شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۲
سیمای بیرونی و درونی حاج‌قاسم در کتاب «سرباز قاسم سلیمانی»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،آن‌چه که کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» را نسبت به سایر کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده است، متمایز می‌کند، فصل آخر کتاب است. این فصل با عنوان «نقبی به درون» و با سه بخش «اخلاق فردی»، «اخلاق اجتماعی» و «دیدگاه‌ها» به بیان اعتقادات، اندیشه‎ها، انگیزه‌ها، درونیات و روحیات شهید می‌پردازد.
«زهرا سادات ثابتی» در یادداشتی درباره کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» نوشته است: شیوه‌ نگارش کتاب  بر مبنای روایت‌گری از طریق راوی‌های مختلف از جمله خودِ شهید سلیمانی است. راوی‌ها از طریق پاورقی به خواننده معرفی می‌شوند و یا منبع روایت ذکر می‌شود. در این میان نویسنده به خوبی داستان زندگی شهید را با مقدمه‌ها، مؤخره‌ها و تکمله‌هایی که با قلم روان خود می‌نویسد، جلو می‌برد. قلمی که از کلمات و اطلاعات آن پیدا است هم در ادبیات و انتخاب واژگانش دقت شده است و هم در گردآوری محتوایش تحقیق مفصلی صورت گرفته است.

سلیقه‌ نویسنده در چینش خاطرات و روایت‌ها و همچنین انتخاب چند راوی برای بیان یک روایت، به گونه‌ای است که کتاب را از حالت یک کتابِ تاریخیِ صرف بودن خارج کرده است و برای خواننده این امکان را به وجود آورده است تا یک واقعه را از زبان و نگاه چند راوی مشاهده کند. همچنین نویسنده برخی نقاط عطف تاریخی مانند انقلاب برخی کشورهای عربی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ، ظهور داعش و... را توضیح مختصری داده است تا خواننده با درک و تسلط بیشتر به مطالعه‌ی مطالب کتاب بپردازد. قابل توجه است که رعایت این نکته از صمیمیت و سادگی قلم نویسنده نکاسته است.

این کتاب هم مانند سایر کتاب‌هایی که در حوزه‌ دفاع مقدس و مدافعین حرم نگاشته شده‌اند، دربردارنده‌ روایت‌ها و خاطره‌هایی از عملیات‌های جنگی است اما با این ویژگی منحصر به فرد که این بار این عملیات‌ها و این نبردها را با محوریت حضور و فرماندهی شهید سلیمانی می‌خوانیم و هر کجا که او حضور و نقشی داشته است، آن صحنه و نقش‌آفرینی را می‌بینیم.

از ویژگی‌های خوب کتاب که به ارزش مستند بودن آن می‌افزاید، اعلام دقیق زمان‌ها و مکان‌ها است. عملیات‌های دوران دفاع مقدس و عملیات‌های جبهه‌ی مقاومت مقابل داعش با ترتیب زمانی مشخص و واقع‌مدار، تعریف می‌شود و چگونگی و نحوه‌ی حضور و ظهور شهید سلیمانی در یک‌یک عملیات‌ها بیان می‌شود اما نکته‌ای که ممکن است خواننده را آزرده‌خاطر کند عبور سریع از برخی وقایع و پیش‌آمدها است. همچنین لحن پرشتاب و گزارش‌گونه‌ای که در روایت بعضی ماجراها، مخصوصا در بیان برخی عملیات‌ها وجود دارد، مانع از تمرکز و هم‌ذات‌پنداری خواننده و ورود به جزئیات می‌شود.  

همه اذعان دارند که شخصیت سردار سلیمانی، شخصیتی جامع و کامل بوده است. این کتاب هم با پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی شهید سلیمانی در بخش‌های گوناگون زندگی‌اش از این جامعیت و کامل بودن برخوردار شده است. از ذکر رشادت‌ها، شجاعت‌ها، خلاقیت‌ها در جبهه و عملیات‌ها گرفته تا کیفیت روابط شخصی و عاطفی‌اش با انسان‌ها و همچنین حیوانات و محیط‌زیست، در فصل‌های مختلف کتاب خاطراتی آورده شده است. به گونه‌ای که می‌توان گفت در پایان کتاب خواننده به سیمای نسبتا کامل شهید سلیمانی به عنوان یک الگو دست یافته است. الگویی ملموس که می‌توان برای هر یک از اصول کلی ارزشمند انسانی و معرفتی، مصداق و خاطره‌ای جزئی از زندگی شهید سلیمانی در کتاب یافت و آن را نقشه‌ی راه زندگی خود کرد. توجه به این ویژگی در کتاب سبب شده است که خواننده با سبک و مرام زندگی شاخص‌ترین و تأثیرگذارترین چهره‌ی نظامی در جهان به خوبی آشنا بشود.

آن‌چه که کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» را نسبت به سایر کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده است، متمایز می‌کند، فصل آخر کتاب است. این فصل با عنوان «نقبی به درون» و با سه بخش «اخلاق فردی»، «اخلاق اجتماعی» و «دیدگاه‌ها» به بیان اعتقادات، اندیشه‎ها، انگیزه‌ها، درونیات و روحیات شهید می‌پردازد. به بیانی دیگر نویسنده تنها به نمایش و نگارش زندگی بیرونی شهید اکتفا نکرده است بلکه با گردآوری آن بخش از خاطراتی که به شکل مستقیم پرده از روح لطیف و والای شهید برمی‌دارد، خواننده را با درونیات الهی و عرفانی شهید آشنا می‌کند؛ به شکلی که خواننده درمی‌یابد آن اعمال ستایش‌برانگیز و حیرت‌آوری که در جبهه‌های جنگ از او سرمی‌زده است، از کجا سرچشمه گرفته است.    

همچنین با یک فصل‌بندی مناسب که در قالب فهرست در ابتدای کتاب ‌آمده است، می‌توان به هر یک از بخش‌های پرتکاپو و پرماجرای زندگی شهید سلیمانی سفر کرد. گرچه اگر خواننده، کتاب را از همان فصل نخست که مربوط به دوران طفولیت و نوجوانی شهید است، آغاز کند، حظ و بهره‌ بیشتری خواهد برد چراکه همه‌ اتفاق‌های مؤثر و تحول‌آفرین در سرنوشت شهید، سلسله‌وار روایت می‌شود تا برسد به نقطه‌ نهایی که همان رهایی و رسیدن به آرزوی دیرین باشد.
نظر شما