يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۵
کد خبر: ۱۳۵۶۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
علی شیری معتقد است: کتاب «با تو سخن گفتن» به یکی از اساسی‌ترین سوال‌های کودکان در نحوه ارتباط با خدا با یک داستان جذاب پاسخ داده است. دغدغه بسیاری از والدین این است که آیا می‌توانند با فرزندانشان درباره موضوع پیچیده‌ای چون خدا صحبت کنند؟ آیا بچه‌ها را می‌توان با مفاهیمی چون خدا، پیامبر، جهان آخرت، آفرینش و هستی، تکلیف، عبادت و مانند آن آشنا کرد و درباره آن‌ها بحث کرد؟
علی شیری: کتاب «با تو سخن گفتن» به یکی از اساسی‌ترین سوال‌های کودکان پاسخ داده استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، علی شیری در نشست معرفی کتاب « با تو سخن گفتن» نوشته سید مهدی شجاعی که در کتابخانه حکیمیه برگزار شده بود عنوان کرد: سیدمهدی شجاعی نویسنده نام آشنای کتب مذهبی برای کودکان و نوجوانان در کتاب «با تو سخن گفتن» به یکی از اساسی‌ترین سوال‌های کودکان در نحوه ارتباط با خدا با یک داستان جذاب پاسخ داده است. دغدغه بسیاری از والدین این است که آیا می‌توانند با فرزندانشان درباره موضوع پیچیده‌ای چون خدا صحبت کنند؟ آیا بچه‌ها را می‌توان با مفاهیمی چون خدا، پیامبر، جهان آخرت، آفرینش و هستی، تکلیف، عبادت و مانند آن آشنا کرد و درباره آن‌ها بحث کرد؟

وی درباره داستان کتاب توضیح داد: در کتاب «با تو سخن گفتن» خداداد پسری است که طی حادثه‌ای به جنگل می‌رسد و در آنجا با گیاهان و حیوانات دوست می‌شود و زندگی می‌کند. او که فرقی بین خود و دیگر موجودات زنده می‌بیند به دنبال راه ارتباط صحیح با خداوند مسیری را طی می‌کند تا به جواب برسد.
این کارشناس ادبی با اشاره به اهمیت آشنایی کودکان با چگونگی ارتباط با خدا عنوان کرد: توجه به خدا و احساس نیاز به او، مایه آرامش روح و روان کودک می‌شود، زیرا این احساس در فطرت و نهاد انسان از کودکی قرار داده شده و طبق فرمایش پیامبر اسلام، کودک مادامی که اطرافیانش او را از پرستش خدا باز نداشته‌اند، دارای فطرت خداپرستی و ایمان است.
شیری اضافه کرد: برای این‌که کودکان درک صحیحی از خدا داشته باشند، لازم است به آن‌ها اجازه دهید آزادانه درباره خدا گفتگو کنند؛ زیرا بهترین راه ارتقای معنویت در کودکان، راحت و آشکار حرف زدن از خداست. اصل علمی‌ای که اکثر روان‌شناسان آن را تأیید می‌کنند، این است که بگذارید بچه‌ها خود گفتگو را هدایت کنند و عقایدشان را بگویند و بعد با سؤال کردن از نظرات شما، موضوع را پی‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه این‌کتاب توسط میترا عبداللهی تصویرگر کتاب کودک و نوجوان تصویرگری شده و برای کودکان جذابیت خاصی دارد عنوان کرد: حرف زدن درباره خدا از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند بهترین راه برآوردن مهم‌ترین نیازهای کودکان باشد، زیرا کودکان بیش از بزرگسالان خود و اطرافیانشان را نیازمند به تکیه‌گاه قوی و مهربانی می‌بینند که قادر است همه آرزوهای آن‌ها را برآورده سازد.
 
علی شیری خاطرنشان کرد: امام سجاد (علیه السلام) می‌فرماید: «وظیفه پدر و مادر این است که فرزندان را دلالت به خدا کنند که اعم از نماز خواندن است. این‌که از همان سه سالگی امر به سجده کردن فرزند نماید و سپس کلمه «لاالله الاالله» را به او بیاموزد و با ملایمت و آرامی او را در سن هفت سالگی آموزش نماز دهند تا او در ۹ سالگی بتواند با وضو نماز بخواند.»

نظر شما