يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۵۳۶۰
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
نویسنده «لشکر خوبان» از انتشار کتابی با موضوع زندگی شهید «حسن طهرانی مقدم» در آینده نزدیک خبر داد که یکی از کم‌نظیرترین کتاب‌های این حوزه درباره زندگی فرماندهان هشت سال دفاع مقدس است.
کم‌نظیرترین کتاب درباره فرماندهان دفاع مقدس منتشر می‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،دیدار و گفت‌وگویم با معصومه سپهری نویسنده دفاع مقدس، به صورت کاملا اتفاقی در بهشت زهرا (س) و کنار مزار شهید حسن طهرانی مقدم اتفاق افتاد؛ در روزهایی که آتش جنگ در سرزمین فلسطین، و حماسه «حماس» در شکستن هیمنه اسرائیل، توجه جهانیان را به قدرت موشکی نیروهای مقاومت اسلامی در منطقه جلب کرده است. قدرتی که به نام سردار شهید طهرانی مقدم گره خورده است! ما زائر مزار مطهر شهید در یک صبح پاییزی از آخرین روزهای مهرماه ۱۴۰۲ بودیم و با یک سوال باب این گفت‌وگو گشوده شد.

نویسنده کتاب‌های «لشکر خوبان» و «نورالدین پسر ایران» بشارت داد که به زودی کتاب کم نظیری درباره زندگی فرمانده موشکی جهان اسلام منتشر می‌شود. وی گفت که شاید این کتاب در میان مجموعه کتاب‌هایی که درباره فرماندهان دفاع مقدس نوشته شده کم‌نظیرترین کتاب باشد.

سپهری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: کتاب زندگی شهید حسن طهرانی مقدم از نظر تعداد راویان و جزییات زندگی خانوادگی و کار و رفتار این شهید، از ابتدا تا شهادت و تاثیر ایشان بر قدرت و صنعت موشکی کشور ما کار ویژه‌ای‌ست که بیش از ۱۰ سال برای پژوهش و نگارش آن زمان صرف شده و حداقل ۲ هزار صفحه خواهد بود. امیدوارم کار در مرحلۀ انتشار از هر نظر در شأن شهید حاج حسن طهرانی مقدم منتشر شود و فصل جدیدی در شناخت عموم مردم عزیز و علاقمندان با این شخصیت بی‌نظیر گشوده شود.

وی درباره ورود طهرانی مقدم به مسائل جبهه مقاومت گفت: جالب است که نخستین ملاقات طهرانی مقدم با تعدادی از نیروهای مقاومت حزب الله لبنان در سال ۶۳، بلافاصله بعد از دوره آموزش موشکی رزمندگان ایرانی در سوریه، در سفری چند روزه به لبنان اتفاق می‌افتد؛ سفری که حاج حسن علاقه مند است محل اسارت حاج احمد متوسلیان را ببیند و به صورت اتفاقی با تعدادی از جوانان مقاومت هم دیدار می‌کند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس افزود: طهرانی مقدم هرگز از اندیشه کمک به مسلمانان مظلوم جهان فارغ نبود و جالب است که در سال‌های اول بعد از دفاع مقدس، و در حالی که در کشور خودمان، قدم‌های نخست موشکی برداشته می‌شد، به فکر جاانداختن این تفکر در رهبری مقاومت حزب الله بود که آنها هم «باید» و «می‌توانند» به این سلاحِ برتر و بسیار تعیین کننده در صحنه جنگ، مجهز شوند! در حالی که آن روزها رزمندگان مقاومت حتی از آتش نیمه سنگین موجودشان هم نمی‌توانستند به صورت دقیق استفاده کنند، حاج حسن طهرانی می‌خواست در مشت آنان موشک‌های دقیق بگذارد و در یک زمان برنامه ریزی شده این کار را با موفقیت به سر انجام رساند.

وی ادامه داد: طهرانی مقدم و یارانش این مسیر را بر طبق همان الگویی که خودشان در دفاع مقدس تجربه کرده بودند، پیش گرفتند و مسیری گشوده شد که نخستین ثمراتش را در دوران حیات مبارکشان در جنگ ۳۳ روزه مقاومت حزب الله لبنان با ارتش رژیم غاصب صهیونیست مشاهده کردند. حاج حسن در کمال گمنامی، خالصانه و عاشقانه برای خدا و برای عزت اسلام، نیروهای مقاومت را با قدرت موشکی آشنا کرد و آنها را به حدی رساند که خودشان بدون نیاز به دیگری، بتوانند در تولید و بهبود مداوم موشک‌هایشان وارد عمل شوند.

نویسنده «لشکر خوبان» افزود: آرمان شهید طهرانی مقدم، اقتدار کشور عزیزمان و بیمه کردن ایران و اسلام و مسلمانان مظلوم جهان در برابر قلدری و زورگویی و تهدیدات مستکبران بود و ما به خوبی شاهد به ثمر نشستن تلاش و سرسختی او و یارانش در این مسیر هستیم. زندگی این شهید عزیز، سراسر حرکت و تلاشِ خالصانه برای عزتمندی و قدرت ایران اسلامی بود و سرشار از داستان‌های تکان دهنده از بزرگی روح و ایمان او در این مسیر که امیدوارم روح حرکت و امید را در همه خوانندگان برانگیزد.

وی درباره جمله معروف شهید طهرانی مقدم گفت: شهید طهرانی مقدم این جمله را که «روی قبر من بنویسید این جا مدفن کسی‌است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند» به طور شفاهی در یکی از جلسات کاری‌ خود با محققان سازمان خودکفایی سپاه، در سال ۱۳۹۰ و چند ماه قبل از شهادت بر زبان آورده‌ بود. تنفر شهید مقدم از دو گروه، زبانزد عام و خاص و دوستانشان بود؛ منافقین و یهودیان صهیونیست. با این که با عالم و آدم در صلح کامل بود اما ازاین دو گروه نفرت داشت و برای این اعتقادش دلایل تاریخی و نقلی هم داشت.

سپهری افزود: فرماندهی موشکی سپاه، طومار منافقین را در چند عملیات موشکی به هم پیچیدند که شرح تفصیل آن در کتاب آمده است و آرزوی نابودی اسرائیل هم همواره در فکر و قلب ایشان بود. این یک رویای دور و باورناپذیر نبود بلکه شهید مقدم برای آن برنامه و روش داشت و مطمئن بود به زودی بدان خواهیم رسید. حتی در هنگام آزمایش برخی موشک‌ها در دهه ۷۰، به صراحت گفته بود که این موشک‌ ان‌شاءالله علیه صهیونیست‌ها استفاده خواهد شد.

وی افزود: طهرانی مقدم همیشه عاشق کارهای بزرگ بود. چون معنای زندگی را این طور ‌فهمیده بود. او اعتقاد داشت باید از زندگی به خوبی استفاده کرد. او می‌گفت روزی فرا می‌رسد که همه چیز تمام می‌شود و تمام مقامات و درجه‌های اعتباری دنیا به پایان می‌رسد اما آن چه که از انسان باقی می‌ماند، نقشی‌است که برای اعتلای کلمه الله در دنیا داشته و برای بهتر کردن زندگی دیگران قدمی برداشته باشد. تمام زندگی شهید طهرانی مقدم در زندگی ۵۲ ساله‌شان اینگونه با برکت گذشت. امیدوارم خوانندگان، جواب همه سوالاتشان درباره این شخصیت کم‌نظیر تاریخ معاصر را در کتاب زندگی‌ این عزیز بیابند.
نظر شما