يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۵
کد خبر: ۱۳۴۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
سارا لطفی در نشست «دانای بی‌زبان» درباره کتاب «آواز درناها» اثر فاطمه ظهیری اظهار کرد: پرهیز از شتاب‌زدگی در گشایش گره‌های داستانی و برطرف‌سازی گام‌ به گام دشواری‌های پیش‌روی شخصیت‌ها نیز از ملزومات خلق اثر محسوب‌ می‌شود که در این اثر خواننده حس می‌کند گره‌های داستانی به خوبی خلق شده و این گره‌گشایی به خوبی انجام شده است.
سارا لطفی: نویسنده «آواز درناها» گره‌های داستانی خوبی خلق کرده استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی  فرهنگ و هنر،سارا لطفی در نشست معرفی کتاب «آواز درناها» نوشته فاطمه ظهیری درباره این کتاب بیان کرد: کتاب «آواز درناها» مجموعه‌ی داستان‌های کوتاه به قلم فاطمه ظهیری است که زندگی معصومانه و لحظات تلخ و شیرین زندگی 22 نوجوان را روایت می‌کند. در کتاب آواز درناها با این نوجوانان همراه و شریک قصه‌هایشان خواهید شد.

وی ادامه داد: این اثر که در حقیقت مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه را در بر می‌‌گیرد، ما را به خانه‌ی 22 نوجوان می‌برد که هرکدام از آن‌ها لحظات خاصی را در زندگی تجربه می‌کنند و این تجربیات تاثیری عمیق بر روح و روانشان می‌گذارد. در داستان اول که شاه‌توت نام دارد، زهرا و پدرش عازم زیارت حرم حضرت رقیه هستند.

او افزود: پدر برای لحظاتی زهرا را رها می‌کند و زهرا که از شدت خستگی به خواب رفته است، رویای عجیبی می‌بیند. رویای پسر همسایه‌شان که شهید شده و عروسک‌های حرم که زنده شده‌اند. پس از آنکه بیدار می‌شود، پدرش را می‌بیند که تفنگی بر دوش دارد و عازم حرم حضرت زینب است. آنچه پس از این رویا برای زهرا رخ می‌دهد، سرنوشت او را عوض می‌کند. سایر داستان‌های کتاب نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هرکدام با ماجرایی غافل‌گیرکننده شما را با خود همراه می‌کند.
این کارشناس ادبی تصریح کرد: فاطمه ظهیری تلاش کرده تا با نوشتن داستان‌هایی درباره‌ نوجوانان، به نوعی با آنان همدردی و همدلی کند، تا بفهمند در این دنیای بزرگ، تنها نیستند. جالب است بدانید فاطمه ظهیری از نویسندگان جوان ایران است که به کار نویسندگی برای کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری مشغول به کار است.
ظهیری با بیان‌ اینکه حفظ حلقه‌های ارتباطی اجزای داستان و استواری آن بر پارچوب‌های منطق و باورپذیری اهمیت دارد، افزود: شخصیت‌پردازی مناسب، استفاده از قابلیت تداعی و بهره‌گیری از زبان ساده و سالم در جذب و جلب نظر خواننده موثر است.
وی در ادامه به نکته‌های ظریفی در نگارش داستان اشاره‌ داشت و با تاکید بر لزوم رساندن داستان به نقطه اوج و هیجان‌بخشی به مخاطب گفت: پرهیز از شتاب‌زدگی در گشایش گره‌های داستانی و برطرف‌سازی گام‌ به گام دشواری‌های پیش‌روی شخصیت‌ها نیز از ملزومات خلق اثر محسوب‌ می‌شود که در این اثر خواننده حس می‌کند این گره‌گشایی به خوبی انجام شده است.
سارا لطفی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: فرصت دوست‌یابی، علاقه‌مندی به کتاب و تجربه روزهای صمیمی و لذت‌بخش و هم‌چنین، مسئولیت‌پذیری و پشتکار را بخشی از رهاورد نشست‌های معرفی کتاب دانست و از مخاطبان دعوت‌کرد تا از روزهای حضور در نشست‌ها و همراهی با مربیان این نهاد به بهترین شکل ممکن استفاده‌ کنند.

نظر شما