت‌و‌گو‌ محور بچه‌های رستا، با موضوع «تصویر شما از هشت سال جنگ تحمیلی چیست ؟» به گفت‌وگو نشستند.
وقتی شناخت شما از پیروزی و توان‌تان دقیق نباشد با احتیاط و ترس قدم بر می‌دارید.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ پنجمین نشست از سلسله جلسات گفت‌و‌گو محور بچه‌های رستا با موضوع «تصویر شما از هشت سال جنگ تحمیلی چیست ؟" با مشارکت دبیرستان دخترانه تزکیه و با حضور کارشناس برنامه علی رضا معادی روز یکشنبه 9 مهرماه ساعت 11 برگزار شد.
علیرضا معادی ضمن تشکر از مشارکت نوجوانان در این برنامه گفت: هدف از برگزاری این نشست، آشنایی با نگاه و تصویر شما از دفاع مقدس است و اینکه این فضای رسانه‌ای و آموزشی برای هر کدام از شما چه تصویری را رقم زده است؟ 
در ادامه حسنی مجری دانش‌آموز برنامه با توجه به موضوع این نشست گفت: جنگ تحمیلی برای من، جنگ پیروزی بود چون ما با دست خالی و امکانات محدود وارد جنگ شدیم و از لحاظ اقتصادی و اجتماعی هنوز به ثبات نرسیده بودیم که این جنگ، به ما تحمیل شد، ما نمی‌خواستیم یک وجب از خاک کشورمان را به دشمن بدهیم و در این راه سرافکنده نشدیم.
ملیکا بصیری یکی دیگر از دانش‌آموزان حاضر در این نشست با بیان اینکه پذیرش قطعنامه بعد از هشت سال جنگ تحمیلی باعث شد ما پیروزی قطعی در این جنگ نداشته باشیم، گفت: پذیرش قطعنامه بعد از اتفاقات گوناگون از جمله شهادت جوانان، ویران شدن شهرها و آواره شدن خانواده‌ها باعث شد همه چیز به یکباره تمام شود.
طوماری یکی دیگر از نوجوانان گفت: با صحبت‌های بصیری موافقم و معتقدم در قبال جوانانی که شهید شدند فقط تعدادی خیابان به نام این شهیدان برای ما باقی مانده است، جوانان زیادی از دست دادیم که اگر بودند می‌توانسنتد این کشور را دوباره در تمام زمینه‌ها بسازند.
اسفندیار، شرکت کننده دیگر این گفت‌و‌گو گفت: ما در جنگ پیروز شدیم ولی بعد از آن تقریبا کاری برای جانبازان و ایثارگران نکردیم. حمایت از خانواده‌های آنان دردی از مشکلات جانبازان را درمان نمی کند چرا که خود آنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.من معتقدم ما پیروز جنگ بودیم ولی اینکه این پیروزی را چه کسانی برای ما آورده‌اند را فراموش کرده‌ایم.
سرگُردان دیگر شرکت‌کننده این نشست گفت: ما در جنگ نه پیروز شدیم و نه شکست خوردیم؛ ما وظیفه خود را در قبال نجات کشورمان انجام دادیم، دفاع کردیم و شهید دادیم تا کشورمان را از دست دشمن نجات دهیم.
زارع، نوجوان دیگر گفت: زمانی که جنگ شروع شد ما امکاناتی نداشتیم، نظام ما نو پا بود و رشادت‌های جوانان ما بود که کشورمان را نجات داد چیزی که از جنگ در ذهن ما هست فداکاری‌ها و ایثار رزمندگان بود حتی رزمندگان نوجوانی که علیرغم مخالفت خانواده‌هایشان در جنگ شرکت کردند و تمام هدفشان نجات کشور بود و ما مدیون آنان هستیم.
در ادامه، حاضرین در نشست به این سوال که  تصویر شما از پیروزی چیست ؟ و برای پیروزی چه کاری باید انجام داد؟ پاسخ دادند.
زارع گفت: به نظر من پیروزی در زمان جنگ معنی نداشت، تمام توان ما صرف دفاع و پس گرفتن کشور بود و اینکه بیشتر از این به تصرف دشمن در نیاید.
پرواز گفت: زمانی که جنگ شروع شد، مردم ما دفاع و بیرون راندن دشمن از کشورمان را پیروزی می‌دانستند و تصویر من از هشت سال دفاع مقدس پیروزی است که ما به آن دست یافتیم، علیرغم شهدای زیادی که از دست دادیم توانستیم دشمن را از مرزهایمان دور کنیم و پیروز میدان باشیم. به خاطر وجود شهدا و جانبازان، ما فرصت زندگی، تحصیل و ... را داریم بدون اینکه ترسی از کشته شدن توسط کشور بیگانه یا دشمنان داشته باشیم.
بهمنش هم گفت: علیرغم توقعات و تهدیدهای دشمن برای تصرف کشور در یک هفته، وقتی بعد از هشت سال ما توانستیم دشمن را از مرزهایمان دور کنیم این یک پیروزی برای ما محسوب می‌شود.
طوماری ادامه داد : پیروزی از دید من اینست که یک کشور به قدری باید قدرت داشته باشد که هیچ کشوری به خود اجازه دخالت و تصرف در آن را ندهد و این اتفاق تا حدودی برای کشور ما افتاده است.
در ادامه نشست علیرضا معادی کارشناس برنامه با توجه به نظرات نوجوانان اظهار داشت: توقعاتی که ما از خود و جامعه داریم و بلند‌پروازی و بلند‌نگری ما یک مولفه مثبت است. زمانی که کشور ما قطعنامه را قبول کرد یک عده زیادی از همان رزمنده‌هایی که در خط مقدم بودند و از خانواده‌هایشان  دور مانده و در سختی بودند، ناراحت شدند. تمام شدن جنگ خوب بود ولی توقعات و انتظارات جوانان جنگ بالاتر بود و پیروزی بیشتری می‌خواستند. ما در جنگ می‌خواستیم صدام را بیشتر تنبیه کنیم و به همین منظور سه عملیات مهم روی فاو و بصره انجام دادیم. فاو تنها بندر استراتژیک عراق بود و دو سه بار بین ایران و عراق دست به دست شد و در نهایت به علت ضعف عراق در پس گرفتن فاو، آمریکا با زدن کشتی‌ها و هواپیمای مسافربری ما وارد عمل شد، همچنین در بصره هم که به نوعی پایتخت دوم عراق از لحاظ اقتصادی محسوب می‌شد، عملیات کردیم بعد از آزادسازی خرمشهر عده‌ای می‌پرسیدند که چرا جنگ را باید ادامه دهیم و کسانی که جنگ را ادامه دادند نظرشان بر این بود که بعد از این همه تلفات و خسارت‌هایی که به ما از طرف عراق وارد شد باید از مرزهایمان دفاع و تنبیه‌شان می‌کردیم و عقبه آنان را می‌زدیم.
همین بحث‌ها و نظرات درباره این موضوع باعث می‌شود که شما بین تصویرهای ذهنی خود و تصویرتان از جنگ دچار اختلاف شوید و در نهایت نمی‌دانید که پیروز شدید یا نشدید و اگر پیروز شدید پیروزی تان در چه حدی است؟ و وقتی شناخت شما ازپیروزی و توان‌تان دقیق نباشد با احتیاط و ترس قدم برمی‌دارید.
 در جنگ تحمیلی بیش از سی کشور از جمله فرانسه، روسیه، آمریکا، آلمان، انگلستان و... به صورت رسمی به عراق تجهیزات جنگی و نظامی می‌دادند به طوری که در پایان جنگ توان و ادوات جنگی عراق تقریبا دو برابر ایران بود. 
به گفته معادی: در طول تاریخ، ما قسمت‌های مختلفی از کشور از جمله افغانستان، بحرین، آذربایجان، قره باغ و .. را چه در جنگ و چه بدون جنگ از دست دادیم. بعد از انقلاب دشمن با تصور اینکه مولفه‌های قدرت عوض شده و حکومت تغییر کرده و می‌تواند قسمت‌های دیگری از خاک ایران را تصاحب کند به ایران حمله نظامی کرد، ما در تاریخ ثابت کردیم که اگر کسی به ما حمله کرد نخواهیم گذاشت قضیه افغانستان و بحرین و... تکرار شود کشور ما در حال حاضر با توانمندی در ساخت و تجهیز امکانات دفاعی توانسته هر روز بیشتر از دیروز، ابرقدرت‌های دنیا از جمله آمریکا را عقب براند. آمریکایی که در طول جنگ، با هواپیمای آواکس، کل ایران را نظارت می‌کرد، الان اگر از گوشه مرز ما رد شود با برخورد جدی ایران روبه رو خواهد شد.
در انتهای این نشست، از تعدادی از نوجوانان فعال در گفت‌وگوی جلسه با اهدای هدایایی تقدیر به عمل آمد.
نظر شما