يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۳۶۱۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
مراسم افتتاحیه اولین رویدادهفتۀتایپ تهران در دو بخش نشست‌ها و نمایشگاه جمعه سوم آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور پیشکسوتان این حوزه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)برگزار شد.
هفتۀ تایپ تهران رویداد طراحی تایپ فارسیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،در این مراسم  مصطفی اوجی؛اسدالله چهره پرداز؛کامران انصاری؛سیما مشتاقی؛ کوکب طاهباز؛ساعد مشکی؛محمدعلی عزیز محسنی؛ بهرام کلهرنیا،رئیس هیئت‌مدیرۀ انجمن صنفی طراحان گرافیک؛هومن عباسپور و مهناز مقدسی، نایب رئیس و دبیر انجمن صنفی ویراستاران؛ عاطفه محمدی، دبیر رویداد؛ اعضای شورای سیاست گذاری و برنامه‌ریزی اجرایی رویداد حضور داشتند. همچنین جمع کثیری از طراحان قلم و علاقه‌مندان به این حوزه در این برنامه شرکت کردند.
جلسات سخنرانی این رویداد، علاوه بر حضوری، به صورت برخط (آنلاین)ارائه شد. شرکت کنندگان این رویداد از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، همدان، رشت، نیشابور، تبریز، قزوین،یزد، لرستان، قم، چالوس، نوشهر و اهواز خود را به موزه امام علی (ع) رسانده بودند.رویداد با نمایش دو فیلم کوتاه برای گرامی‌داشت از دو طراح فونت، آقایان مسعود سپهر و صابرراستی‌کردار که در سال جاری درگذشتند، آغاز شد.
 عاطفه محمدی، دبیر رویداد، گفت: این اولین بار است رویدادی به صورت ملی و مستقل و اختصاصی تایپ فارسی با رویکرد کاملاً پژوهشی برگزار می‌شود چرا که این رویداد از ابتدا با هدف رشد و هم‌افزایی و ثبت و انتشار تاریخ طراحی قلم فارسی پایه‌گذاری شده است. وی افزود: برای برنامه‌ریزی موضوعات سخنرانی‌ها بارویکرد بررسی فونت سالم/فونت استاندارد بیش از صد عنوان  مقاله از نظر روش تحقیق و نتایج حاصل شده، مورد بررسی قرار گرفت تا این موضوع از جنبه‌های مختلف بررسی شود. نمایشگاه این رویداد حاصل پژوهشی یک ساله درمورد تاریخ فونت‌های فارسی در قرن گذشته بود. در این نمایشگاه علاوه بر نمایش اینفوگرافی تاریخی، آثار طراحان بر اساس توالی تاریخی طراحی‌شان به نمایش گذاشته شدند، تا تغییر در سلیقه و نیاز مخاطب مورد بررسی قرار گیرد. موزۀ روزنامۀ اطلاعات، با در اختیار قراردادن نسخ اصلی این روزنامه و کلیشه‌های سربی آن(متعلق به1340) و اولین ماشین تحریردر ایران ، به تکمیل بخش تاریخچه طراحی قلم در ایران کمک کرد. 
دبیر رویداد در پایان صحبت‌هایش از طراحان و پژوهشگران، برای تدوین اصول و مبانی طراحی فونت استاندارد و همراهی در برگزاری رویدادی دیگردر سال‌های آینده دعوت کرد.در این مراسم پنج سخنرانی و یک میزگرد همراه با پرسش و پاسخ برگزار شد. ازجمله موضوعات مطرح‌شده در این گفت‌وگوها می‌توان به بررسی ویژگی‌های فونت استاندارد، طراحی قلم فارسی با ابزار هوش مصنوعی، مطالعه ارگونومیک پارامترهای تایپوگرافی در فونت‌های فارسی، ارتباط و شخصیت‌سازی در حروف، تاثیر طراحی فونت بر سرعت خوانش در کودکان دیسلکسیک و گفت‌وگوی میان کاربران و طراحان قلم فارسی اشاره کرد.
 محسن سلیمانی، رییس موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، نیز با اشاره به نیاز به داشتن فونت های خوانا مناسب متن، داشتن فونت اختصاصی برای تمام انتشارت در کشور را ضروری دانست.بخش افتتاحیۀ این مراسم با معرفی برگزیدگان بخش تجربی طراحان قلم فارسی به پایان رسید. کامران انصاری، سیما مشتاقی، ساعد مشکی، بهرام کلهرنیا، اسدالله چهره‌پرداز، مصطفی اوجی و محسن سلیمانی برای اهدای تقدیرنامه‌ها به روی صحنه رفتند.

در طول مراسم، از برگزارکنندگان و مشاوران و نیز حمایت‌های مدیر و همکاران موزۀ هنرهای دینی امام علی (ع)، انجمن طراحان گرافیک، مؤسسۀ آفرینش‌های هنری یارا، نرم‌‌افزاری مریم، مجموعۀ دکمه، انجمن صنفی ویراستاران، مجموعه کوئیک استودیو و دیگر افرادی که در شکل‌گیری و برنامه‌ریزی و اجرای برنامه شرکت داشتند قدردانی شد.

هم‌زمان با رونمایی از این نمایشگاه کتابی به همین نام «هفتۀ تایپ تهران» منتشر شد که انجمن صنفی ویراستاران در ویرایش بخش عمدۀ متن فارسی این کتاب با این مجموعه همکاری داشت.این نمایشگاه تا دهم آذر در موزۀ هنرهای دینی امام‌ علی (ع) از ساعت 8 تا 17 و روزهای پنج‌شنبه از ساعت 8 تا 12 برای مراجعۀ علاقه مندان آزاد و رایگان است. در روز دهم آذر (جمعه) دو کارگاه آموزشی به‌منزلۀ اختتامیه اجرا خواهد شد که حضور در این دو کارگاه با ثبت‌نام از طریق ارسال پیام به شمارۀ 09120224616 امکان‌پذیر است.
نظر شما