يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۶
کد خبر: ۱۳۶۱۱۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کلر ژوبرت در نشست ادبی مداد خیال مطرح کرد:
نشست ادبی" مداد خیال " با حضورکلر ژوبرت و نویسندگان مطرح کودک و نوجوان روز پنج شنبه 2 آذرماه درکتابخانه دکتر شهیدی برگزار شد.
در داستان‌های فانتزی باید منطق و  باور پذیری وجود داشته باشدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،  "مداد خیال" عنوان نشست ادبی است که در زمینه نویسندگی و به منظور خلق داستان‌های کودک با حضور سرکار خانم کلر ژوبرت روز پنج شنبه 2 آذرماه در کتابخانه دکتر شهیدی برگزار شد.کلر ژوبرت از نویسندگان کودک و نوجوان متولد 1340 و فرانسوی الاَصل هست. 

وی در یک خانواده تحصیل کردهِ کاتولیک بزرگ شده و در سن 19 سالگی بعد از پرس و جو و مطالعه بسیار در مورد اسلام، مسلمان شد.  مدتی بعد ازدواج کرده و با همسر ایرانی خود به ایران آمد.

 تحصیلات وی کارشناسی علوم تربیتی، ارشد ادبیات کودک و سطح دو حوزه است. داستان نویسی و تصویرگری برای کودکان را از حدود 30 سال پیش آغاز کرده و به دو زبان فارسی و فرانسه می نویسد .

در نشست" مداد خیال"  کلر ژوبرت درباره عنصر خيال پردازي برای كودكان و نوجوانان و باور پذیری در داستان کودک گفت: در داستان‌های فانتزی باید منطق و  باور پذیری وجود داشته باشد، به نظر من در داستانی که برای کودک می‌نویسیم در سه جا می‌توانیم منطق داشته باشیم:  در فضای داستان،  در شخصیت داستان و  در اتفاقات داستان.فضای داستان را به سه نوع می‌توان تصور کرد: فضای فانتزی قاعده مند،  یعنی از اول داستان طبق قواعد خاصی قالب فانتزی داشته باشد مثلا در داستان‌هایی که شخصیت آن‌ها حیوانات هستند و می‌توانند حرف بزنند می‌توان فضای فانتزی را متصور شد .فضای فانتزی بی قاعده، در این بخش فضای داستان، باورپذیری و منطق و قاعده خاصی ندارد مثل افسانه هافضای ترکیبی، داستان‌هایی که ترکیبی از واقع گرایی و فانتزی هستند، یعنی داستان با واقع گرایی شروع می‌شود و عواملی باعث می‌شود که در ادامه قالب فانتزی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: فانتزی در داستان سلیقه ای است و بستگی به عاملی دارد که باعث می‌شود اتفاق فانتزی در داستان بیفتد ولی بعضی اتفاقات، در عین فانتزی بودن، باورپذیر نیستند. فضای فانتزی از همان ابتدا باید در داستان مشخص شود مخصوصا زمانی که شخصیت انسانی در داستان حضور دارد مثلا اگر در داستانی یک انسان و یک عروسک شخصیت داستان هستند بهتر است که حرف زدن عروسک از ابتدا مشخص شود نه در میانه های داستان،  نکته بعدی اینکه فضای فانتزی باید قواعد خاصی داشته باشد و در سرتاسر داستان رعایت شده باشد مثلا در داستان خانم کلاغ، کلاغ داستان قادر به حرف زدن نیست ولی حیوانات دیگر داستان مثل مرغ و خروس و... می ‌توانند حرف بزنند در ابتدا تصور اینست که داستان واقع گراست ولی با پیش رفتن داستان و مشخص شدن اینکه حیوانات دیگر داستان می‌توانند حرف بزنند می‌فهمیم که داستان فانتزی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایشان گفتند: باور پذیری داستان باید یا از کلام شخصیت داستان مشخص شود یا با بیان راوی باید اتفاق بیفتد. در باور پذیری شخصیت‌ها چند نکته را باید مد نظر قرار دهیم: دانسته های شخصیت فانتزی، مثلا در یک داستان درباره شخصیت قیچی ما می‌توانیم به آن جان بدهیم و شخصیت بدهیم ولی ممکن است اطلاعاتی هم به او بدهیم که منطقی نباشد پس در این مورد باید دقت نظر داشته باشیم و اطلاعات ما منطقی و باورپذیرتر باشد و مرتبط با فیزیک آن باشد و زبان شخصیت فانتزی که بسیار مهم است و نویسنده باید لحن خاصی را برای آن ایجاد کند.

گفتنی است برنامه" مداد خیال" با هدف کشف استعدادهای نهفته و پرورش خلاقیت در نویسندگان کودک و نوجوان، افزایش مهارتهای نوشتن و در نهایت خلق داستان برای کودکان با مشارکت کانون ادبی مداد خیال طراحی شده است و پنجشنبه های هر هفته در کتابخانه دکتر شهیدی برگزار می شود.
نظر شما