شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
نخستین جایزه کتاب مداحان مولف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار، شامگاه ۲۸ام آبان‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد.
برگزاری نخستین جایزه کتاب مداحان مولف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ کتاببه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نخستین جایزه کتاب مداحان مولف و شب شعر حماسه مظلومیت و اقتدار، شامگاه ۲۸ام آبان‌ماه همزمان با میلاد با سعادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در باغ کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد.

اولین مدح‌خوانی این رویداد با علی‌اکبر حائری در منقبت حضرت عقیله بنی‌هاشم آغاز شد و مرتضی طاهری رئیس هیئت مدیره خانه مداحان در ادامه گفت: جلسه به پیشنهاد دوستان باغ کتاب برپا شد. دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه آقای اسماعیلی، کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین و سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری این گردهایی همکاری مادی و معنوی داشتند. از همه سپاسگزاریم و امیدواریم این گردهمایی در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد.

وی هدف از برپایی جایزه کتاب مداحان مولف را نشان دادن فرهیختگی و باسواد بودن مداحان دانست و افزود: وقتی اعلام می‌شود آقای دکتر حدادیان استاد دانشگاه است کسانی که مغرض و بی‌اطلاعند هجمه وارد می‌کنند. 
در حالی که خانه مداحان، پزشک، روانشناس، حقوقدان و متخصص در رشته‌های مختلف دارد که تالیفات داشته‌اند و برای ما ارسال کرده‌اند تا بعد از تایید خانه مداحان در این رویداد شرکت داده بشوند.

امیدوارم کارهای بزرگ با عنایت و حمایت عزیزان تداوم پیدا کند. یدالله مع الجماعه؛ اگر باهم بودید قطعا و یقینا کارهای شایسته به منصه ظهور می‌رسد و مردم بهره‌مند خواهند شد.

 همچنین، مجید صادقیان قائم‌مقام باغ کتاب تهران بعد از خواندن شعر "مشق نام لیلی" از خانه مداحان برای پذیرفتن پیشنهاد باغ کتاب در حوزه تالیف مداحان، اظهار داشت: به جد پای کار هستیم که این گردهمایی ادامه پیدا کند. موسسه باغ کتاب در بخش انتشارات، بازویی به نام نشر شهر دارد که از کتاب برتر این مسابقه حمایت خواهد کرد. ما در بزرگترین ویترین کتاب کشور، چاپ و عرضه و تبلیع و فروش تالیفات اعضای خانه مداحان را به عهده می‌گیریم و از همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنیم. امیدواریم این گردهمایی آغاز راهی بشود که ایجاد پویندگی کنیم و دوشادوش یکدیگر در حوزه ستایشگری پیش برویم. این روزها دلمان از اتفاقات غزه خون است، ان‌شاءالله به برکت میلاد حضدت زینب، رژیم صهیونیستی به زودی از بین برود.

در این رویداد، شاعران و مداحان همچون محمد رسولی، احمد بابایی، محمدرضا طهماسبی، آل کثیر، امیررضا رشیدی، انسانی، مجید باباخانی و دیگر شعرا به ستایشگری اهل بیت پرداختند. جواد محمدزمانی شاعر و از مدیران علمی خانه مداحان، شعری با موضوع فلسطین خواند که اشاره به جمله "فلسطین از بحر تا نهر است، نه حتی یک وجب کمتر" رهبر معظم انقلاب در کنفرانس اسلامی داشت. همچنین، پیرغلام مداح اهل بیت، حاج‌آقا سازگار دوبیتی در عظمت امیرالمومنین خواند.

باباخانی رئیس هیئات و تشکل‌های مذهبی نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان رویداد جایزه کتاب مداحان مولف، گفت: مجموعه هیئات به برکت توسل به اهل بیت و بیان معارف در قالب هنر می‌تواند بارهای روی زمین مانده را جمع کند و منشا اثر باشد.
حسن ختام برنامه، سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با تبریک ولادت حضرت زینب به شیفتگان خاندان آل‌الله، حوادث غزه را اندوه و رنجی برای مسلمانان و آزادگان دانست و ابراز داشت: میزان جنایت و نسل‌کشی و قساوت رژیم نژادپرست و کودک‌کش به حدی است که مرزهای وقاحت و بی‌حرمتی را جابه‌جا کرده و هزاران کودک معصوم را با شقاوت به شهادت رسانده است. غزه، ۴۲ کیلومتر در طول و حدود ۱۰ کیلومتر در عرض، مساحت دارد و با ۲ میلیون و خرده‌ای جمعیت، پرتراکم‌ترین نقطه جهان است و همه‌ی این جنایت‌ها دارد در این منطقه رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سپاس از ستایشگران که در این مدت پای کار غزه و فلسطین بودند و برنامه اجرا کردند. ابتکار تجلیل از مداحان مولف کار بسیار خوبی است زیرا نقش مداحان در جامعه ایمانی بسیار بالاست. ما از کودکی با شور و اشتیاقی که ستایشگران داشتند با مسیر اهل بیت آشنا شدیم. مداحان حق مهمی در جامعه ایمانی در نسل‌های مختلف و در طول تاریخ داشتند. از زمان اهل بیت تا کنون، این منبر و محبت را زنده نگه داشتند و سینه به سینه منتقل کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی ما فاطمی‌الحدوث است که از فاطمیه سال ۱۳۴۲ آغاز شد و حسینی‌البقا است که نام حسین‌بن‌علی این نهصت را خروشان و پیش‌رونده نگه داشته است. همه ما هر چه داریم از این مجالس روضه و سینه‌زنی داریم. خیلی خوشحالم که در محضر مداحان بزرگوار هستم. ما نسبت به این عزیزان در حوزه اداری بدهکاریم. ان‌شاءالله در دولت مردمی که افتخارش ذکر اهل بیت است بتوانیم حقشان را ادا کنیم. در جلسات دولت هر وقت به آقای رئیسی می‌گوییم به منبر و جلسات روضه نرویدتا وقت بیشتری برای سیاست بگذارید، ایشان می‌گوید هر کاری می‌کنید منبر حسینی را از ما نگیرید. ستایشگران اهل بیت می‌دانند که اول هر ماه قمری و به مناسبت‌های مختلف در منزل ایشان مجلس روضه برگزار می‌شود.

در پایان، از مداحان اهل بیت، غلامرضا سازگار، علی انسانی، یدالله بهتاش، محسن حافظی، حسین شمسایی، قاسم رضایی، مهدی آصفی، حسین محمدی فام، حمیدرضا رضوانی‌پور، علی‌اکبر حائری، محمود تاری، عباس دلجویی، زین‌العابدین غلام، محدثه سادات حسینی، محمد فراهانی و ابراهیم شایان تجلیل شد.
برای دیدن عکسهای بیشنر این برنامه اینجا را کلیک کنید.
نظر شما