يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۹
کد خبر: ۱۳۵۸۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
مهرداد باقری در یکصد و نود و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: کتابخانه های شهرداری تهران یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب دارند و منابع ما نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب است و ۲۵۸ کتابدار در کتابخانه های شهرداری تهران فعالیت می کنند.
کتابخانه های شهرداری تهران یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب دارندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در یکصد و نود و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت هفته کتاب، اظهار کرد: سالانه جشن کتابدار برای تجلیل از کتابداران در سازمان فرهنگی و هنری برگزار می شود که این برنامه فردا ۲۴ آبان در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

به نقل از شهر،وی با اعلام اینکه اگر جایگاه خود را درست تشخیص دهیم می‌توانیم کمیت و کیفیت عملکرد خود را بسنجیم، یادآور شد: ما در شهری زندگی می‌کنیم که پایتخت کشور است و تمام نهادهای مرتبط با کتابخوانی در این شهر واقع شده‌اند.

باقری با بیان اینکه تمام کتابخانه‌های بزرگ شهر در دانشگاه ها واقع شده‌اند، تصریح کرد: نهادهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت‌هایی را در حوزه کتابخوانی دارند و باید این فضا را در نظر بگیریم.

وی با تأکید بر همگانی شدن فضای مجازی و اثرگذاری آن بر حوزه کتابخوانی، گفت: میزان فروش و مطالعه کتاب در بستر حضوری و فیزیکی و مجازی نیاز به مباحثه دارد. کتابخانه‌های دیجیتال و مجموعه تکنولوژی‌های این حوزه را نمی‌توان در این حوزه نادیده گرفت.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه مطالعه قبل از خواب از مدتها پیش در برخی کشورها به فرهنگ تبدیل شده است، تأکید کرد: حضور بخش خصوصی و غیردولتی در این حوزه وارد شده‌اند. در بسیاری از بخش‌ها، نهادها در میدان رقابت حضور دارند که از جمله می‌توان به کافه کتاب ها اشاره کرد.

وی افزود: مجموعه‌های فرهنگی برای اولین بار در شهر تهران ایجاد شدند و اثرگذاری جدی در حوزه فرهنگی با محوریت کتاب دارند؛ محفل های ادبی نیز در تهران فعالیت می کنند که بیش از ۱۰ سال سابقه دارند.

باقری با بیان اینکه کتابخانه‌های شهرداری تهران یا متعلق به سازمان فرهنگی و هنری است و یا مشارکتی اداره می‌شود، گفت: کتابخانه‌های شهرداری تهران یا در فرهنگسراها ایجاد شده‌اند و یا برخی دیگر در معابر و بوستان ها ایجاد شده‌اند که در مجموع به ۱۱۰ کتابخانه می‌رسد که بالاتر از کتابخانه های نهادهای حاکمیتی است.

وی ادامه داد: برنامه های فرهنگی مختلفی نیز در سازمان فرهنگی و هنری اجرا می شود و ۱۴ هزار نفر در باشگاهی برای رسیدن به خوانش یکصد کتاب در حال رقابت هستند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه ایده «کتابدار شو» نیز در سازمان در حال اجراست، یادآور شد: زیست بومی برای کتابداران در حال ایجاد است تا فضا برای کتابداران تسهیل شود.

وی با بیان اینکه ایده «کتاب در گردش» نیز در ایستگاه های مترو اجرا می شود، گفت: سامانه مشاوره کتاب و شبکه کتابخانه های سازمان و پاتوق های فرهنگی از جمله ظرفیت های سازمان در حوزه کتابخوانی هستند.

باقری همچنین تصریح کرد: اصلی ترین قوت ما شبکه مویرگی فضاهای فرهنگی است و اصلی ترین ضعف این است که منابع، زیرساخت ها و نیروی انسانی ما به روز نیست. بزرگترین فرصت پیش روی ما، مخاطبان گسترده به ویژه نوجوانان هستند؛ به طوریکه روزانه هزاران نوجوان و هزاران مادر به مراکز ما برای ثبت نام دوره های آموزشی مراجعه می کنند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه ایده تحول در حوزه کتاب، تغییر نقطه تمرکز بود، اظهار کرد: بازیگری اثربخش در تغییر عادات کتابخوانی مردم از ایده های مورد نظر ما بوده است. بیش از ۹۰ درصد تمام فعالیت هایی که انجام می دهیم، اداری است و باید به سمتی برویم که به این بازیگری مؤثر برسیم.

وی با اعلام اینکه باغ کتاب تهران در اتاقی شیشه ای، حوزه کتاب را جلو می برد، یادآور شد: پایلوت توزیع کتاب در ایستگاه های مترو با پشتیبانی باغ کتاب تهران در حال آماده سازی است. امانت گرفتن کتاب باید در اختیار شهروندان باشد و بعد از آن خرید کتاب مورد توجه قرار بگیرد.

باقری با بیان اینکه یکصد مهدکودک زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: پایلوت ترویج کتابخوانی را با محوریت بخش خصوصی به عنوان توزیع کننده کتاب را دز مهدهای کودک آغاز کرده ایم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اعلام اینکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب در پورتال ما وجود دارد، گفت: اتصال به نهاد کتابخانه های عمومی و ملی در حال انجام است تا از ظرفیت دیگر بخش ها نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه های کودک برای خانه های کودک در حال طراحی است، یادآور شد: وقتی تفاوتی در کتاب کودک و بزرگسال وجود دارد، باید در کتابداران این حوزه نیز تفاوت هایی وجود داشته باشد که در این زمینه چهار خانه کودک به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده است.

باقری با اشاره به پیش بینی برنامه های تلویزیونی در حوزه کتاب با محوریت باغ کتاب، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن داریم که مادران، کتاب های کودک را از این اپلیکیشن ها دریافت می کنند. ما در این برنامه تلویزیونی، ذخیره کتاب های امانی به یک پلتفرم اختصاصی گره زده ایم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برخی مراکز ما قابلیت توسعه محافل کتابخوانی را دارند، گفت: تبدیل برخی کتابخانه ها به مراکز فروش صنایع فرهنگی در حال انجام است که نمونه اولیه آن در بلوار کشاورز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه فضای کتابخانه های ما به روز نیست که بروز رسانی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: ۴۱ کتابخانه ما مستقل نیست و ۵۰ کتابخانه در مراکز قرار گرفته اند. کتابخانه های شهرداری تهران یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب دارند و منابع ما نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب است و ۲۵۸ کتابدار در کتابخانه های شهرداری تهران فعالیت می کنند.

باقری با اعلام اینکه چهار هزار و ۵۰۰ صندلی در کتابخانه ها وجود دارد، در حالیکه برخی کتابخانه های سطح شهر حتی یک صندلی هم ندارند، یادآور شد: شارژ کتاب در کتابخانه های تهران در ۱۰ سال اخیر سیر نزولی داشته و در پنج سال اخیر این سیر نزولی، عدد وحشتناکی دارد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه تعداد مراجعین ما در طول سال ۱۰۰ هزار نفر است، خاطرنشان کرد: از ۲۵۸ نفر کتابدار، یکصد نفر بالای ۲۵ سال سابقه دارند و بیش از ۵۰ درصد از این افراد بانوان هستند.

وی افزود: سیاست ما این است که تجربه های جهانی را در طرح تحول کتابخانه ها با استفاده از توان پیشکسوتان این حوزه به کار بگیریم.
نظر شما