يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۰
کد خبر: ۱۳۶۰۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
لیلا عسکری در برنامه معرفی و نقد کتاب «حضرت زینب (س) صبورتر از ایوب (ع)» گفت: نوجوانانی که می‌خواهند حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) را الگوی خویش قرار دهند، ضروری است ابتدا آن حضرت را بشناسند.
لیلا عسکری: شناخت حضرت زینب (س) برای الگوبرداری از ایشان ضروری است / کتاب «حضرت زینب (س) صبورتر از ایوب (ع)» مقدمه خوبی برای آشنایی با ایشان استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،لیلا عسکری در نشست معرفی کتاب «حضرت زینب (س) صبورتر از ایوب(ع)» اثر مهدی تقوی اطهاری و سید شمس‌الدین اطهاری که در مجتمع حکیمیه برگزار شده بود درباره کتاب بیان کرد: کتاب «حضرت زینب (س) صبورتر از ایوب (ع)» به قلم سید شمس‌الدین اطهاری و مهدی تقوی ملائی، سرگذشت حضرت زینب سلام الله علیها و صبر و بردباری ایشان در سختی‌ها و مصیبت‌ها را به تصویر می‌کشد.
وی ادامه داد: فاجعه عاشورا که دردناک‌ترین و غم‌انگیزترین اتفاق در سال 61 هجری است، در مذهب تشیع، تاریخی پایدار داشته و به فرهنگی بزرگ برای همه‌ی اهل ایمان و حق مبدل گردیده و رکن اساسی و مهمی که سبب دوام آن شده بر عهده زینب کبری است. حضرت زینب (س) به واقعه‌ی کربلا از دو منظر نگاه می‌کند: ابتدا کربلا را دریای خون و لخته مصیبت می‌بیند، مصیبتی آنچنان عظیم که زمین نزدیک است عنان وجود از کف بدهد.
عسکری افزود: حضرت زینب (س) که با نام «زینب کبری» نیز شناخته می‌شود، سومین یا چهارمین فرزند حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) است که شیعیان او را محترم می‌دانند. از زندگانی حضرت زینب (س) در دوران کودکی اطلاعات چندانی در دست نیست. از او در حوادث گوناگونی در واقعهٔ کربلا یاد شده است؛ از جمله شب عاشورا و روز عاشورا در گفت‌وگو با امام حسین (ع). او پس از پایان نبرد کربلا به اسارت لشرکیان کوفه درآمد و ابتدا به کوفه و کاخ «ابن زیاد» منتقل شد.
این منتقد ادبی با بیان اینکه پس از گفت‌وگویی با ابن زیاد در کاخ کوفه و قرائت یک خطبه در شهر کوفه در تقبیح رفتار کوفیان با حسین بن علی، راهی شام شد و آنجا در کاخ «یزید» حاضر شد افزود: او آنجا نیز با یزید گفت‌وگویی داشت و در شام نیز همچون کوفه، خطبه‌ای قرائت کرد. خطبه‌های حضرت زینب (س) بیانگر تسلط او بر آموزه‌های قرآنی است. پس از چند روز اسیری در شام، سرانجام کاروان اسیران به سمت مدینه از شام خارج شدند و از این پس از وقایع زندگی حضرت زینب (س) اطلاعات دقیقی در منابع گزارشی به میان نیامده است. منابع تاریخ درگذشت حضرت زینب (س) را سال ۶۵ هجری قمری دانسته‌اند.
او با اشاره به قلم روان و جذاب نویسندگان کتاب برای مخاطبان نوجوان عنوان کرد: در چنین نگاهی دل دریایی حضرت زینب بسیار طوفانی بوده و ایشان به صبر نیاز دارند، بنابراین صبر می‌کنند و بعد بهترین و زیباترین کلام را بر زبان می‌آورند و بهترین سکوت را عملی می‌سازند. او بهترین نگاه، گریه، فریاد و بهترین مرثیه را شیوه و روش خود می‌سازد. این کتاب از صبر زینب (س) به شما درس می‌دهد، صبری که در هر زمان و در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط، بهترین راه را برای تاریخ و زمانه انتخاب کرده و عالمی را درس داده است.
لیلا عسکری با اشاره به اینکه نوجوانانی که می‌خواهند حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) را الگوی خویش قرار دهند، ضروری است ابتدا آن حضرت را بشناسند افزود: همه ما باید از ویژ‌گی‌ها و خصایص اخلاقی و برنامه‌ها و اهدافی را که آن حضرت در زندگی به آنها اهتمام می‌ورزید، آگاهی پیدا کنند، سپس با شناخت کامل آنها را سر‌لوحه زندگی خویش قرار داده، تا بتوانند با تاسی و اقتدا به این بانوی قهرمان و نمونه، یک زندگی سالم و با سعادت داشته باشند. این کتاب مقدمه بسیار خوبی برای آشنایی با این شخصیت والا است.

نظر شما