يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۳۶
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
رونمایی از کتاب "بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری" در فرهنگسرای اخلاق
نویسنده کتاب "بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری: گفت: سن طلایی بازی درمانی 3 تا 12 سال است.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای اخلاق، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، آئین رونمایی از کتاب «بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری» نوشته محسن لواسانی در قالب ویژه برنامه «هارمونی زندگی» در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد.
سید حسن سید ابراهیم مشاور مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محسن دستمالچی رئیس فرهنگسرای اخلاق، محسن لواسانی نویسنده کتاب و جمعی از مدیران ارشد مهمان این جلسه بودند.
 
این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات چهره‌های صاحب‌نام در عرصه بازی درمانی و رفتاردرمانی شناختی است. بدین منظور نگارنده، بازی درمانی را در ۶ فصل همراه با تکنیک‌های متعدد و کارآمد با این عناوین شرح داده است: منطق ترکیب بازی درمانی؛ تاریخچه و بنیان مفاهیم بازی درمانی؛ درمان‌های مؤثر؛ روش‌های سودمند بازی درمانی؛ ترکیب و بکارگیری تکنیک‌های بازی محور با CBT و مراقبت درمانگر از خود.
در ابتدای این مراسم، محسن دستمالچی رئیس فرهنگسرای اخلاق ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: یکی از وظایف مهم هر مجموعه فرهنگی پرداختن به شاخصه های فرهنگی جامعه است و کتاب به عنوان یکی از مهم ترین شاخصه های فرهنگی جایگاه و نقش بسیار بالایی دارد. رونمایی از این کتاب اتفاق بسیار خوبی در فرهنگسرای اخلاق خواهد بود. امیدوارم با خواندن آن یک گام دیگر در راستای اهداف فرهنگی مان برداریم.
صابر امامی ناشر کتاب «بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری» دیگر مهمان این جلسه بود. او با اشاره به انتشار این کتاب توسط انتشارات به پویش گفت: سالی دوبار از ناشران یاد می شود و در کل سال، دو هفته، کتاب مورد توجه قرار می گیرد. یک هفته، همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب است و هفته دیگر، هفته کتابخوانی است. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و یکی دو نکته درباره حوزه کتاب صحبت کنم. همانطور که می دانید مبانی توسعه کشورها در کتابخوانی خودش را نشان می دهد، اما می بینیم که شاخصه کتابخوانی در جامعه ما روبه کاهش است. این اتفاق زنگ خطری برای جامعه ماست و باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

امامی درباره کتاب «بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری» گفت: این کتاب، موضوع بازی درمانی را مطرح می کند و چاپ آن برای ما به عنوان ناشر اهمیت زیادی داشت. علوم انسانی با سرعت زیادی در حال حرکت است و اتفاق مهمی که می تواند برای ما جهش ایجاد کند، علوم بین رشته ای است. وقتی علوم روانشناسی با دیگر علوم مثل بازی درمانی تلفیق می شود اتفاقات خیلی خوبی رخ می دهد و شاهد جهش خوبی در این زمینه هستیم. به نظرم این کتاب می تواند به عنوان منبعی جدی برای پژوهشگران تبدیل شود.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر پژوهشگران، خواندن این کتاب برای والدین نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ارتقای دانش خانواده ها در این حوزه می تواند فضای جدیدی را برای ما به وجود بیاورد. این موضوع در دانشگاه های مهم جهان مورد توجه قرار گرفته و پژوهشگران روی آن کار می کنند.
سیدحسن سید ابراهیم مشاور مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش دیگری از این جلسه گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مهم ترین زیرساخت های اصلی هر فرهنگ است. اگرچه همه ما این دغدغه را داریم که توجه به این حوزه کم شده است اما هیچ چیزی نمی تواند جای کتاب را پر کند. شاید فضای مجازی وقت زیادی از مخاطبان را بگیرد اما آنچه که موجب دانش عمیق مخاطبان و زیرساخت های شخصیتی افراد می شود، مطالعه کتاب است.
در ادامه این مراسم، از کتاب «بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری» رونمایی شد. محسن لواسانی نویسنده این کتاب در آیین رونمایی از آن گفت: بازی دنیای بچه هاست و خیلی از اختلالات روانشناسی در کودکان را می توان با بازی، درمان کرد. مرکز مشاوره منطقه 14، تنها مرکز بازی درمانی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و این موضوع را به صورت جدی دنبال می کند که باعث خوشحالی است.
وی درباره اهمیت بازی درمانی در کودکان گفت: بازی بر چند موضوع تاثیرگذار است به طوری که می توان از روی بازی های کودک شخصیت او در سنین بزرگسالی را نیز پیش بینی کرد. با این حال اریکسون معتقد است که در ایستگاه های مختلف شخصیتی می توان تغییراتی ایجاد کرد.
او در پاسخ به سوالی درباره امکان درمان بیش فعالی از دوران کودکی گفت: بیش فعالی به معنای نداشتن تمرکز در کودک است. حرکت این بچه ها قابل کنترل نیست و همین موضوع کار را برای والدین سخت می کند. دقت داشته باشید که بازی درمانی می تواند به بچه ها تمرکز بدهد و از این نظر موثر است. روانشناس از طریق بازی، تمرکز بچه را به سطح معمول برمی گرداند و درمان صورت می گیرد. باید تاکید کنم که درمان بیش فعالی از این نظر مهم است که اگر در کودکی درمان نشود، در دوران نوجوانی فرد را اجتماع گریز می کند.
نویسنده کتاب «بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری» درباره سن طلایی بازی درمانی گفت: سن طلایی بازی درمانی 3 تا 12 سال است اما باید بگویم که امروزه بیش فعالی در سنین بزرگسالی نیز قابل درمان است. در بازی درمانی 3 نفر درگیر هستند؛ مادر که ابتدا بچه را برای درمان به مرکز بازی درمانی می برد. البته در بیان مشکل به دکتر نیز باید دقت داشت تا عزت نفس بچه دچار خدشه نشود.
براساس این گزارش، در بخشی از کتاب «بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری» آمده است: بازی بخش بزرگی از زندگی و راه ارتباطی با کودک است و آموزش و تغییر رفتار او از طریق بازی مقدور است. ازآنجا که کودکان خردسال فاقد مهارت استدلال انتزاعی و توانایی کلامی در بیان اندیشه و احساسات هستند، از طریق بازی خود را بیان می‌کنند. بازی وسیله‌ای غیر تهدیدآمیز، برای پر کردن شکاف بین تجربیات و شناخت‌های خود به کودکان می‌دهد و از این طریق فرصتی برای یادگیری فراهم می‌کند.

نظر شما