يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۶
کد خبر: ۱۳۵۸۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
محمد فتاحی در نشست نقد و بررسی کتاب «فاتح بازی‌دراز» عنوان کرد: یکی از مزیت‌های کتاب «فاتح بازی‌دراز» روایت جذاب نویسنده از زندگی شهید وزوایی است که بعد جدیدی از شخصیت این شهید را به خواننده ارائه می‌کند.
محمد فتاحی: «فاتح بازی‌دراز» بُعد جدیدی از شخصیت شهید وزوایی ارائه می‌کند / ضرورت آشنایی نوحوانان با تاریخ دفاع مقدسبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، محمد فتاحی در برنامه معرفی و نقد بررسی چهل و ششمین عنوان مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» با عنوان «فاتح بازی دراز» نوشته نوید صالحی که در کتابخانه شهید آوینی برگزار شده بود درباره این کتاب گفت: «فاتح بازی‌ دراز» چهل و ششمین عنوان مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» به قلم نوید (هادی) صالحی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده است. خوشبختانه این کتاب تاکنون بارها تجدید چاپ شده و توانسته نظر بسیاری از نوجوانان ایرانی را به خود جلب کند.
وی اضافه کرد: این اثر نگاه کوتاهی به زندگی سردار شهید محسن وزوایی از دانشجویان پیرو خط امام دارد که با آغاز جنگ تحمیلی به سپاه پیوست و با توجه به حساسیت منطقه بازی‌دراز در غرب کشور، موفق شد این ارتفاعات را از چنگ دشمن بعثی خارج کند.
این کارشناس ادبی درباره مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» یادآور شد: مجموعه «قصه فرماندهان» به زندگی‌نامه و خاطرات شهدای دفاع مقدس و فرماندهان ارشد روزهای سخت جنگ ایران و عراق می‌پردازد. این کتاب‌ها که تعداد جلدهای آن در حال افزایش است، با زبانی شیوا و رسا برای گروه سنی نوجوان و جوان به تحریر درآمده است که خواندن آن برای مخاطبان تجربه‌ای لذت‌بخش و ماندگار خوغهد داشت.
فتاحی با بیان اینکه کتاب در شانزده فصل از «تولد» تا «دیدار در قطعه 26» زندگی این شهید بزرگوار را برای مخاطب روایت می‌کند عنوان کرد: شهید وزوایی بنیانگذار لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) بود و سرانجام در در مرحله اول عملیات «الی بیت‌المقدس» که منجر به آزادی خرمشهر شد، بر روی جاده اهواز خرمشهر به شهادت رسید. شهید وزوایی اولین نفری بود که در روز 13 آبان وارد لانه جاسوسی شد.
وی پیرامون قالب داستانی نویسنده اظهار کرد: یکی از مزیت‌های کتاب «فاتح بازی دراز» روایت جذاب نویسنده از زندگی شهید وزوایی است که بعد جدیدی از شخصیت این شهید را به خواننده ارائه می‌کند. نوید صالحی با استفاده از زبان داستان، روایت خود از زندگی این شهید عزیز را ارائه کرده است؛ با این حال انتخاب این قالب، بر مستند بودن کار اخلال ایجاد نکرده است.
او ادامه داد: نویسنده هر چند قالب روایت داستانی را برای به بند کشیدن محتویات مستندی که داشته انتخاب کرده است، اما همواره مستند بودن را ارجح بر داستانی بودن دانسته و تلاش نویسنده بر این بوده که اگر به بُعد داستانی کار می پردازد، حتی آن جزئیات ریزش هم واقعی باشند. برای همین می‌توان ادعا کرد که برای هر سطر از این کتاب می‌توان منبع و سند آورد.

این کارشناس ادبی درباره دیگر مزیت کتاب «فاتح بازی دراز» گفت: از دیگر مزیت‌های کتاب «فاتح بازی دراز» توجه نویسنده به ابعاد مختلف زندگی قهرمان کتاب است. عمده آثار منتشر شده درباره این شهید عزیز، وجه زیست او در دفاع مقدس و تأثیر این حضور بر رزمندگان و جنگ را وجه اصلی و غالب کتاب خود انتخاب کرده‌اند، اما ما در «فاتح بازی دراز» با وجوه مختلفی از زندگی شهید وزوایی آشنا می‌شویم. نویسنده به حریم زندگی شخصی او وارد شده و مطالب خواندنی و جدیدی از این وجه را پیش چشم مخاطب می‌گشاید.
محمد فتاحی با اشاره به اهمیت و ضرورت آشنایی نوجوانان و جوانان با تاریخ و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس دبیان کرد: تاریخ پر فروغ هشت سال دفاع مقدس سرشار از دلاور مردان و زنانی است که با ایثارگری، رشادت و از خودگذشتگی از آب و خاک ایران اسلامی جانانه دفاع کردند و نه تنها اجازه اشغال حتی یک وجب از خاک وطن را به دشمن ندادند، بلکه استکبار جهانی را به خاک کشاندند. دلاور مردانی که با نثار جان خود علاوه بر تبیین فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه خصوصاً به نسل جوان، حافظ دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی بودند.
نظر شما