شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۵۳۴۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
فریبا عنابستانی معتقد است: کتاب‌های صوتی در شتابزدگی‌های زندگی مدرن امروز موجب می‌شود تا انسان از مطالعه فاصله نگرفته و در هر شرایطی برای بهره مندی از زمانی که در اختیاردارد، مطالعه کند
فریبا عنابستانی: کتاب صوتی «تاریخ بیهقی» برای علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک جذاب استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، فریبا عنابستانی در نشست معرفی و بررسی کتاب صوتی «تاریخ بیهقی» که در کتابخانه اشراق برگزار شده بود درباره این کتاب عنوان کرد: تاریخ بِیهَقی یا تاریخ مسعودی نوشتهٔ ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی است که موضوع اصلی آن تاریخ پادشاهی مسعود غزنوی و دودمان غزنوی است. این کتاب علاوه بر تاریخ غزنویان، قسمت‌هایی دربارهٔ صفاریان، سامانیان و دورهٔ پیش از برآمدن و پادشاهی محمود غزنوی دارد. نسخهٔ اصلی کتاب حدود ۳۰ جلد بوده است و از این کتاب امروزه مقدار کمی (حدود پنج مجلد) بر جای مانده‌است و تاریخ محمودی کامل از بین رفته است.

وی درباره اهمیت تاریخی «کتاب بیهقی» گفت: یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مورخان و نویسندگان ایرانی که خدمتی بزرگ به تاریخ و فرهنگ این سرزمین کرد، کسی جز ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی نیست. او در دوران حکومت غزنویان یعنی به سال 385 هجری قمری در حارث آبادِ سبزوار متولد شد و پس از اتمام تحصیلات خود در شهر نیشابور، توانست وارد دربار محمود غزنوی شود.
این کارشناس ادبی تصریح کرد: بیهقی پس از مرگ دبیر دیوان شاهی که بونصر مشکان نام داشت، توانست در جایگاه او قرار بگیرد و پس از سال‌ها و به حکومت رسیدن مسعود غزنوی، مقام صاحب دیوان رسالت را از آن خود کرد و به یکی بزرگان دربار تبدیل شد. با این حال نام او در تاریخ ایران همواره به خاطر نوشتن کتاب ارزشمند تاریخ بیهقی ماندگار و جاودان مانده است. او پس از آنکه به خاطر دسیسه‌های درباریان و خشم پادشاه مدتی در زندان بود، پس از آزادی نگارش این اثر را آغاز کرد.

عنابستانی پیرامون کتاب صوتی «تاریخ بیهقی» توضیح داد: داستان کتاب صوتی تاریخ بیهقی موجود، از نامه‌ ارکان دولت مسعودی، به امیرمسعود آغاز می‌شود. پس از روایت اتفاقات مختلف دوران مسعود غزنوی، جلد نهم کتاب با سفر وی به هند خاتمه می‌یابد. در مسیر روایت ابوالفضل بیهقی، اطلاعات بسیار مفیدی به مخاطب داده می‌شود. ابوالفضل بیهقی قدرت استنباطی ژرف و شناختی چند لایه از جامعه‌ دوران خود داشته و همین باعث شده بتواند اتفاقاتی را که روایت می‌کند، به شیوه‌ای منحصربه‌فرد تحلیل و بررسی کند.
وی افزود: ابوالفضل بیهقی در حین روایت، سعی داشته تا جانب عدالت را رعایت کند. او در بطن کتاب، صدای درس‌های دیگر زندگی‌اش را به گوش ما می‌رساند. او به خوبی توانسته حوادث گذشته را برای خواننده ملموس و عینی کند که همین موضوع، از دلایل حائز اهمیت جذابیت این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک است.

این کارشناس ادبی با بیان اینکه کتاب‌های صوتی در شتابزدگی‌های زندگی مدرن امروز موجب می‌شود تا انسان از مطالعه فاصله نگرفته و در هر شرایطی برای بهره مندی از زمانی که در اختیاردارد، مطالعه کند درباره بخش‌های جذاب کتاب صوتی «تاریخ بیهقی» عنوان کرد: از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب صوتی می‌شود به داستان «خیش‌خانه»، «به حکومت رسیدن مسعود» و «شکست محمد» و «بردارکردن حسنک وزیر» اشاره کرد.
وی پیرامون اهمیت کتاب صوتی در دنیای امروزی اظهار کرد: کتاب‌های صوتی امروز به منظور آسان کردن زندگی و مفید کردن وقت ایجاد شدند. کتاب صوتی مثل کتاب الکترونیک یا کتاب کاغذی نیاز ندارد که افراد تمرکز صددرصدی داشته باشند و می‌توان در زمان رانندگی، پیاده روی، آشپزی و یا کار‌هایی که نیاز به تمرکز حواس ندارد کتاب گوش کرد.
فریبا عنابستانی تاکید کرد: مطالعات نشان داده است برای به‌خاطر سپردن یک مطلب علاوه بر خواندن، شنیدن یکی از راه‌های مناسب است. خواندن و یا شنیدن یک مطلب هر دو به یک اندازه در به خاطر سپاری مطالب مفید هستند. در هنگام مطالعه و خواندن کتاب‌های چاپی چشم‌ها مدام باید متمرکز باشند، اما در زمان شنیدن کتاب‌های صوتی می‌توان تمرکز بیشتری داشت و یا مطلب را دوباره شنید.
نظر شما