يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۳۶۱۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
مریم مهابادی در برنامه معرفی کتاب «بلاگردان» گفت: وقتی زندگی‌نامه شهید نریمیسا را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که شهید دقیقا مانند همین جوان‌های امروزی زندگی می‌کرده و اغراقی در خصوصیات اخلاقی‌اش وجود ندارد. عده‌ای شهدا را برای نسل امروز، آن قدر بزرگ و دست نیافتنی می‌کنند که پذیرشش برای جوان سخت می‌شود.
کتاب «بلاگردان» تصویری کلیشه‌ای از شهادت ارائه نمی‌دهد / قلمی روان و تاثیرگذارمریم مهابادی در نشست معرفی کتاب «بلاگردان» نوشته حاج احمد عطایی که در کتابخانه امید برگزار شده بود، گفت: کتاب «بلاگردان» زندگینامه شهید داوود نریمیسا که توسط طاهره ولی‌پور نوشته و تدوین شده است از مجموعه آثار موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت است. موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت متعلق به حاج احمد عطایی پیشکسوت ناشران است که پیش از این کتاب‌های عمیقی را را روانه بازار کتاب کرده است.
وی ادامه داد: شهید داوود نریمیسا مدافع حرم از استان خوزستان، در مدت حضورش در سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س)، همواره آرزو داشت بلاگردان نیروهای رزمنده شود و به این آرزویش رسید. نویسنده ولی‌پور برای به دست آوردن خاطرات همرزمان و دوستان و خانواده این شهید، زحمت زیادی کشیده و علی‌رغم سختی‌های فراوان موفق شده با قلم روان و تأثیرگذار، زندگینامه این شهید را در 8 فصل تدوین و در اختیار نسل جوان قرار دهد.
این کارشناس ادبی درباره زندگی و شهادت شهید نریمیسا عنوان کرد: شهید داوود نریمیسا از شهدای مدافع حرم خوزستان و یکی از شهیدان گلگون کفن در عملیات آزادسازی شهرهای شیعه‌نشین نبل و الزهرا سوریه است که در تاریخ 22 اردیبهشت ماه سال 1362 دیده به جهان گشود. این جوان اهوازی پس هجوم تکفیری‌ها به سوریه به همراه خیل عظیمی از جوانان پرشور خوزستان و اهواز برای دفاع از حرم نورانی حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه(س) به این کشور رفت و در نبرد با دشمنان تکفیری شرکت کرد.
وی افزود: این دلیرمرد خوزستانی در روز یکشنبه 12 بهمن ماه سال 1394 به همراه تعدادی از رزمندگان اسلام به ویژه روحانی شهید حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی خلیلی‌بلوطکی، شهید علی‌ حسینی‌کاهکش، شهید محمود مراداسکندری و رضا عادلی کردزنگنه به شهادت رسید. شهید داوود نریمیسا در سن 32 سالگی در منطقه باش کوی سوریه و در عملیات آزادسازی شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا به فیض شهادت نائل شد.پیکر مطهر شهید داوود نریمیسا بعد از شهادت به همراه همرزمان شهیدش به اهواز انتقال یافت و پس از تشییع در قطعه شهدای مدافع حرم گلزار شهدای اهواز آرام گرفت.
مهابادی تصریح کرد: شهید نریمیسا که به تمام مناصب دنیوی پشت پا زد و در چشم به هم زدنی فاصله‌های خاک تا افلاک را درنوردید و در آغوش امن معبودش غنود، به مردم وصیت کرده بود که ولایت و امام خامنه‌ای را تنها نگذارند و اگر می‌خواهند به جایی برسند دست در دست خانواده شهـدا بگذارند.
این کارشناس و منتقد ادبی درباره کتاب «بلاگردان» بیان کرد: وقتی زندگی‌نامه شهید نریمیسا را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که شهید دقیقا مانند همین جوان‌های امروزی زندگی می‌کرده و اغراقی در خصوصیات اخلاقی‌اش وجود ندارد. عده‌ای شهدا را برای نسل امروز، آن قدر بزرگ و دست نیافتنی می‌کنند که پذیرشش برای جوان سخت می‌شود. نویسنده در تمام خاطرات این کتاب سعی کرده که کلیشه‌ای که از زندگی اسطوره‌ای شهید همواره عنوان می‌شود و باعث می‌شود برای مخاطب عام دست ‌نیافتنی باشد به تصویر کشیده نشود ضمن این که در تمام این کتاب به هیچ عنوان نظر نویسنده را نخواهید دید و در حقیقت او فقط مستند نگاری کرده است.
این منتقد ادبی در ادامه نشست گفت: از نقاط قوت این کتاب می‌توان به انتقال حس در آن اشاره کرد در عین‌حال که اصل موضوع در حال طی شدن است از جز به‌جز آن می‌توان حس نویسنده را درک کرد. فصل آخر کتاب با دل‌تنگی و شهادت تمام می‌شود که ظرفیت نگارش فصل بعد از شهادت نیز به وجود می‌آید زیرا مشابه شهادت ایشان در شهدای مدافع حرم تا به امروز نبوده است.
مهابادی با اشاره به طراحی مناسب جلد و مباحث فنی کتاب نیز گفت: حجم کتاب حجم بسیار مناسبی است، از قطع تا طراحی جلد و صفحه‌آرایی که به خواندن کتاب کمک بسیاری می‌کند، فضای کتاب فضای خوبی است که نشان دهند تلاش و زحمات صورت گرفته برای تولید آن است. خواننده با شروع خواندن صفحات اولیه علاقه‌مند می‌شود که ادامه روایت را بخواند.
این کارشناس ادبی تصریح کرد: شهدای مدافع حرم یک جنس روایتی دارند که حال و هوای نزدیک به هم و نوع ارادتمندی شبیه به حضرت زینب (ص) دارند اما با دنیای متفاوت، شاید هشت سال دفاع مقدس با توجه به زمان و مکان‌های شهادت خیلی شبیه به هم باشند اما در شهدای مدافع حرم این‌گونه نیست. ما در روایات هشت سال دفاع مقدس خیلی جاها به کلیشه می‌رسیدیم اما شهدای مدافع حرم این‌گونه نیستند.
مریم مهابادی اضافه کرد: خانواده‌های مدافعین حرم بروزهای متفاوتی دارند زیرا زندگی تازه و در لحظه‌ای دارند و می‌خواهند از شهادت فرزندشان صحبت کنند چیزی که در شهدای دفاع مقدس کم است و ما تا به امروز کتاب این سبکی نداشته‌ایم که خانواده شهید روایت داشته باشند. همیشه یک نسل اختلاف بوده است اما اعضای درجه‌یک بابت حجم سختی که تحمل می‌کنند برایشان سخت است.

نظر شما