يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۷
کد خبر: ۱۳۵۰۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
ترجمه کتاب "ملانیا و من" نوشته استفانی وولکاف، یکی از نزدیکترین دوستان خانواده دونالد ترامپ که در سال ۲۰۲۰ در آمریکا منتشر شد و رویکردی افشاگرانه در باره ترامپ ها دارد، با ترجمه امیرحسین پرورده از سوی انتشارات رسپینا منتشر و روانه بازار شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، کتاب ”ملانیا و من"، نوشته خانم استفانی وینستون وولکاف، دوست و مشاور سابق ملانیا ترامپ بانوی اول سابق آمریکا و همسر دونالد ترامپ که از سال 2016 تا 2020 میلادی در قدرت بود و به خاطر اقدامات خصمانه علیه ایران و به خصوص خروج از توافق هسته ای برجام در کشور ما بسیار شناخته شده می باشد در 518 صفحه ترجمه و منتشر شده است.

 در مقدمه کتاب می خوانیم ملانیا ترامپ به خاطر شهرتش به عنوان زنی که زمانی یک مدل حرفه ای بوده و پس از حضورش به عنوان بانوی اول سبک و سیاق مدلینگ را در پوشش و حضور در انظار عمومی ادامه داده، شاید شهرتی به موازات همسرش کسب کرده باشد.
 اما کتاب حاضر که در اصل آغاز دوستی وافول آن را با بانوی اول شرح می دهد و نویسنده آن درواقع یک آمریکایی معمولی هست که مثل بسیاری آمریکائیان دیگر به سیاست وسیاستمداران علاقه ای ندارند و تمرکزشان بر شغل و خانواده وتفریحات آخر هفته است تا جائیکه خانم وولکاف اعتراف می کند اولین باری که رای داده، همان انتخابات سال 2016 بود که به خاطر دوستی با ملانیا، به ترامپ رای داده است.
 اما دوستی و صمیمیت او با ملانیا پای او را به دنیای سیاست هم باز کرد، اگرچه همین ناشی گری او در سیاست و همه امور را به صمیمیت گره زدن برایش دردسرهایی ساخت که در نهایت به دلخوری و پایان دوستی با بانوی اول انجامید تا جاییکه در فصل آخر کتاب اعتراف می کند "این بدترین اشتباه زندگی ام بود که با ملانیا وترامپ ها روبرو شدم، از نظر احساسی، جسمی، مالی، اجتماعی و حرفه ای فکر می کردم دوستی فوق العاده ای دارم اما وقتی نیازش داشتم، ملانیا کمکی نکرد و ناگهان به طرز دردناکی روشن شد که او به معنای واقعی کلمه دوست من نیست".

همجنین بخش های زیادی از روایت های نویسنده کشف رازهایی از روابط درونی خانواده ترامپ و رقابت های زنانه با طعم قدرت میان ایوانکا، دختر ترامپ و ملانیا، بانوی اول است که آن را به یک جنگ سرد تعبیر کرده است. 
یکی از ویژگی های کتاب این است که با روایتی زنانه به تحریر درآمده و جزئی نگاری هایی را که معمولا زنان در امور روزمره در نظر دارند، در روال اتفاقات به تصویر کشیده است. دقت های نویسنده آنجا که میکروبوفوبیا یا میکروب هراسی بیمارگونه دونالد ترامپ را در یک مهمانی با زیر نظر داشتن برداشتن بشقاب ها از سوی ترامپ تشریح می کند کاملا قابل تامل است و این ویژگی  در مقایسه با خاطره نگاری هایی که از سوی رجل سیاسی یا فرهنگی نوشته می شود و کلی نگرانه وقایع را بازگو می کند، به خوبی قابل درک است. همچنین کتاب، معرف بسیاری از نهادها، موسسات تجاری، رسانه ها، اشخاص، ادارات خاص و اماکن فرهنگی یا تاریخی در آمریکا است که با ذکر روابطشان در جریان اتفاقات سیاسی ایالات متحده مطرح می شود و می تواند نگاه تازه ای جهت شناخت بیشتر از آمریکا به مخاطب ایرانی ارائه کند.
 در این میان نقش رسانه ها و نوع تعاملات آنان با سیاستمداران با تفصیل نشان داده می شود که مطالعه کتاب را برای تحلیلگران سیاسی ارزشمند می سازد.
 کتاب نمونه ای از روایات عینی در باره فضای سیاسی و رسانه ای امریکا را بازنمایی می کند و به واکاوی روابط درون لایه های قدرت در ایالات متحده می پردازد و در عین حال با قالب تصویری معیارهای اخلاقی جامعه نخبگان امریکایی را نیز منعکس می سازد.

در پایان باید گفت آنچه که اهمیت مطالعه این کتاب و آثاری از این دست را برای ایرانیان جذاب یا ضروری می نماید، شناختی عینی از آنچه که میان سیاستمداران و گروههای قدرت و از سوی دیگر رسانه ها و شخصیت های تاثیرگذار در ایالات متحده اتفاق می افتد، است تا بتوان به روایاتی نسبتا دقیق و عینی از فضای سیاسی موجود در این کشور که بیش از هشت دهه بر سیاست در ایران سایه انداخته و نقش پر رنگی در معادلات سیاسی در ایران چه به صورت ذهنی در تصور ایرانیان و چه به شکلی ملموس در واکنش هایش نسبت به کشور ما و جهان داشته، دست یافت.
نظر شما