شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۳۵۲۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
مهدی فتاحی در نشستی درباره کتاب «یک روز عجیب» گفت: در این اثر در قالب داستانی خواندنی مخاطب کودک امروزی همراه با راوی داستان به میانه تجمعات اعتراضی علیه شاه می‌رود با آن‌ها هم صدا شده و شعار می‌دهد و در پایان با برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای شاه با مردم و راهپیمایی‌های اعتراضی مردمی و چگونگی رسیدگی به مجروحان در بیمارستان‌ها آشنا می‌شوند.
مهدی فتاحی: کتاب «یک روز عجیب» روایت خواندنی روزهای اعتراضات انقلاب استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر،مهدی فتاحی در نشست معرفی کتاب «یک روز عجیب» نوشته ابراهیم حسن بیگی که در کتابخانه اشراق برگزار شده بود بیان کرد: کتاب «یک روز عجیب» نوشته ابراهیم حسن بیگی است که با تصویرگری امیر نساجی برای کودکان نوشته شده است. این کتاب روایتگر روزهای اعتراضات و راهپیمایی‌های گسترده مردم در بحبوبه انقلاب اسلامی است که همگی از زن و مرد حتی بچه‌ها در آن حضور دارند. دوران انقلاب و ظلم و بی عدالتی‌های آن زمان که شاید تاکنون کودکان مجال اندیشیدن به آنها را نداشته‌اند.

 
وی ادامه داد: در این داستان قصه دختری روایت می‌شود که خود راوی داستان هم هست، او نقاشی دختری را می‌کشد که غمگین کنار پنجره ایستاده است. راوی پیش او می‌رود و با او حرف می‌زند. معلوم می‌شود که پدر و مادرش به تظاهرات رفته‌اند و او را با خود نبرده‌اند. آن دخترها به محل تظاهرات می‌روند و ادامه داستان در فضای سراسر رعب و وحشت در میانه اعتراضات مردمی علیه حکومت پهلوی روایت می‌شود.

 

فتاحی درباره مضمون و قالب داستانی کتاب «یک روز عجیب» اظهار کرد: در این اثر در قالب داستانی خواندنی مخاطب کودک امروزی همراه با راوی داستان به میانه تجمعات اعتراضی علیه شاه می‌رود با آن‌ها هم صدا شده و شعار می‌دهد و در پایان با برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای شاه با مردم و راهپیمایی‌های اعتراضی مردمی و چگونگی رسیدگی به مجروحان در بیمارستان‌ها آشنا می‌شوند.

 

این کارشناس ادبی با بیان اینکه این داستان به خوبی خواننده را با دوران انقلاب و ظلم و بی‌عدالتی‌های آن زمان که شاید تاکنون مجال اندیشیدن به آنها را نداشته است آشنا می‌کند اضافه کرد: این اثر، با بهره‌گیری از تکنیک اول شخص و به شکل ماجراجویانه مخاطب را به خواندن کتاب علاقه‌‌مند  می‌کند. هر داستان این مجموعه با ماجرا پیش می‌‌رود و با توجه به علاقه بچه‌‌های امروز به ماجراجویی، این مجموعه انقلابی با استقبال خوب کودکان روبه‌رو شده است.

 

مهدی فتاحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نویسنده کتاب عنوان کرد: ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده اهل بندرترکمن بیشتر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و دفاع مقدس فعالیت می‌کند. او که متولد ۱۳۳۶ در گرگان است، داستان‌نویسی را با موضوع دفاع‌مقدس آغاز کرده و پس‌از آن به موضوعات دیگری نظیر جنگ، انقلاب و همینطور مسائل‌اجتماعی در حوزه بزرگسال، کودک و نوجوان پرداخته است. این داستان‌نویس بیش از ۴۰ اثر برگزیده در جشنواره‌های معتبری نظیر ربع‌قرن دفاع‌مقدس، کتاب‌سال، کتاب فصل، کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی پور و غیره دارد و برخی آثار او به‌زبان‌های مختلف دنیا نیز ترجمه شده‌اند.
نظر شما