يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۵۳۵۰
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در آیین اختتامیۀ سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید اندرزگو گفت:شهید اندرزگو و یارانش با نفس امام تربیت شده بودند. اندرزگو بسیجی پیشگام نهضت است. این صفاتی که در ایام جنگ دربارۀ رزمندگان و یا مدافعان حرم می‌گوییم، در ایشان بود.
وزیر ارشاد: دربارۀ شهید اندرزگو نباید به یک فیلم دهه شصتی اکتفا کنیمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در آیین اختتامیۀ سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید اندرزگو که با حضور اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به ماجرای غزه گفت: طی هفته‌های اخیر یک پیروزی فوق‌العاده برای جبهۀ مقاومت پیش آمد. سابقه مبارزۀ حوزه مقاومت در موضوع فلسطین به سال‌ها قبل از تأسیس این رژیم جعلی در 1948 باز می‌گردد.

 عزالدین قسام که بنیانگذار نهضت اسلامی فلسطین بود برای دهۀ 30 میلادی است. فلسطینیان از آن روز تاکنون عملیاتی به این حجم نداشتند و طی آن توانستند سیلی سختی را به صهیونیست‌ها بزنند و این میزان ددمنشی و خشونت‌هایی که از این رژیم منحوس شاهدیم، کینه‌هایی است که به دنبال عملیات حماس برایشان به وجود آمده است و در واقع نوعی عقده‎گشایی می‌کنند؛ اما هیچ چیزی نمی‌تواند جای این پیروزی را بگیرد.

به نقل از تسنیم ،وی افزود: دیدن تصاویر جانسوز سخت است. عدد کودکان شهید نزدیک به 1800 نفر می‌رسد. این یک نسل کشی آشکار است. فضای رسانه‌ای دنیا پشت جریان فلسطین است. جا دارد تمام اهالی فرهنگ و هنر و رسانه که در این روزها خوب به میدان آمدند، این حرکت را تداوم ببخشند. در این روزهایی که کشتی امداد هلال احمر به سمت غزه می‌رود، خبرنگاران پیام می‌دهند که می خواهیم برای روایت این قصه پر غصه همراه تیم امدادی برویم و یک ذوق و شوق وسیعی بین آنان اتفاق  افتاده است. در این راستا حدود 10 خبرنگار و عکاس اعزام خواهند شد.

وی دربارۀ شخصیت شهید اندرزگو گفت: شهید اندرزگو و یارانش با نفس امام تربیت شده بودند. اندرزگو بسیجی پیشگام نهضت است. این صفاتی که در ایام جنگ دربارۀ رزمندگان و یا مدافعان حرم می‌گوییم، در ایشان بود. او پیشکسوت جهاد و شهادت است. مجاهد فی سبیل اللهی بود که فقط برای خدا کار می‌کرد. ما و نهضت امام او را زود از دست دادیم، اما ثمرات خون پاک و مقدس ایشان را در تداوم انقلاب و شکوه و جلال فعلی نهضت امام را مشاهده می‌کنیم.

اسماعیلی افزود: ایده و هدف اولیه این دست رویدادها این بود که در سال 95 که دوستان دور هم جمع شدند، بحث مقابله با تطهیر پهلوی را مطرح کردند.

وی با تأکید بر اینکه باید برای تاریخ نگاران برجسته برنامه‌های تجلیل و تکریم داشته باشیم، افزود: در حوزۀ کودک و نوجوان نیاز جدی به کار بیشتر داریم. هر اندازه از دوران سیاه پهلوی فاصله می‌گیریم، روایات نامطلوب ممکن است بالا بیاید. ما باید کار میدانی و عملیاتی کنیم. کار تولید محتوا و تبدیل اینها به آثار هنریِ ماندگار مهم است. چرا در حوزۀ فیلم به همان فیلم دهۀ شصت شهید اندرزگو با بازی آقای مجید مجیدی بسنده کردیم. امروز تمام نهادهای فرهنگی در کنار هم هستند. ما هیچ فاصله‌ای نداریم. اگر اکنون نتوانیم اتفاقات مهم را رقم بزنیم، معلوم نیست چه زمانی این فرصت فراهم شود.

محسن پرویز دبیر این همایش در بخشی از این مراسم گفت: تصورم این است که با وجود رویکرد مثبتی که شاید جایزه اندرزگو دارد، به قدری کم کاری داریم که هر اندازه تلاش کنیم، نقاط خالی را زیاد می‌بینیم. نویسندگانی که در زمینه‌های تاریخ شفاهی و داستان و رمان کودک و نوجوان زحمت کشیدند، محصولشان می‌تواند دستمایۀ تولیدات سینمایی و هنرهای نمایشی باشد.

وی افزود: روال جایزه اینگونه است که آثار مرتبط جمع‌آوری می‌شود و داوران منتخب از بین آثار چند اثری را انتخاب می‌کنند و گروهی نخبگانی به داوران اضافه می‌شوند و داوری نهایی صورت می‌گیرد. اگر ما همان حقایقی که در رژیم پهلوی بوده گزارش کنیم، خود جوانان، انقلاب را یک نعمت می‌دانند. ما باید حقایق را به نسل آینده خود گزارش کنیم.

در ادامۀ این مراسم از برگزیدگان این جایزۀ ادبی تقدیر به عمل آمد و در انتهای برنامه از همسر شهید اندرزگو تجلیل صورت گرفت.

این بانوی مجاهد گفت: این شهید با شهدای دیگر تفاوت دارد. برای اینکه در زمان پهلوی شهیدش کردند و او را با پیراهن دفن کردند. نه اجازه دادند مراسم ترحیم برگزار کنیم و نه کسی اجازه داشت رفت و آمد کند. او در غربت رفت. با این شهید 9 سال زندگی کردم. ثمرۀ زندگی ام چهار فرزند پسر بود. پس از شهادتش به خانه ریختند و اسناد را بردند. مرا و چهار فرزندم به اسارت رفتیم. زندان اوین بردند. در اوج فقر بودیم. 7 سال با هم فرار کردیم. چیزی که از او یاد گرفتم این بود که گفت اگر آبی هم به فرزندت می‌دهی، بگو برای رضای خدا بود. از مادرشان حضرت زهرا می‌ترسیم و می‌گفتم نکند فرزندانم ناراحت شوند. نباید ناشکر باشیم. اگر شکر نکنیم بلا سرمان می‌آید.
نظر شما