شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۸
کد خبر: ۱۳۶۱۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
حمید عسکری در نشست در برنامه معرفی کتاب کشتی پهلو گرفته بیان کرد: سید مهدی شجاعی در کتاب «کشتی پهلوگرفته» روایت‌های معتبر و مستندی از حضرت فاطمه (س) را با قلمی گیرا و روان به مخاطب خود عرصه کرده است. کتاب «کشتی پهلوگرفته» بارها تجدید چاپ شده و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است. این ایام فرصت بسیاری خوبی برای خواندن این کتاب است و مطمئن هستم مخاطبان از هر سنی جذب روایت و قلم نویسنده خواهند شد.
حمید عسکری: «کشتی پهلوگرفته» روایتی معتبر با قلمی گیرا درباره حضرت فاطمه (س) است / مرثیه‌ای منثور از از زبان و دل صاحبان عزای فاطمیبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، حمید عسکری در برنامه معرفی کتاب «کشتی پهلوگرفته» اثر سیدمهدی شجاعی که در فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود بیان کرد: شناخت و درک زندگی بزرگان دینی سبب می‌شود از رهنمودهای آنان برای انتخاب مسیر درست زندگی استفاده کنیم. معرفت ناشی از شناخت این افراد باعث می‌شود به درک درستی از حقیقت زندگی دست یابیم و در مسیر کمال قدم برداریم.
وی ادامه داد: «حضرت فاطمه (س)» کوچکترین دختر «حضرت محمد(ص)» و همسر «امام علی (ع)» در چنان در جایگاه والایی از عصمت و  قرار دارد که می‌تواند الگوی بسیار ارزنده‌ای برای زندگی باشد. کتاب «کشتی پهلو گرفته» به قلم سید مهدی شجاعی اثری فاخر است که سعی کرده گوشه‌ای از جایگاه بی‌همتا این شخصیت بزرگوار را به تصویر بکشد.
این کارشناس ادبی پیرامون فصل‌ها و محتوای کتاب توضیح داد: این کتاب، ضمن مروری بر نقاط عطف حیات فاطمه زهرا(س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیانشان و نیز شخص خودشان است. در واقع می‌توان گفت این کتاب مرثیه‌ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی. کتاب از ۱۴ فصل تشکیل یافته و راوی اول شخص در هر کدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه(س) هستند. خواننده کتاب در خلال خواندن این اثر با تاریخ این دوران آشنا می‌شود.
عسکری با بیان اینکه شهادت حضرت زهرا(س) مصیبتی است که تا قیامت قلب هر شیعه‌ای را آزار می‌دهد و دل‌های آنان را می‎سوزاند اظهار کرد: مصیبت بزرگی که سرآغاز دیگر مصائب تاریخ شیعه بوده و هست و تا همیشه‌ تاریخ در خاطره همگان باقی خواهد ماند. البته این موضوع دلیل بر این نمی‌شود که نویسندگان و هنرمندان و صاحبان ذوق و قلم به سراغ ثبت و ضبط دقیق این حادثه در حافظه تاریخی شیعه نروند. حادثه‌ای به این عظمت آنقدر زوایای پیدا و پنهان دارد که پرداختن به آن‌ها و به تصور کشیدنشان در بیش از هزاران کتاب بگنجد.
وی تاکید کرد: «کشتی پهلو گرفته» از معدود آثار داستانی‌ای است که در این حوزه تالیف شده است و تاکنون نیز بی‌رقیب بوده است. هرچند که این بی‌رقیب ماندن دلیل دیگری نیز دارد که آن قوت قلم سیدمهدی شجاعی نویسنده آن و تسلط خوب او بر منابع و کتب تاریخی مرتبط با حضرت زهرا(س) و زندگانی ایشان است.
او تصریح کرد: سید مهدی شجاعی در کشتی پهلو گرفته، سوگنامه اهل بیت عصمت و طهارت و بویژه وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) را با زبانی روان و نثری شیوا از زبان خود اهل بیت و حضرت زهرا(س) نقل کرده است و از همین مسیر نقبی نیز به دل تاریخ زده است و روزشمار زندگانی کوتاه مدت حضرت زهرا(س) را با تاریخ اسلام در هم تنیده و در قالب داستانی پرکشش برای مخاطبانش روایت کرده است.  
این کارشناس ادبی با اشاره به روایت خواندنی نویسنده افزود: شجاعی در داستان ۱۶۰ صفحه‌ای خود به خوبی توانسته روزهای پر فراز و نشیب زندگی حضرت زهرا(س) را از ولادت تا شهادت به تصویر کشد و حتی گاهی خود در مقام یک روضه خوان ظاهر شود و مخاطبش را همگام با شرح وقایع، مهمان مجلس روضه مادر سادات و اشک ریختن بر مصائب او کند.  
حمید عسکری در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به باور منتقدان، این کتاب یکی از برجسته‌ترین آثار سید مهدی شجاعی است. سید مهدی شجاعی در کتاب «کشتی پهلو گرفته» روایت‌های معتبر و مستندی از حضرت فاطمه (س) را با قلمی گیرا و روان به مخاطب خود عرصه کرده است. کتاب «کشتی پهلوگرفته» بارها تجدید چاپ شده و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است. این ایام فرصت بسیاری خوبی برای خواندن این کتاب است و مطمئن هستم مخاطبان از هر سنی جذب روایت و قلم نویسنده خواهند شد.
نظر شما