يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۹
کد خبر: ۱۳۵۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
نوجوانان هنرستان کارآموز در ششمین نشست از سلسله جلسات گفت‌و‌گو‌ محور بچه‌های رستا، با موضوع «فلسطین از نگاه یک نوجوان ایرانی» در فرهنگسرای گلستان به گفت‌وگو نشستند.
مهم است که باب گفت‌وگو با نوجوانان را باز کنیم و تصویرآنان از مسائل روز را بدانیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ششمین نشست از سلسله جلسات گفت‌و‌گو محور بچه‌های رستا با موضوع «فلسطین از نگاه یک نوجوان ایرانی» با مشارکت هنرستان کارآموز و با حضور کارشناس برنامه علی رضا معادی مدیرفرهنگی وهنری منطقه 8 و رئیس فرهنگسرای گلستان روز سه شنبه 9 آبان ماه ساعت 9:30 در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
در ابتدای برنامه شاهیوند مجری دانش‌آموز برنامه با توجه به موضوع این نشست گفت: در جنگ بین اسرائیل و فلسطین افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند، عده ای طرفدار فلسطین هستند، گروهی اسرائیل را محق می‌دانند و تعدادی نسبت به این موضوع بی تفاوتند. به نظرمن باید به فلسطین کمک کنیم چون اسرائیل با غصب زمین‌های فلسطینیان ظلم بزرگی به آنان کرده است، حال سوالی پیش می‌آید که اگرفلسطین اسرائیل را شکست دهد یا بالعکس چه اتفاقی در منطقه خواهد افتاد؟ آیا ایران هم تهدید خواهد شد؟ به نظرمن آمریکا با تحریک اسرائیل برای جنگ با فلسطین می خواهد ایران را درگیر جنگ کند. 
حسین پور یکی از دانش آموزان گفت: به نظر من آمریکا درصدد تحریک اسرائیل هست که با فلسطین وارد جنگ شود و در نهایت قصد نهایی جنگ با ایران است چون می‌داند ایران حامی فلسطین می‌باشد با این هدف چندین کشور را در منطقه که هم پیمان ایران هستند را وارد جنگ کند. 
در ادامه علیرضا معادی کارشناس برنامه ضمن تشکر از مشارکت نوجوانان در این برنامه گفت: هدف ما ازاین برنامه اینست که باب گفت‌وگو را باز کنیم، هم بتوانیم صحبت کنیم و هم صحبت‌های دیگران را بشنویم و نظر خود را اعلام کنیم. توانایی گفتگو خیلی مهم است. یک زمانی ما درباره صحبت‌های دیگران نظر خود را بازگو می‌کنیم و زمانی هم هست که نظر شخصی خود را در مورد موضوع بیان می‌کنیم، آقای حسین پورنظرشان را ازمنظریک ایرانی بیان کردند که ایرانی‌ها چه تصوری از قضیه فلسطین دارند. ما دراین برنامه می ‌خواهیم تصویر خودمان را درباره فلسطین بیان کنیم.
دلبری یکی دیگر از دانش‌آموزان حاضر در این نشست با بیان اینکه مسئله فعلی به خاطر تصرف زمین‌های فلسطین توسط یهودیان می‌باشد گفت: این جنگ به نظر غیر منطقی می‌آید واگرمنطقی بود چرا سازمان ملل تا به حال دخالتی در این موضوع نکرده است.
قصری یکی دیگر از نوجوانان گفت: در جنگ بین اسرائیل و فلسطین، آمریکا نقش اصلی را دارد و جنگ را پیش می‌برد، این جنگ تهدیدی برای منطقه و ایران است و مداخله مستقیم ما باعث عکس العمل شدید آمریکا خواهد شد و دخالت مستقیم ایران در جنگ اسرائیل با فلسطین منطقی نیست و کمک ما به فلسطین می‌تواند به صورت غیر مستقیم از منظر تامین تدارکات باشد.

مریمی، شرکت کننده دیگر این گفت‌و‌گو گفت: در جواب شما باید بگویم اگرنزاعی در محله شما بین دوستتان با کس دیگری اتفاق بیفتد آیا شما به کمک دوستتان نخواهید رفت؟ این موضوع، بحث کشور‌های مسلمان است که باید به یاری هم بیایند و حامی هم باشند.
باغجری دیگر شرکت‌کننده این نشست گفت: قطعا جنگ بین اسرائیل و فلسطین آسیب به کشو‌رهای منطقه خواهد رساند.  
رود سرابی نوجوان دیگر گفت: دراین جنگ اسرائیل غیرنظامیان را هدف قرار داده و ما به عنوان مسلمان باید به وظیفه دینی خود عمل کرده و مداخله کنیم. گاهی در جنگ بحث لذت بردن را داریم در بمباران بیمارستان غزه هدف اسرائیل لذت بردن بود و این برای کم کردن فشار روحی برای اسرائیل بود.
شایگان یکی دیگراز نوجوانان گفت: اینکه در جنگ بین اسرائیل و فلسطین بحث لذت بردن اسرائیل مطرح می‌شود بیشترنشان دهنده عدم تعادل روحی وروانی اسرائیل است.درجواب دوستمان که گفتند چرا سازمان ملل دخالتی نمی‌کند هم باید بگویم بیشتر کشورهای عضوسازمان ملل حامی اسرائیل هستند و نمی‌توانند مخالف نظر و عقیده خود را بگویند ودر مورد ضرورت حمایت از فلسطین چون همه مسلمانیم نیزعقیده دارم ما درهر صورت باید حامی حق باشیم چه مسلمان و چه غیر مسلمان و در قضیه فلسطین ما می‌دانیم که فلسطین مورد ظلم واقع شده است و اسرائیل تهدیدی برای کل کشورهای منطقه می‌باشد. 
شهرآبادی نوجوان دیگرگفت: اینکه گفته می‌شود فلسطین برنده جنگ است اگربرنده بود نیازی به وارد شدن کشورهای همسایه و دخالت آن‌ها دراین جنگ نبود، اسرائیل خود را آماده جنگ زمینی می‌کند و هدفش نابودی حماس است و می‌توان گفت اسرائیل به نوعی دست آمریکا در منطقه هست.
در ادامه نشست علیرضا معادی کارشناس برنامه با توجه به نظرات نوجوانان اظهار داشت: با توجه به صحبت‌های آقای شهرآبادی فارغ از اتفاقی که می‌افتد در فلسطین تلفات خیلی بالاست، نحوه عمل اسرائیل هم با خشونت است و ایشان از اهمیت مداخله ای بیش از آنچه تا بحال داشتیم صحبت می‌کند.
توقع ما اینست که مداخله بیشتری لازم است چون خشونت زیادی از طرف اسرائیل وجود دارد به نظر ایشون مداخله نظامی نیاز نیست و همین که حمایت معنوی می‌کنیم کافیست و مداخله ایران باید غیرمستقیم و با واسطه باشد همانطورکه ایشان گفتند اسرائیل دست آمریکاست و آمریکا از طریق اسرائیل منطقه را کنترل می‌کند، ایران هم به صورت غیر مستقیم بواسطه حماس، گروه نظامی لبنان و... از فلسطین حمایت کند و ورود مستقیم به قضیه جنگ اسرائیل و فلسطین نداشته باشد. 
خداوند درقرآن می فرماید: "وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ" ما می‌خواهیم کسانی که مورد ظلم قرار گرفتند را در زمین، بالاترین حق قرار دهیم.
سوال اینجاست که چرا از 1400 سال پیش تا به حال خداوند فرموده خود را در زمین اجرا نکرده است؟
شما حرف قرآن را هم بخواهید بگویید طرف مقابل فکر می‌کند، شما می‌گویید فلسطین قطعا پیروز است و اسرائیل از درون می‌پاشد و نابود می‌شود ولی اگر نتوانید با این حرف منطق و ذهن طرف مقابل را درگیر کنید تبدیل به یک گزاره شعاری خواهد شد،همین آیه خداوند را ما باید بتوانیم توضیح دهیم که چرا خدا ما را پیروز نکرد.
تعداد مسلمانان در جنگ بدرنسبت به کفار کم بود ولی آیه خداوند نازل شد و وعده پیروزی به مسلمانان داده شد و به علت شجاعت و اعتماد، مسلمانان پیروز میدان شدند، در جنگ احد، لشگر اسلام مطمئن از پیروزی قبلی در نبرد با کفاربه علت غرور و اعتماد به نفس کاذبی که ازپیروزی جنگ  بدر داشتند شکست خوردند گلایه به پیامبربردند که وعده خداوند برای پیروزی ما چه شد؟ آیه نازل شد که بدون تلاش و همت پیروزی حاصل نخواهد شد.
در بزرگترین صحنه‌ تاریخ( روز عاشورا) ما عزیزتراز امام حسین و فرزندان و یارانش در پیشگاه خداوند تصور نمی‌کنیم ولی با تمام اتفاقات عاشورا، خداوند مداخله مستقیم نکرد وگرنه همه ما می‌دانیم با یک اتفاق و یک شکاف می توانست آن لحظه هرگز پیش نیاید.
وی در بخش دیگری گفت: خداوند درعالم یکسری قواعد گذاشته و براساس این قواعد، درایت، تلاش وهمت پیش می‌روند ولی می‌فرمایند: در نهایت مستضعفین هستند که پیروزند و این هم مستلزم تلاش و همت و جهاد درراه خداست . نظرات دوستان دراین نشست به هم نزدیک است و تفاوت معنایی ندارد ولی در مسئله برد و باخت، مسائل زیادی دخیل هستند مثل تسلیحات نظامی، حمایت کشورها، تلاش و همت و... کسی که ایمان قوی تری دارد پیروزی را قطعی می‌داند ولی اگر تلاش و همت متناسب با آن عقیده نداشته باشد خداوند هم با کسی قول و قراری ندارد. 
وی در پاسخ به نظریکی از نوجوانان که اگراسرائیل فلسطین را شکست دهد نوبت ایران خواهد بود که با آن وارد جنگ شود گفت: باید بپرسیم با چه استدلالی می‌توان گفت که اسرائیل همچون قصدی دارد؟
ما اگر بخواهیم با کسی تعامل کنیم درگام اول باید آن شخص را در شعار‌ها، آرمان ها و عقایدش ببینیم به نظر شما شعار اصلی تشکیل اسرائیل چیست؟ اسرائیل روز اول شکل گیری آرمان ها و اهداف خود را از نیل تا فرآت معین می‌کند ومعتقد است این محدوده ارض موعود ماست و ما باید آن را به تصرف خود دربیاوریم، این افق دید اسرائیل است. نکته دوم اینکه به لحاظ عملی انگلستان مجوز تشکیل کشورفلسطین را به یهودیان داد ونحوه گرفتن زمین های آنجا و تصرفشان باعث ایجاد درگیری بین اعراب و اسرائیل شد. پس اسرائیل در گام اول با شعارو درگام دوم به صورت عملی به اهداف خود رسید. 

معادی ادامه داد: درسرزمین فلسطین، ادیان مختلف اعم ازمسلمانان، مسیحیان و یهودیان زندگی می‌کردند، انگلستان ازاین تنوع قومی استفاده کرد وبه بهانه کشتاریهودیان به دست آلمان نازی به آنان درفلسطین زمین داد وخواستار تجمع یهودیان ازسراسردنیا درفلسطین شد. یهودیان با این حمایت انگلستان شروع به ایجاد درگیری کردند و اعراب و مسلمانان هم دردفاع از فلسطینیان با اسرائیل درگیرشدند و در این بین معاهده صلحی امضا شد که بخشی ازکشورهای عربی در اختیاراسرائیل قرارگرفت کاری که اگرطی سالیان طولانی قراربود انجام شود در زمان کوتاهی به نتیجه رسید که می‌توان به مزارع شبعا در لبنان، بلندی‌های جولان در سوریه، صحرای سینا در مصرو... اشاره کرد. پس غیرازمرزهای فعلی اسرائیل، درکشورهای عربی هم برای خود حاشیه امنی ایجاد کرده است. پس اسرائیل هم درشعارو هم در عمل هدف و نیت خود را نشان داد.
ازآقای مورگان طنزپردازمی‌پرسند: نظرتان درباره فلسطین چیست؟ ایشان می‌گویند: چرا حماس حمله کرد؟
اینجا دو نکته وجود دارد:اول اینکه درطول 15 سال گذشته غزه همیشه درمحاصره بوده و تمام ترددها وامکانات زندگی آنجا تحت کنترل و نظارت اسرائیل بوده است. نکته دوم اینکه اسرائیل و فلسطین را بدون حماس تصور کنید؟ درکرانه باختری آمارکشته شدگان را بررسی کنید؟ درجایی که تمام امور تحت کنترل اسرائیل است هردوروز یکبار یک فلسطینی کشته می‌شود چرا؟ چون به شعارو ایده اصلی اسرائیل برمی‌گردد و نظر اسرائیل که هر انسانی غیراز یهود انسان درجه دو به شمارمی‌آید و یهود نسبت به بقیه ادیان شرافت و برتری دارد.
در طول سالیان گذشته، حماس اسرائیل را عقب رانده و به جایی رسانده که  در حال حاضر در باریکه غزه با اسرائیل در جنگ هستند و شهرک‌های صهیونیست نشین را ناامن کرده و در صدد بازپس گیری زمینهایشان هستند.

وی درباره این سوال که ایران چگونه از فلسطینیان حمایت می‌کند گفت: حمایت ایران از فلسطین چریکی و نظامی است ما درواقع آنان را خودکفا کرده ایم و تولیدات موشکی و تسلیحات نظامی را به دست فلسطینیان دادیم که با توجه به شرایط تحریمی ایران این نقطه قوتی برای ماست.
معادی درپایان گفت: از نوجوانان عزیزحاضردرجلسه ممنونم که با اطلاعات کافی در جلسه حضور پیدا کردید وبا مطالعه و آگاهی بحث را پیش بردید. مسائل اینچنینی نیاز به بحث و تبادل نظر دارد و اینکه شما شجاعانه دربحث شرکت کردید جای تقدیر دارد همین مباحث را درمدارس هم می‌توانید ادامه دهید و از نقطه نظرات هم بهره مند شوید، از کتاب‌های مختلف استفاده کرده و با هم تبادل نظر داشته باشید. 


نظر شما