شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۳۶۲۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
*علی اکبر اسماعیلی جوبنی

کارشناسان، بهترین بازی‌ها برای کودکان را بازی‌هایی می‌دانند که زیاد او را درگیر قوانین بازی نکنیم، چراکه باعث دلزدگی آنان می‌شود. بنابراین بازی‌هایی به کودکان ارایه شود که جنبه آموزشی توام با سرگرمی داشته باشد و همچنین هوش آن‌ها را درگیر کند.

تحرک، بازی و شادی، مهم ترین عامل حفظ سلامتی جسمی و روحی کودکان است. کودکان نیاز دارند که جنب و جوش کنند، تحرک و فعالیت داشته باشند، تا شاد باشند. ورزش کردن می‌تواند ضمن حفظ سلامتی کودکان، شادی و نشاط آنها را نیز به همراه داشته باشد. درواقع انجام فعالیت‌های نشاط آور موجب می شود کودکان بیشتر به دنبال فعالیت‌هایی بروند که به آنها حس خوبی می‌دهد و آنها را خوشحال‌تر می‌کند و ورزش درزمره اینگونه فعالیت‌هاست. فعالیت‌های فیزیکی علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر جسم کودکان می‌گذارد، بر عملکرد مثبت ذهنی آنها نیز مؤثر است.

فراموش نکنیم تمام مواردی که به عنوان مزیت گفته شد تنها درصورتی تحقق پیدا می‌کند که ورزش و بازی کودکان در فرایندی هدفمندانه و هوشمندانه مدیریت شود. شاید این پرسش برای والدین مطرح شود که در کدام نهاد و فضا می‌توانند چنین موقعیتی را برای کودک فراهم کند. خانه‌های کوک و مهد و پیش‌دبستانی های فرهنگسراها و خانه های فرهنگ یکی از مناسب ترین مراکز در این زمینه هستند که زیر نظر مربی های متخصص فعالیت می‌کنند. لذا به والدین پیشنهاد می‌شودهمانگونه که به تمام جنبه‌های یادگیری زندگی کودکان خود مثل درس خواندن یا کلاس‌های آموزشی توجه می کنند، فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی آنان را نیز فراموش نکنند. اگر والدین می‌بینند کودکان آن‌ها به سمت چاقی می روند باید نگران شوند، چرا که سلامت کودکان با خطر مواجه می‌شود، بنابراین به سادگی از کنار این موضوع نگذرند.

کودکان شاید نتوانند فعالیت‌های ورزشی سخت و طاقت فرسا انجام دهند؛ اما می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که به جای اعتیاد به بازی‌های مجازی و الکترونیکی، به بازی‌های حرکتی روی بیاورند.

کارشناسان بهترین بازی‌ها برای کودکان را بازی‌هایی می‌دانند که در آن سعی شود یکسری کارها را به کودک یاد دهیم و زیاد او را درگیر قوانین بازی نکنیم، چراکه باعث دلزدگی کودکان می‌شود. بنابراین بازی‌هایی به کودکان ارایه شود که جنبه آموزشی توام با سرگرمی داشته و همچنین هوش آن‌ها را درگیر کند.

برخی والدین تمایل دارند فرزندان خود را وادار به فعالیت‌های سنگین کنند تا آینده درخشانی داشته باشند، درحالی که فعالیت‌های سنگین برای کودکان توصیه نمی شود، زیرا ظرفیت‌های جسمانی آن‌ها به رشد کافی نرسیده و اگر ما بخواهیم آن‌ها را تحت تنش‌های زیاد قرار دهیم ممکن است روند رشد آن‌ها با اختلال روبرو شود.

برخی از پدران و مادران نیز در حوزه ورزش، نگاه بلند مدت و قهرمانی روی کودکان خود دارند که این نگرش نیز باید کنترل شود. آنها باید بدانند در چه سنی فرزندان خود را وارد چه رشته‌ ورزشی کنند و یا چه تمریناتی داشته باشند تا بتوانند به موفقیت و سطح قهرمانی برسند.

اینکه خانواده‌ها دوست دارند فرزند آن‌ها فوتبالیست یا بسکتبالیست شود، نمی‌توانند و نباید این موضوع را در سنین کودکی به فرزندان القا کنند.

مهم‌ترین عامل موثر، در مرحله اول علاقه و استعداد کودک است، بنابراین اگر از همان ابتدا حق انتخاب برای نوع بازی و یا فعالیت‌های ورزشی به کودک بدهیم ، باعث می‌شود با علاقه وارد این حیطه شده و در ادامه نیز این انتخاب تداوم داشته باشد، اما زمانی که اجبار باشد دقیقا کار برعکس شده و موجب دلزدگی کودک می‌شویم و تمایل آن‌ها به سمت بازی‌های مجازی بیشتر می‌شود، بنابراین نوع رفتار والدین با کودکان در انتخاب بازی‌ها و رشته ورزشی بسیار مهم است.

بنا بر توصیه کارشناسان ، بهتر است کودکان تا قبل از ۷ سالگی بازی‌هایی که حس رقابت را به آن‌ها القا نمی‌کند، داشته باشند. انجام فعالیت‌هایی که آموزش آن‌ها با دیدن انجام می‌شود؛ کارهایی مثل پریدن، دویدن، جهش و حفظ تعادل را داشته باشند، انجام فعالیت‌هایی که جنبه مسابقه و رقابت دارند در سنین پایین سبب افزایش استرس کودکان شده و در ادامه آسیب‌های جسمی و روحی به دنبال دارد و حتی در بسیاری موارد که با شدت زیاد همراه است می‌تواند کاهش عمر ورزشی فرد را به همراه داشته باشد.

بهتر است در زمان انتخاب فعالیت مناسب کودکان مواردی مثل سن، جثه، توانایی فیزیکی و علاقه کودکان را در نظر بگیریم برای کودکان زیر ۱۰ سال نیز رشته های غیر برخوردی و کم آسیب مناسب است. توجه نکردن به بحث گرم کردن و سرد کردن نیز یکی از عوامل موثر در ایجاد آسیب دیدگی در کودکان است که تمایلی به انجام آن ندارند و توصیه و آگاهی دادن به آن‌ها می تواند کمک کننده باشد.

بنابراین فعالیت‌های بدنی و ورزش برای کودکان مزایای زیادی هم از نظر بدنی و هم از لحاظ ذهنی و اجتماعی خواهد داشت به شرط آنکه قواعد آن رعایت شود.

باتوجه به این مزایا و در نظر گرفتن نکات پیشگیری از آسیب، می‌توان از جنب و جوش کودکانه بهره برداری مناسب داشت و سبک زندگی مناسبی را برای آینده کودکان رقم زد.


نظر شما