شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۳۶۳۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
مریم محبی در نشستی درباره کتاب «استاد» اثر فاطمه شایان بیان کرد: فعالیت‌های شهید مجید شهریاری در عرصه فیزیک هسته‌ای عاملی شد برای به رخ‌کشیدن اقتدار علمی ایرانیان است .
مریم محبی: فعالیت‌های شهید شهریاری اقتدار ایرانیان را به رخ کشیدبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، مریم محبی در نشست معرفی و نقد کتاب «استاد» نوشته فاطمه شایان که در کتابخانه حکیمیه برگزار شده بود درباره کتاب گفت: در کتاب «استاد» حدود ۲۰۰ خاطره از دوستان، دانشجویان، همکاران، همسر و فرزند شهید مجید شهریاری که همگی از آن استاد شهید درس گرفته‌اند، ذکر گردیده است که تعداد ۲۶ عدد آن آرشیوی هستند و پاورقی خورده‌اند. به دلایلی چند، تقریبا هیچ اسمی از افراد و راویان، داخل متن قید نشده است. نویسنده تمام تلاش خود را در جهت حفظ امانت و ادای دین به استاد شهیدش، به‌کار گرفته است.
وی پیرامون زندگی شهید شهریاری بیان کرد: شهریاری سال ۱۳۴۵ در شهر زنجان متولد شد. وی متأهل و دارای دو فرزند است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زنجان، دوره کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر گذراند. شهید شهریاری سال ۱۳۸۸ و بر اساس تصویب هیئت ممیزه به درجۀ استادی ارتقاء پیدا کرد.
این کارشناس ادبی ادامه داد: در واقع بعد از چهار سال دوره دانشیاری و حدود هشت سال از زمان شروع به کار که حداقل زمان لازم برای ارتقا به درجۀ استادی است، به این مرتبه ارتقا یافت. شهید شهریاری از سال ۱۳۸۳ تا زمان شهادت نمایندۀ دانشگاه شهیدبهشتی در امور اجرایی همکاری با سازمان انرژی هسته‌ای بود. وی همچنین عضویت در انجمن هسته‌ای ایران، مدیریت گروه کاربرد پرتوها، عضویت در شورای آزمایشگاه و شورای فناوری دانشگاه، عضویت در کمیتۀ تخصصی فنی و مهندسی هیئت ممیزه، مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژۀ سزامی، و برگزاری چهار کمیته علمی و کارگاه آموزش را در پروندۀ اجرایی خود داشت.
محبی اضافه کرد: شهید مجید شهریاری دانشمند فرزانه و استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی ایران سرانجام در تهران در ۸ آذرماه ۱۳۸۹ توسط رژیم صهیونیستی و با همکاری اطلاعاتی منافقین در یک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نایل شد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های شهید مجید شهریاری در عرصه فیزیک هسته‌ای عاملی شد برای به رخ‌کشیدن اقتدار علمی ایرانیان افزود: از این روست که او را مرد توسعه فناوری سخت می‌دانند. تحقیقات و پژوهش‌های دکتر مجید شهریاری در حوزه فیزیک هسته‌ای توانست سرویس‌های امنیتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به ستوه درآورد، تا جایی که نقشه ترورش را طراحی کنند. دانشمند نامی کشورمان شاید در زمان بودنش گمنام خدمت کرد اما با شهادت خود چراغ راهنمایی شد برای جویندگان علم. دانشجویانی که او تربیت کرده امروز هر کدام یک مجید شهریاری هستند که می‌توانند مایه افتخار ایران باشند.
این کارشناس ادبی گفت: مقام معظم رهبری چه زیبا درباره این شهید فرمودند: «شهادت دکتر شهریاری، آبرویی داد به جامعه علمی کشور. شهادت هم چنین شخصیت برجسته و مورد قبولی، به دشمن نشان داد که در محیط علمی جمهوری اسلامی، این جور شخصیت‌ها و انگیزه‌هایی وجود دارد.»
مریم محبی تصریح کرد: این اثر ابتدا خاطرات همسر شهید از مدت زندگی و آشنایی و ماه‌عسل و دوران خوابگاه دانشجویی و زندگی سراسر ساده و بی‌ریای آن شهید عزیز را به‌صورت روان و جذاب نقل می‌کند. در ادامه نویسنده از زبان دانشجویان و دوران دانشجویی و استادی آن شهید مطالبی دل‌نشین و تأثیرگذار را از اخلاق و رفتار خوب آن بزرگ‌مرد روایت می‌کند. در خاتمه نویسنده نکاتی را از زبان همکاران و شاگردانش در مورد سنن و سیره عملی و گفتاری آن استاد شهید به رشته تحریر درمی‌آورد.

نظر شما