شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۳۵۱۹۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
قائم مقام باغ کتاب تهران با اشاره به تعامل باغ کتاب با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در همین ارتباط جلسات متعددی برگزارشده تا بتوانیم از ظرفیت باغ کتاب در حوزه فناورانه بهره‌مند شویم.
افزایش ظرفیت‌های فناورانه باغ کتاب در تعامل با معاونت علمی ریاست جمهوریبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، «مجید صادقیان» قائم مقام باغ کتاب تهران در حاشیه تور بازدید خبرنگاران از باغ کتاب تهران در نشست خبری خود گفت: باغ کتاب پر ترددترین مجموعه فرهنگی شهر تهران محسوب می شود و مهمترین رویکرد این مکان خانواده محوری با اولویت کودکان و نوجوانان و فعالیت‌های این مجموعه برای حضور آن‌ها متناسب‌سازی می‌شود.

وی تصریح کرد: رویکرد باغ کتاب تهران در دوره جدید خانواده محور است که در گذشته بیشتر جوانان در مجموعه باغ کتاب حضور پیدا می‌کردند، اما در این دوره تلاش بر این بوده است که خانواده‌ها در این مکان فرهنگی حضور پیدا کنند و باغ کتاب نیز اولویت خدمت‌رسانی خود را به کودکان و نوجوانان قرار داده است.

قائم ‌مقام باغ کتاب تهران با اشاره به اینکه 85 تا 90 درصد خدمات باغ کتاب از گذشته برای نوجوانان طراحی شده بود، گفت: مخاطب اصلی باغ کتاب کودکان و نوجوانان هستند البته نباید به گونه‌ای باشد که حضور پدر و مادران برای آن‌ها در مجموعه باغ کتاب ملال‌آور باشد و در همین ارتباط کارگاه‌ها، کلاس‌های آموزشی و رویدادهایی برای پدران و مادران به همراه فرزندانشان پیش بینی شده است.
صادقیان با بیان اینکه توانمندسازی کودک در ارتباط با اطرافش که شامل ارتباط با خود، خدا، خلق و خدمت است، گفت: محوریت اول توانمندسازی کودکان و نوجوانان خودشناسی است که این مسئله به ویژه در برنامه‌های فصل تابستان بیشتر دیده می‌شود.در همین ارتباط آموزش‌های لازم به صورت رایگان برای مراجعین در نظر گرفته شده است و این آموزش‌ها مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: یکی از برنامه های خلاقانه کودک و نوجوان اجرای رویدادهایی در ارتباطات با پژوهشکده و معاونت سازمان میراث فرهنگی بوده است؛ به عنوان مثال در یک روز اساتید میراث فرهنگی در این مکان حضور داشتند تا کودکان و نوجوانان را با میراث فرهنگی و خلق آشنا کنند. در همین ارتباط آموزش‌های لازم به صورت رایگان برای مراجعین در نظر گرفته شده است و این آموزش‌ها مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

صادقیان گفت: موضوع دست ورزی و ارتباط با مفهوم خلق و آفرینش در دستور کار بود چرا که ما و بچه ها درگیر فضای مجازی شدیم از این رو سیاست ما این است بدون مطالعه کاری را در حوزه دیجیتال انجام ندهیم.
قائم مقام باغ کتاب با بیان اینکه همزمان با ایام کرونا ۱۰ سینمای باغ کتاب با ظرفیت۱۲۰۰ صندلی تعطیل شد و هنوز نیز به طور کامل فعال نشده است؛ افزود:  اکنون سینمای روباز با ۶۰۰ صندلی دوباره شروع به فعالیت کرد و انیمیشن بچه زرنگ نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش اکران شد.

وی باغ کتاب تهران با اشاره به تعامل باغ کتاب با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در همین ارتباط جلسات متعددی برگزارشده تا بتوانیم از ظرفیت باغ کتاب در حوزه فناورانه بهره‌مند شویم.
صادقیان افزود: باغ کتاب تهران یک فضای فرهنگی وسیع و گسترده با 100 هزار مترمربع و 65 هزار متر زیربنا دارد که بیش از 30 بهره بردار در حوزه فرهنگی در مجموعه باغ کتاب فعال هستند.
وی ادامه داد: باغ کتاب تنها در طول سال سه روز تعطیل است و مجموعه خدماتی  انتظامی باغ کتاب به صورت فعال خدمت‌رسانی می‌کند و به نوعی زیر فشار قرار دارد.
صادقیان ادامه داد: ما باغ کتاب را از دو‌منظر میبینیم تفرجگاه علمی و صنایع خلاق؛ در رویکرد علمی یارانه زیاد می‌دهیم و از سویی مساحت زیادی تخصیص دادیم، اما گفت‌و‌گوهایی شده تا آموزش پرورش مستقیم از فضا استفاده کند از این رو برای مدارس دولتی حضور یک بار در سال رایگان شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه الان چیزی که در باغ کتاب وجود دارد بی نظیر است، گفت: میزهای کار اشتراکی به عموم مردم خدمت‌رسانی میکند، تلاش کردیم خدمت ارائه شده متناسب با مختصات سنی کودک نوجوان باشد.
قائم مقام باغ کتاب در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اعتقاد داریم که باید از این ظرفیت بزرگ، افراد بیشتری استفاده کنند و این مجموعه باید تبدیل به یک زیست بوم شود. به جرأت می‌توان گفت امکانات علمی این مجموعه در شهر تهران در کشور بی‌نظیر یا کم نظیر است.
صادقیان ادامه داد: باغ کتاب تهران که در فضایی به مساحت ۱10 هزار متر مربع با ۶۵ هزار متر مربع زیر بنا در ادوار گذشته ایجاد شده هر چند در دوره‌ای از این ظرفیت استفاده بهینه ای نشده است اما در این دوره مدیریت شهری در بخش تنظیم‌گری، بهره‌برداری و ارائه محتوای با کیفیت فعال شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلاتی که در حوزه ارائه کتاب و حضور شرکت‌های بهره‌بردار وجود دارد توضیح داد: در حوزه نشر دو کتاب‌فروشی بزرگ داریم «ماه پیشونی» و «سروستان» که بزرگ‌ترین ویترین کتاب کشور هستند. 4 هزار متر در اختیار ماه پیشونی و سروستان ۴۵۰۰ متر مربع فضا دارد، نکته‌ای که وجود دارد بازار کتاب کودک مملو از کتاب ترجمه است، در حوزه ترجمه آثاری با موضوع خشونت و جادوگری و... به وفور دیده می‌شود، اگر تنظیم گری نکنیم و کم دقتی کنیم می‌بینیم این کتاب‌ها رواج پیدا می‌کند، تلاش داریم نسبت مان را بازار کتاب کشور متناسب کنیم.
صادقیان افزود: برخی از ناشران پرفروش موضوعاتی منتشر می‌کنند که قابل تامل است از این روتلاش کردیم مبتنی بر نیاز خانواده‌ها نسبت را مد نظر قرار دهیم که در ماه پیشونی و سروستان این نسبت گرفتن برای ما مهم است، از سوی دیگر میزهای کتاب اختصاصی برای مناسب‌های مختلف هم داریم.
قائم‌ مقام باغ کتاب تهران با اشاره به آمار تهیه شده از حضور خانواده‌ها در باغ کتاب، گفت: میانگین حضور خانواده‌ها حدود 4ساعت است و تلاش داریم در این بازه زمانی علاوه بر خدمات کودکان به پدران و مادران آنها نیز خدماتی ارائه کنیم.
صادقیان در خصوص تعرفه خدمات در باغ کتاب گفت: قیمت گذاری در این بخش توسط سازمان تعزیرات انجام می‌شود و ما نیز تابع آن هستیم.
وی با اشاره به آماده شدن بستر ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ازسوی باغ کتاب، گفت: تمهیداتی انجام شده که مدارس دولتی در طول سال یک روز به صورت رایگان در مجموعه باغ کتاب حاضر و از خدمات آن استفاده کنند.
قائم ‌مقام باغ کتاب تهران ادامه داد: از روز شنبه تا چهارشنبه حدود 6 هزار نفر به باغ کتاب مراجعه می‌کنند که این آمار در روزهای اخر هفته بین 15 تا 23 هزار نفر می‌رسد.

صادقیان با رد هرگونه تغییر کاربردی در باغ کتاب، گفت: هیچگونه تغییر کاربردی در باغ علم نوجوان و کودک انجام نشده است ضمن اینکه ما به دنبال توسعه در این بخش هستیم.
وی در نهایت با ارائه آمار گفت: در سروستان ۴۶ هزار  و۴۳۰ عنوان کتاب داریم، الان با توجه به توسعه فعالیت‌ها با ۱۴۰۰ ناشر قرارداد داریم که تامین کتاب در هر ناشر متفاوت است و تعداد عنوان کتاب‌های ماه پیشونی ۳۵ هزار عنوان است.
نظر شما