شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۳۵۵۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
محمد مکی در نشست دهه هشتادی ها عنوان کرد: نخبه‌ها افرادی تلاش‌گر و کمال‌گرا هستند. افراد کمال‌گرا عموما به خود اهمیت بیشتری می‌دهند و به دنبال بهبود خود و رسیدن به موفقیت‌های بیشتری هستند. آن‌ها با داشتن رویکردی کمال‌گرا، همواره در تلاشند تا به بهترین شکل ممکن عمل کنند و هیچ‌گاه تسلیم شکست نمی‌شوند. این افراد با داشتن انگیزه بیشتری، به رشد و پیشرفت در کار خود می‌پردازند و هیچ‌گاه به خودشان محدودیت نمی‌دهند.
محمد مکی: نخبه‌ها افرادی تلاش‌گر و کمال‌گرا هستند / معلم باید الهام‌بخش باشدبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی  فرهنگ وهنرمحمد مکی روانشناس در ویژه برنامه دهه هشتادی‌ها که در دبیرستان شهید صادقی برگزار شده بود بیان کرد: معلم و مدیر باید الهام‌بخش باشند و بتوانند ارتباط موثری با طرفین صحبت خود داشته باشند. در این جلسه قرار نیست شما را نصیحت کنم. تجربه من ثابت کرده که اگر به این صحبت‌ها گوش دهید می‌تواند در آینده شما نقش مهمی ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر ترتیب فرزندان و اهمیت دانستن ویژگی‌های هر کدام گفت: ترتیب تولد می‌تواند بر روی ویژگی‌های شخصیتی، موقعیت افراد و یا حتی شغل شما تاثیر بگذارد. فرزندان اول خانواده به دلیل اینکه بیشتر از دیگر فرزندان زیر ذره بین والدین خود بوده‌‌اند، خصوصیات اخلاقی و شخصیتی خاص خود را دارند. دختر اول خانواده و یا پسر اول خانواده ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایر فرزندان دارد. اما این موضوع لزوما به معنای آن نیست که آنها از نظر ژنتیکی باهوش‌تر هستند. بلکه آنها این هوش را به صورت اکتسابی به دست آورده‌اند.

این روانشناس با اشاره به اینکه بیشتر بچه‌های اول خانواده افرادی منضبط و قانون‌مدار هستند افزود: آنها از هر جهت تماما زیر نظر والدین خود بوده و پدر و مادر نسبت به آنها و تربیتشان حساس بوده‌اند. فرزند اول خانواده همیشه به عنوان یک الگو برای سایر فرزندان شناخته می‌شود و او همیشه باید یک الگو نمونه برای خواهر و برادر خود باشد.
مکی اضافه کرد: فرزندان اول از پدر و مادر خود یاد گرفته‌اند که کارها را با سازماندهی خاص خود انجام دهند. همچنین حواسشان به این موضوع باشد که بهترین‌ها را با حداقل قیمت و یا صرف کمترین زمان ممکن، بدست آورند. آنها دوست دارند که همه کارهایشان را به نحو احسن انجام دهند و بهترین نتیجه را در انجام فعالیت‌های خود بدست آورند. اگر فرزند بزرگ شما خواهر یا برادر کوچکتر داشته باشد. در بیشتر مواقع می‌تواند یک الگو و نمونه خوب برای تربیت آنها بوده و به فرزندان دیگر کمک کند. کمال گرایی یک صفت عالی در فرزندان اول است.
وی درباره ویژگی‌های فرزند دوم عنوان کرد: بچه دوم خانواده با این موضوع که تمام توجه و محبت پدر و مادر مخصوص او نیست رشد پیدا می‌کند. بچه‌های دوم خانواده به سرعت یاد می‌گیرند که چگونه با نیاز به عشق و توجه و محبت پدر و مادر کنار آمده و آن را با خواهر یا برادر بزرگتر از خود تقسیم کنند. او می‌آموزد که زندگی همیشه در مسیر عالی پیش نمی‌رود.
این روانشناس با بیان اینکه فرزندان آخر بسیار افراد اجتماعی هستند اظهار کرد: شاید یکی از مهم ترین دلایل اجتماعی بودن فرزند آخر این است که آنها خواهر و یا برادرهای بزرگتری دارند. که از بدو تولد در کنار آنها بوده اند. یکی از خصوصیات فرزند آخر این است که باتوجه به گسترده بودن دامنه روابطشان و داشتن خواهر و برادر های دیگر، آنها اصلا خجالتی و گوشه‌گیر نخواهند بود.
وی ادامه داد: فرزندان آخر قدرت حل مسئله بالایی دارند. به دلیل مشغله‌ها و درگیری‌های زیاد والدین و فرزندان بزرگتر، در اکثر اوقات فرزند آخر باید خودش از پس همه کارهای مربوط به خود برآید. او باید بتواند به تنهایی غذا بخورد. یا تکالیفش را در زمان مقرر شده انجام دهد. در اکثر مواقع که والدین آنها هر دو شاغل هستند. آنها باید بتوانند به تنهایی و یا با کمک خواهر و برادر خود مشکلات را حل کنند. به همین دلیل این افراد بسیار قدرت حل مسئله بالایی دارند.
او درباره ویژگی‌های تک‌فرزندان گفت: تک فرزندها به لحاظ هوش، موفقیت و شخصیت از چند فرزندها پیشی گرفته‌اند. تک فرزندها رابطه بهتری با والدین خود دارند. تک فرزندان با بقیه در خانواده‌های چند فرزندی به لحاظ رشد و نمو برابر یا بهتر بوده‌اند.
مکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون اضطراب و استرس کنکوری‌ها بیان کرد: درمان اضطراب کنکور و به‌تعبیر دقیق‌تر کنترل اضطراب کنکور یکی از لازمه‌های رسیدن به موفقیت است. اضطراب یکی از حالت‌های طبیعی ماست. همه‌ ما در شرایط مختلف مضطرب می‌شویم. این اضطراب هم نه‌تنها طبیعی نیست، می‌تواند مفید باشد. فارغ از معنای دقیق اضطراب و ریشه‌های آن در روان‌کاوی و روان‌شناسی، به‌صورت عمومی می‌توان حدی از اضطراب برای ما هم مفید و هم ضروری است. ما بدون داشتن اضطراب از پیش‌بردن کارهای روزمره‌مان ناتوان می‌شویم. هدف از کنترل و کاهش استرس رساندن میزان آن به حدی است که بتواند برای ما مفید باشد.
این روانشناس با اشاره به اهمیت کاهش استرس در موفقیت تحصیلی گفت: اگر به دنبال غلبه بر استرس کنکور هستید باید از عادت‌های خوبی برای مطالعه استفاده کنید. کاهش استرس کنکور و رهایی از استرس کنکور یک امتیاز مثبت برای داوطلبان محسوب می‌شود. اکثر داوطلبان به خوبی برای کنکور آماده می‌شوند ولی در جلسه امتحان به دلیل استرس بیش از حد به سوالات پاسخ نمی‌دهند. اما اصلا نگران نباشید هر شرایط و مشکلی یک راه‌حل نیز دارد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید ایجاد عادت‌های خوب برای مطالعه است.
مکی همچنین درباره تاثیر دوستان بر موفقیت توضیح داد: امروزه روانشناسى در نقش و تأثیر عوامل محیطى و از جمله نقش دوستان بر افراد تاکید بسیار دارد. طبق نظر روانشناسان، رفتار انسان محصول تعامل متغیرهاى شخصى و محیطى است. شرایط محیطى از طریق یادگیرى به رفتار انسان شکل می‌دهند، به همین خاطر، تأثیرى که دیگران بر فرد دارند، نقش زیادى در رفتار او دارد، چرا که بسیارى از رفتارهاى انسان از طریق مشاهده به دست می‌آید.
وی تصریح کرد: حال اگر ما با انسان‏هاى با شخصیت و خوبى ارتباط داشته باشیم، مشاهده رفتار خوب آنان تأثیر مثبتى در ما ایجاد می‌کند، در نتیجه ما نیز همانگونه رفتار می‌‏کنیم. اما اگر با افراد بی‌ ‏شخصیت، لاابالى و فاسد و ناباب سر و کار داشته باشیم، رفتار زشت آنان ناخودآگاه بر رفتار و حتى افکار ما تأثیر منفى خواهد داشت و ما را نیز به انحراف خواهد کشید، بنابراین باید مراقب دوستان و محیط خود باشیم چرا که این دو می‌توانند در آبادى یا ویرانى انسان بسیار مؤثر باشند.
این روانشناس با بیان اینکه نخبه‌ها افرادی تلاش‌گر و کمال‌گرا هستند بیان کرد: افراد کمال‌گرا عموما به خود اهمیت بیشتری می‌دهند و به دنبال بهبود خود و رسیدن به موفقیت‌های بیشتری هستند. آن‌ها با داشتن رویکردی کمال‌گرا، همواره در تلاشند تا به بهترین شکل ممکن عمل کنند و هیچ‌گاه تسلیم شکست نمی‌شوند. در محیط کار نیز، افراد کمال‌گرا بسیار موفق عمل می‌کنند و به دلیل تلاش‌هایشان، به موفقیت‌های بیشتری نسبت به دیگران دست پیدا می‌کنند. این افراد با داشتن انگیزه بیشتری، به رشد و پیشرفت در کار خود می‌پردازند و هیچ‌گاه به خودشان محدودیت نمی‌دهند.
محمد مکی اظهار کرد: از نظر روانشناسی تلاش همیشه بر استعداد ارجعیت دارد چون بدون تلاش فرد نمی‌تواند قدمی رو به جلو بردارد. استعداد تنها یک محرک کمک کننده است که برای موفقیت به انسان انگیزه می‌دهد. تلاش به این معنا است که فردی برای رسیدن به خواست و علاقه، لازم است هر کاری که از دستش بر می‌آید را انجام دهد. این تلاش و کوشش در زندگی می‌تواند حرکتی، ذهنی، سرمایه‌ای، علمی، آموزشی و یا همه‌ موارد گفته شده باشد. در واقع حاصل تلاش و کوششی همه جانبه آن است که فرد را به موفقیت می‌رساند.

نظر شما