يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۰
کد خبر: ۱۳۵۴۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
به مناسبت سالگرد بزرگداشت شهدای رخداد تروریستی حرم شاهچراغ صورت گرفت؛
اولین محفل نورانی «شب خاطره» به مناسبت سالگرد بزرگداشت شهدای رخداد تروریستی حرم شاهچراغ و همزمان با شب وفات حضرت معصومه(س) در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
اولین محفل نورانی« شب خاطره» در فرهنگسرای بهمن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در این برنامه که شامگاه چهارشنبه سوم آبان ماه جاری، همزمان با سالگرد بزرگداشت شهدای رخداد تروریستی حرم شاهچراغ و شب وفات حضرت معصومه(س) در سالن مبارک فرهنگسرای بهمن برگزار شد، حاج جواد علی گلی، مسول ستاد مردمی شهدای منطقه 16، جمعی از خادم یاران آستان قدس رضوی، مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه16 و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج این منطقه درکنار شماری از رزمندگان دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا حضور داشتند.

در ابتدای این نشست؛ جواد علی گلی، مسئول ستاد مردمی شهدای منطقه 16 با اشاره به اهمیت نقش بانوان در پیشبرد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: همانطور که همه ما می دانیم، در آن دورانی که اکثر کشورها در مقابل ما صف کشیده بودند، زنان در کنار مردان در تمام شهر ها و روستاهای این مرز و بوم  نقش پر رنگ و مهمی در دفاع از کشور و انقلاب اسلامی ایفا کردند، چه در پشتیبانی از رزمندگان در جبهه ها و چه در مقام همسر در حمایت از مردان خانواده یار آنان بوده و نقشی بی بدیل در تاریخ این کشور ترسیم کردند.

جواد علی گلی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت نقش«جهاد تبیین« گفت: ما در یک زمان تکلیف داشتیم که در جبهه های جنگ تحمیلی حضور داشته باشیم و این کار را هم انجام دادیم و الان تکلیف این است که در جبهه «تبیین» خدمت کنیم. حضرت آقا در این خصوص فرمودند؛ اگر بیانات حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) نبود، «کربلا» هم نبود. شهادت در یک لحظه اتفاق می افتد، ولی بیان رخداد کربلا آن را زنده نگه داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این وظیفه بر عهده ی ماست که ظهور و بروز انقلاب اسلامی و حماسه دفاع مقدس را بازگو کنیم، چرا که در طول تاریخ کشورمان چنین ایثار، رشادت ها و شجاعت ها ...کمتر دیده یا شنیده شده است. اگر انقلاب اسلامی را مانند یک اسلحه بدانیم، دوران هشت سال دفاع مقدس خشاب این اسلحه است که نقش «تبیین» آن  بر دوش ما سنگینی می کند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس یادآور شد: بیان و بازگوی رشادت های شهدا در عملیات کربلای 5 توسط ما و خانواده های معظم شهدا باعث احیای آن خواهد شد، همانطور که مراسم هر ساله سوگواری محرم، اسلام را زنده نگه داشته است. اگر ما نگوئیم و بازگو نکینم، دشمن از این موضوع سوء استفاده کرده و واقعیت ها را  به نحوی وارونه جلوه می دهد.

مسئول ستاد مردمی شهدای منطقه 16 درباره اقدامات سه ساله این مرکز در حوزه شهدای این منطقه گفت: حدود سه سال است که خواهران و برادران این مرکز با جمع آوری اطلاعات صحیح پیرامون شهدای منطقه 16 اقدامات موثری انجام داده اند. پیش تر گفته و شنیده می شد ما در این منطقه 3 هزار و500 شهید داریم در حالی که بر اساس پیگیری های صورت گرفته، منطقه 16 تقریبا 2 هزار و 200 شهید دارد. چه آن کسانی که قبلا ساکن منطقه بودند و چه کسانی که هم اکنون در این منطقه ساکن هستند. به عنوان مثال محله نازی آباد 600 شهید دارد که ما تاکنون با 350 خانواده معظم شهدا گفتگو داشتیم و اطلاعاتی را در قالب (عکس، فیلم، مصاحبه و وصیتنامه شهدا ) جمع آوری کرده ایم که قصد داریم در آینده نزدیک تمام این اطلاعات را در قالب گنجینه شهدا در سایت این  ستاد به نشانی:shohada16.ir   بارگزاری کنیم.

اولین محفل نورانی« شب خاطره» در فرهنگسرای بهمن

محمد رخشان، دیگر سخنران این محفل و رزمنده دوران دفاع مقدس بودکه با دیدن دکور صحنه دوران جنگ گفت: وجود این تجهیزات انفرادی دوران جنگ و نشان های دفاع مقدس روی صحنه، خاطرات آن دوران را در من تداعی کرد و در ابتدا شایسته است در این محفل نورانی و شهیدایی یادکنیم از تمامی شهدای گرانقدر به ویژه شهدای هشت سال دفاع مقدس منطقه 16...«شمع و گل و پروانه جمعند- ای دوست بیا رحم به تنهایی ما کن»

این رزمنده دفاع مقدس در ادامه به اهمیت نقش بانوان فعال در شکل گیری پایگاه بسیج خواهران در این منطقه اشاره کرد و افزود: سال 1358در ابتدای شکل گیری بسیج در محله های مختلف تهران بودیم. در همین محله ی جوادیه، اولین واحد بسیج خواهران پایگاه سجادیه بود که با سه عضو فعال شروع به فعالیت کرد و در آن زمان با جذب 40  عضو جدید توانست پیش روتر از بسیج برادران، ظاهر شود و این پایگاه راه اندازی شد. در آن زمان از سوی بسیج برادران 50 عضو فعال داشتیم و شخصی به نام زکریا بود که در همین مسجد به ما تاکتیک های نظامی و تیراندازی با  اسلحه هایی مثل (کلت 45 ، یوزی، ژ-س و ام یک) را آموزش می داد.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: با شروع جنگ قرار شد 45 نفر به عنوان نیروی بسیجی داوطلب از این پایگاه به منطقه کردستان اعزام شویم. بعد از پشت سرگذاشتن یک دوره آموزش نظامی سخت و فشرده در پادگان امام حسین(ع) با اتوبوس حرکت کردیم در مسیر بخاطر احتمال حملات نیروهای ضد انقلاب و کومله از اتوبوس پیاده شده و با چند مینی بوس همراه با  دو جیپ آهو مسلح  شده به مسلسل کالیبر 45  ادامه مسیر دادیم تا اینکه به پادگان مریوان رسیدیم.
وی با بیان خاطراتی ازحاج احمد متوسلیان گفت: حاج احمد را در همان ابتدای ورود به پادگان دیدم ایشان اولین فرمانده ام در دوران بسیج و سپاه بود.

محمد رخشان در ادامه با اشاره به صحنه هایی از فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» درباره شخصیت حاج احمد اینگونه گفت: ممکن است در صحنه هایی از فیلم «ایستاده در غبار» در آن درگیری که با آن خواهر و برادر در بیمارستان داشت، چهره ای بسیار جدی و خشن را از او دیده باشیم. در واقعیت درست است که حاج احمد بسیار جدی بود ولی در برابر دوستان و نیروهای خودی بسیار لطیف و حساس بود. گفته شدکه آن شب بخاطر برخورد تند خود، از آن دو نفر بسیار عذرخواهی کرده بود. حتی به یاد دارم زمانی که نیروهای دشمن، شهید محمد توسلی، جانشین حاج احمد را که بسیار او را دوست داشت شهیدکردند. او در مراسم خاکسپاری این جوان، خم به ابرو نیاورد ولی گفته شد که در همان شب و در تنهایی بسیار گریه و ناله می کرد.
گفتنی است، این برنامه با مشارکت و همکاری ستاد مردمی شهدای منطقه 16، خادم یاران رضوی و فرهنگسرای بهمن در اولین چهارشنبه هر ماه، بعد از اذان مغرب و عشاء در سالن مبارک این فرهنگسرا برگزار می شود.

اولین محفل نورانی« شب خاطره» در فرهنگسرای بهمن
تلاوت آیاتی چند ازکلام الله مجید توسط سخاوت پناهی، طنین سرود جمهوری اسلامی ایران و استقرار پرچم سبز متبرک به حرم امام هشتم(ع) توسط خادم یاران رضوی، پخش کلیپ سخنان مقام معظم رهبری پیرامون دفاع مقدس، اجرای نمایش «تک پرده آنسوی تاریکی ها» توسط گروه هنری باران با موضوع شهدای رخداد تروریستی حرم شاهچراغ در شیراز و خاطره گویی محمد رخشان رزمنده دوران دفاع مقدس به همراه اجرای هنرمندانه علی حسنی مجری و روایتگر دفاع مقدس از بخش های این محفل نورانی بود.

اولین محفل نورانی« شب خاطره» در فرهنگسرای بهمن

علاقه مندان برای بهره مندی از این برنامه ی ماهانه می توانند به نشانی: فرهنگسرای بهمن واقع در میدان بهمن، خیابان شهید وفایی مراجعه کنند.

نظر شما