يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۳۶۳۰۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
مدیر تولید موسسه «نشر شهر» از تجدید چاپ آثار پر مخاطب و چاپ ۱۷ عنوان کتاب جدید خبر داد و گفت: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این کتاب‌ها را در مراسمی با حضور مؤلفان و مترجمان رونمایی کنیم.
تمرکز «نشر شهر» بر برندسازی موضوع شهر و شهروندی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ «مؤسسه نشر شهر» به عنوان بازوی اجرایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه نشر کتاب و توسعه فرهنگ مطالعه در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. آماده‌سازی، چاپ کتاب و سایر محصولات چاپی شهرداری طبق بخشنامه شهردار وقت تهران در اسفند ۱۳۸۷ به این مؤسسه سپرده شد و بخش تولید کتاب و محصولات فرهنگی از سال ۱۳۸۶شکل گرفت.
نشر شهر از سال ۱۳۸۵ تا کنون بیش از ۱۲۵۰ عنوان کتاب و محصول فرهنگی تولید و ۱۴ دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» برای اهدای کتاب به کتابخانه های مدارس تهران،۳ دوره نمایشگاه سرگرمی‌های کودک و ۳ دوره نمایشگاه «باز باران»  برگزار کرده است. از اواسط سال ۹۵ پروژه راه‌اندازی مجموعه «باغ کتاب تهران» به این مؤسسه واگذار شد. مؤسسه‌ی نشر شهر که در حال حاضر در مجموعه باغ کتاب تهران مستقر است عموماً در دو حوزه «تولید کتاب» و «چاپ» متمرکز است.
سیمین پناهی‌فرد مدیر تولید نشر شهر درباره اقدامات اخیر این مؤسسه و برنامه‌های آینده ،مطالبی را اظهار کرد که درادامه می خوانید.
۱۷عنوان کتاب جدید نشر شهر روانه بازار نشر می‌شود
مدیر تولید نشر شهر با اشاره به اقدام برای انتشار ۱۷عنوان جلد کتاب جدید گفت: «مراحل اخذ شابک، فیپا و مجوز چاپ متن و جلد برای ۱۷ عنوان کتاب جدید انجام شده و اغلب این کتاب‌ها از سری‌ کتاب‌های «در ۳۰ثانیه» و «در چند دقیقه» است. از عناوین آن‌ها می توان به «حقوق در چند دقیقه»، «فیزیک کوآنتومی در چند دقیقه»، «تغذیه در ۳۰ثانیه»، «بدن انسان در چند دقیقه» و... اشاره کرد. ۴عنوان از این کتاب‌ها تا آخر فصل جاری به چاپ رسیده و روانه باز نشر می‌شوند. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این کتاب‌ها را در مراسمی درخور، با حضور مؤلفان و مترجمان رونمایی کنیم.»
پناهی‌فرد با بیان این نکته که تجدید چاپ آثار پرمخاطب نشر شهر در برنامه‌های این نشر است ادامه داد: «۲۵ عنوان کتاب از کتاب‌های چاپ شده توسط نشر شهر که برخی از آن‌ها به چاپ پنجم رسیده‌اند، یکی از اقدامات واحد تولید نشر شهر است. فرآیندهای اداری این عناوین در حال انجام و در سایت وزارت ارشاد به ثبت رسیده است.»

ساماندهی کتاب‌های نشر شهر
به گزارش شهر، پناهی فرد با اشاره به ساماندهی لیست کتاب‌های منتشر شده توسط نشر شهر گفت: «فهرست کاملی از کتاب‌های منتشر شده در نشر شهر وجود نداشت. در این دوره علاوه بر ساماندهی کتاب‌های منتشر شده، ۱۰ عنوان از پرفروش‌ترین کتاب‌های این نشر را شناسایی کرده و برای چاپ مجدد ارسال شد. کتاب‌های انتخاب شده شامل «زیست‌شناسی در چند دقیقه»، «معماری در چند دقیقه»، «فلسفه در چند دقیقه» و «سیاست در چند دقیقه» است. در آینده نیز کتاب‌های بیشتری از عناوین پرفروش نشر شهر انتخاب و تجدید چاپ خواهند شد.»
این مدیر فرهنگی ادامه داد: «در همین راستا شناسنامه کتاب‌ها اصلاح و تمام آثار تولیدی و تجدید چاپی نشر شهر از سال جاری یکسان‌سازی شد.»
مدیر تولید «نشر شهر» با اشاره به همکاری‌های سازمانی این نشر با سایر نهادها، به‌خصوص نهادهای وابسته به شهرداری تهران گفت: «با تأسیس نشر شهر، یکی از مهم‌ترین اهداف این نشر، همکاری نزدیک با سایر نهادهای شهرداری تهران برای انجام فعالیت‌های چاپی و انتشاراتی این نهادها بوده است. در این دوره نیز این هدف را با جدیت دنبال و با سازمان اتوبوسرانی، دفتر برنامه‏ریزی و هماهنگی امور اقتصادی شهرداری تهران، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، شرکت کنترل ترافیک و سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران در زمینه طراحی و تولید محصولات چاپی همکاری کرده‌ایم.»  

به سمت تولید کتاب‌های حوزه شهری و شهروندی حرکت می‌کنیم

سیمین پناهی‌فرد با اشاره به تمرکز این نشر بر روی موضوعات شهری و شهروندی گفت: «در دهه ۸۰ یکی از مهم‌ترین محورهای تولید کتاب در نشر شهر، حوزه شهری و شهروندی بود. یکی از برنامه‌های نشر شهر برندسازی این نشر در راستای تولید کتاب‌های حوزه شهری است. در همین راستا از نویسندگان این حوزه برای احیای این موضوع در نشر شهر دعوت خواهیم کرد.»
پناهی‌فرد ادامه داد: «البته در این زمینه از سایر حوزه‌ها نیز غافل نخواهیم شد. نشر شهر ۱۵ حوزه موضوعی برای تولید و نشر کتاب در نظر گرفته است که در آینده تمرکز این نشر، اختصاصاً بر روی این حوزه‌ها خواهد بود. این حوزه‌ها شامل کتاب‌های گروه سنی کودک، نوجوان، حوزه شهری و آموزش شهروندی، سلامتی و بهداشت، ادبیات کلاسیک و کهن ایران، مذهبی و مناسبی، دفاع مقدس هنر، اخلاق شهری، ترافیک، محیط‌زیست و ... می‌شود.»
از آثار خلاقانه استقبال می‌کنیم
مدیر تولید نشر شهر درباره برنامه‌های این نشر برای تولید کتاب‌های کودک، نوجوان و بزرگسال گفت: «در راستای تولید کتاب‌های جدید در نشر شهر قرار است طی فراخوانی داستان‌های کوتاه در گروه سنی نوجوان و بزرگسال و همچنین ترانه و قصه در گروه سنی کودک و خردسال را جمع‌آوری و انتخاب و منتشر کنیم.»
پناهی‌فرد با اشاره به برنامه‌ریزی نشر شهر برای تولید آثار خلاقانه ادامه داد: «یکی دیگر از برنامه‌های نشر شهر برگزاری کارگاه‌های قصه‌نویسی کودک و داستان‌نویسی بزرگسال بر اساس محورهای موضوعی این نشر است. این کارگاه‌های با حضور نویسندگانی که آثار خوبی منتشر کرده‌اند یا ظرفیت خوبی برای نوشتن اثر جدید دارند، برگزار خواهد شد. آثار تولید شده در این کارگاه‌ها حتماً در قالب کتاب منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.»
خبر خوب برای علاقه‌مندان کتاب‌های زبان اصلی
واحد تولید نشر شهر از علاقه‌مندان به کتاب‌های زبان اصلی نیز غافل نشده است. پناهی‌فرد در این زمینه تصریح کرد: «بیش از ۵۰۰ عنوان از کتاب‌های جدید و پر فروش جهان را از سایت‌های معتبر خارجی انتخاب کرده‌ایم. در همین راستا متن و جلد این عناوین را آماده کرده‌ و به مرور زمان برای چاپ آماده و منتشر خواهیم کرد. این کتاب‌ها به زبان انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی و عربی است و تاکنون ۱۸۹ عنوان کتاب از لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان برای چاپ ارسال شده است. این کتاب‌ها به زودی در فروشگاه کتاب بزرگسال باغ کتاب به مخاطبان عرضه خواهند شد.»
پناهی فرد حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این نشر دانست و افزود: «با توجه به انشار کتاب‌های جدید و همچنین برنامه‌ریزی برای چاپ مجدد کتاب‌های پرفروش نشر شهر، مشتاق شرکت در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم و برنامه‌ریزی‌های لازم برای معرفی و عرضه کتاب‌های نشر شهر را انجام می‌دهیم.»
نظر شما