شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۳۵۸۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
سلین مختارزاده درباره کتاب «من زینب تو هستم» بیان کرد: خلأ و گمشده ادبیات پایداری در دو دهه اخیر توجه و نقد جدی به آثار این حوزه است. کتاب «من زینب تو هستم»، خیلی بیش از یک کار اول است و سخت می‌توان باور کرد کار اول یک نویسنده باشد.
سلین مختارزاده: «من زینب تو هستم» روایت جذاب بانویی است که اسارت و شهادت برادرانش را دیده است / یک پژوهش خانواده محوربه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، سلین مختارزاده در برنامه معرفی کتاب «من زینب تو هستم» نوشته معصومه محمدی که در کتابخانه امید برگزار شده بود درباره این کتاب گفت: کتاب «من زینب تو هستم» نوشته معصومه محمدی است و انتشارات روایت ۲۷ بعثت آن را منتشر کرده است. این کتاب درباره شهید سعید نامدار فرزانه اقدم به روایت خواهر از دوران دفاع مقدس است.
وی با بیان اینکه کتاب من زینب هستم روایت خواهر شهید رستم (سعید) نامدار فرزانه اقدم، تخریب‌چی لشکر ۲۷ محمدرسول الله (ص) است افزود: این کتاب عشق، ایثار و مرارت‌های خواهری را به تصویر کشیده که بعد از شهادت و اسارت برادرانش دیگر به زندگی قبل خود بازنگشت و زینب‌وار پای عشقِ خواهر و برادریش ایستاد. یاد و خاطره‌ شهیدی درون این کتاب جاری و ساری است که یکی از حرهای دفاع مقدس است. این‌بار شهید، صبر و وفای خواهرش را رسانه‌ای کرد تا همه بدانند زینب‌ها در همه‌ تاریخ، کعبه‌ِ رنجند.
این کارشناس ادبی با اشاره به اینکه در این کتاب که از دوران کودکی «عالیه نامدار فرزانه اقدم» خواهر شهید سعید نامدار فرزانه اقدم آغاز می‌شود اظهار کرد: کتاب به لایه‌های پنهان زندگی مردم مذهبی و سنتی دوران طاغوت و محرومیت‌های آنان پرداخته شده است. مخاطب در همراهی با کتاب به سیر تطور و تکامل این شهید بزرگ از یک فرد عادی و غیرمذهبی جامعه به فردی تأثیرگذار، انقلابی و مجاهد خواهد رسید.
وی اضافه کرد: همچنین مخاطب در این کتاب از نحوه‌ اعزام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در جنوب کشور، سوریه و لبنان و نهایتاً به غرب کشور، ماجرای مفقودی دو برادر در یک شب و یک عملیات، مرارت‌های مادر، خواهر و خانواده‌ شهید و پشت صحنه‌ زندگی این خانواده تا به امروز، همچنین رویاهای صادقه و کرامات شهید مطلع خواهد گشت.
او تصریح کرد: کتاب «من زینب تو هستم» روایت جذاب بانویی است که اسارت و شهادت برادرانش را دیده و در مرارت‌هایی که تجربه کرده‌، ایثار خاصی داشته‌ است. مرارت‌هایی را روایت می‌کند که در اثر شهادت یک برادر و اسارت برادر دیگرش باعث شده تا آن شخص نتواند به زندگی قبلی‌ خود بازگردد و زینب‌وار پای عشق خواهر و برادری‌اش ایستاده است.
وی با اشاره به اهمیت نقد و بررسی ادبیات پایداری گفت: خلأ و گمشده ادبیات پایداری در دو دهه اخیر توجه و نقد جدی به آثار این حوزه است. کتاب «من زینب تو هستم»، خیلی بیش از یک کار اول است و سخت می‌توان باور کرد کار اول یک نویسنده باشد. این کتاب یک پژوهش خانواده محور است. این قالب ظرفیت بالایی دارد و نویسنده به خوبی از پس داستان برآمده است. در بین خانواده‌های ایثارگر و شاهد نیز چنین ظرفیت بالایی وجود دارد که امیدواریم داستان آنها نیز روایت شود.
مختارزاده با اشاره به اینکه این کتاب برای علاقه‌مندان خواندن سرگذشت شهدای دفاع مقدس و خانواده‌های آن‌ها و نوجوانان بسیار جذاب است، درباره شهید رستم نامدار فرزانه مقدم بیان کرد: شهید رستم (سعید) نامدار فرزانه اقدم تخریبچی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۶۱ طی عملیات زین العابدین(ع) در منطقه‌ عملیاتی سومارمندلی به فیض گمنامی و شهادت نائل شد. پیکر مطهر این شهید بزرگوار ۱۳ سال بعد، در تاریخ ۸ آبان ۱۳۷۴ به صورت مبادله‌ای به میهن بازگشت و در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران، قطعه ۲۶ ردیف ۱۰ شماره ۴۱ آرام گرفت.
وی تاکید کرد: وجود آنکه همیشه حضرت زینب (س) و رسالتش بعد از واقعه کربلا را مثال می‌زنیم، اما در دفاع مقدس به خواهران شهدا کمتر پرداخته شده است. این کتاب در ۱۶ فصل با قلمی جذاب به زندگی شهید و خواهرش پرداخته است. با خواندن کتاب متوجه می‌شویم خواهر شهید هم زندگی متفاوتی داشته و به مشکلات او در دوران طاغوت اشاره شده است، سپس به دوران انقلاب و جنگ می‌رسد.
این کارشناس ادبی عنوان کرد: شهید سعید نامدار در آبان ۶۱ به شهادت می‌رسد، اما مفقود الاثر اعلام می‌شود. در یک شب و در یک عملیات دو برادر این خواهر با هم مفقود می‌شوند و در ادامه با نامه یکی از برادران مشخص می‌شود که یکی از آن‌ها زنده و در اسارت است. هیچ مدرکی و پیکری مبنی بر شهادت شهید نامدار وجود ندارد، تا اینکه پس از ۱۳ سال پیکر شهید با تفحص در عراق و به صورت مبادله‌ای به خانواده اش باز می‌گردد و به  انتظار این خانواده و خواهر پایان می‌دهد.
سلین مختارزاده به ارتباط قلبی این شهید با خواهرش در کتاب اشاره کرد و گفت: این ارتباط و آگاهی بعد از شهادت اتفاق می‌افتد و شهید برای دلجویی خواهرش به خوابش می‌آید و حتی موضوع بازگشت پیکرش را هم یک روز قبل در رویا اطلاع می‌دهد.
در این برنامه بخش منتخب زیر از کتاب «من زینب تو هستم» بلندخوانی شد.
نظر شما