شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۳۵۰۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
دلداده بارانی در نشستی عنوان کرد: کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی، در نوزده سالگی به دین اسلام مشرف شده، علوم تربیتی و ادبیات کودک خوانده، در ایران زندگی می‌کند و برای کودکان کتاب می‌نویسد. او مهارت خاصی در توصیف حقایق زندگی به زبان کودکان دارد در کتاب‌هایش دنیا را به خوبی ترسیم می‌کند و اتفاقات تلخ و شیرین زندگی را به زبان ساده و روان برای کودکان می‌گوید.
دلداده بارانی: نویسنده «داستان‌های پاپاپا» مهارت خاصی در توصیف حقایق زندگی به زبان کودکان داردبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،دلداده بارانی «داستان‌های پاپاپا» به نویسندگی و تصویرگری کلر ژوبرت بیان کرد: نوشته‌های کلر ژوبرت در مجموعه چهارجلدی «داستان‌های پاپاپا» از سوی انتشارات به‌نشر چاپ شده که با بیانی ساده نکات اخلاقی را در قالب قصه‌هایی شیرین و شنیدنی به کودکان گروه سنی الف و ب یادآوری می‌کند.
وی ادامه داد: «سه نکته‌‌ مامان‌ها»، «شام خاله هزارپا»، «قانون ششم» و «کلوچه خال‌خالی» از جمله عنوان‌های این مجموعه است. در این کتاب‌ها ماجرای هزارپای کوچولو به نام «پاپاپا» روایت می‌شود که با بیانی ساده نکات اخلاقی را در قالب قصه‌های شیرین و شنیدنی به کودکان یادآوری می‌کند. دوستی و مهربانی، راستگویی، خوش‌اخلاقی، قدردانی و تشکر، انجام وظایف، همکاری و اجازه‌گرفتن از جمله موضوعات این کتاب‌هاست.
این کارشناس ادبی عنوان کرد: در کتاب «کلوچه خال‌خالی» پاپاپا و دوستانش کلوچه‌ای پیدا می‌کنند و بدون اجازه قسمتی از آن را می‌خورند، چون خیال می‌کنند کسی آنها را نمی‌بیند. قصه این کتاب به بچه‌ها یادآوری می‌کند که خداوند همه جا هست و کارهای آنها را می‌بیند. در کتاب «شام خاله هزارپا» پاپاپا و خانواده‌اش با هم مشغول بازی می‌شوند و فراموش می‌کنند شام بپزند. قصه این کتاب به بچه‌ها آموزش می‌دهد هر کاری باید در وقت خودش انجام شود.
بارانی اضافه کرد: «سه نکته‌‌ی مامان‌ها»، روایت گفت‌وگوی دوستانه پاپاپا و بچه‌‌زنبورهاست که او می‌خواهد برای تشکر از مادروپدرش، راهی پیدا کند. در این مسیر بچه‌زنبورها به کمک او می‌آیند. در این اثر کودکان در قالب قصه‌ای فانتزی، شیرین و جذاب با موضوع احترام و تکریم والدین و روش‌های خوش‌حال‌کردن آنها آشنا می‌شوند.
او افزود: پاپاپا در کتاب «قانون ششم» با دوستانش قهر می‌کند اما مامان او می‌گوید قهر کردن آسان نیست چون خدا برای قطع کردن پنج قانون گذاشته است. قصه این کتاب کودکان را با پنج قانون قهر آشنا می‌کنند؛ البته قانون ششم هم دارد که پاپاپا آن را به بچه‌ها یاد می‌دهد.
وی درباره تصویرگری کتاب توضیح داد: تصویرگری این اثر را کلر ژوبرت انجام داده است. او با انتخاب تصاویری شاد، ساده و به‌کار‌گیری تنوع رنگی مناسب، کتاب‌ها را تأثیر‌گذارتر کرده است به گونه‌ای که دیدن رنگ‌ها در دوره‌ سنی هفت تا ۹ سال با کمک ورق‌زدن کتاب، می‌تواند به تقویت قوه‌ بینایی کودک هم کمک کند. هر یک از این کتاب‌ها در ۲۴ صفحه مصور منتشر شده است.
این کارشناس ادبی درباره نویسنده کتاب اظهار کرد: کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی و تنها نویسنده خارجی حوزه کودک و نوجوان است که به زبان فارسی تسلط دارد و برای مخاطب این سن قلم می‌زند. او کارشناسی علوم تربیتی، کارشناسی ارشد ادبیات کودک و تحصیلات حوزوی دارد.
وی بیان کرد: کلر ژوبرت که متولد سال ۱۹۶۱ میلادی (۱۳۴۰ ش) است در یک خانواده مسیحی در پاریس به دنیا آمده است او در نوزده سالگی به دین اسلام مشرف شد و با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کرد. خانم ژوبرت که علوم تربیتی و ادبیات کودک خوانده، حالا در ایران زندگی می‌کند و برای کودکان کتاب می‌نویسد. او مهارت خاصی در توصیف حقایق زندگی به زبان کودکان دارد در کتاب‌هایش دنیا را به خوبی ترسیم می‌کند و اتفاقات تلخ و شیرین زندگی را به زبان ساده و روان برای کودکان می‌گوید.

دلداده بارانی درباره دیگر آثار ژوبرت گفت: از او آثار دیگری همچون مجموعه هشت‌جلدی «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی»، مجموعه چهارجلدی «داستان‌های شکر خدا» و «یک داستان دنباله‌دار» منتشر شده است که کتاب‌های «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی» در سال ۱۳۹۷، برگزیده شانزدهمین «جشنواره کتاب رشد» شد. همچنین کتاب داستان «کفش‌های بافتنی» از مجموعه چهارجلدی «داستان‌های شکر خدا» در سال ۱۳۹۸ نامزد دریافت جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور شده بود.

نظر شما