شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۸
کد خبر: ۱۳۶۴۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد؛
آیین رونمایی از کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» در سالن اروند موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
آیین رونمایی از کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سه‌شنبه ۲۱ آذرماه، آیین رونمایی از کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» با حضور سردار محمدقاسم ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی، امیر سرتیپ ناصر شهلایی، امیر سرتیپ ابراهیم گلفام، امیر سرتیپ حیدر صفری، سرهنگ بهروز دانش‌پژوه، سرهنگ علیرضا نریمانی، امیر سرتیپ دوم سید محمد رفیع رضوی، دکتر مرتضی شیرودی، دکتر محسن مرادیان، محمدرضا جمالی معاونت آموزش و پژوهش موزه، علیرضا سلیمی مدیر انتشارات سرو، رضا جهان‌فر نویسنده کتاب و خانواده شهید دکتر بعقوب موسوی در سالن اروند موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمدرضا جمالی گفت: موزه دفاع مقدس در حوزه آموزش و پژوهش گام بلندی برداشته است و تاکنون موفق بوده است. در راستای کلام مقام معظم رهبری مبنی بر صدبرابری کردن آثار دفاع مقدس، ماهانه یک رونمایی برای کتاب‌های انتشارات سرو برگزار می‌کنیم. انتشارات سرو تلاش دارد که به صورت منظم کتاب‌های چاپی و صوتی خود را روانه بازار نشر کند.

در ادامه امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی؛ دستیار فرمانده آجا ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت: من نوزده سال در نیروی هوایی بودم. تا الان اکثر ماموریت‌های هوایی در ایران با موفقیت مواجه شده است. البته که هر اتفاق ناخوشایندی برای هر گروهی ممکن است اتفاق بیفتد.
وی افزود: خالق کسی است که روح‌می‌دمد، خالق اثر زمانی می‌تواند بگوید که من نویسنده هستم که مخاطب احساس کند کتاب روح دارد. رضا جهان‌فر نویسنده موفق و پرکاری است و قلم او در عرصه لشکری به خوبی شناخته شده است و آثارش روح دارد.

امیرسرتیپ گلفام؛ جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای دفاع مقدس، در ادامه بیان کرد: این کتاب در نوع خودش بی‌نظیر است. این کتاب برای ورق زدن تاریخ مناسب است. نویسنده خودش از افسران پدافند هوایی هستند. نویسنده شجاعانه به مسائلی ورود می‌کند که کمتر کسی جرات می‌کند این مسائل را بیان کند.

وی افزود: خود کتاب یک سند بسیار خوبی است و حس خوبی را به انسان منتقل می‌کند. اصولاً نویسندگی اینطور است که باید تمام اسناد و مدارک موجود درباره موضوعی را جمع کند و تدوین کند تا بتواند آن اتفاق را به تصویر بکشد. این کتاب یک صحنه مرکب از تاریخ کشور ماست.

سرتیپ گلفام بیان کرد: نوزده ماه قبل از جنگ تحمیلی، آمریکا تلاش خود را کرد که انقلاب اسلامی را به انزوا بکشاند. در جنگ هم ۳۲ کشور به صدام کمک کردند تا در مقابل ایران بجنگد. علاوه بر اینها، بدترین جایی که منافقین توانستند ضربه بزنند، گروگان‌گیری یک هواپیمای مسافربری است که در آن سیصد نفر زن و بچه بی‌گناه قرار داشتند.

وی افزود: غالب هواپیماربایی‌های آنها با توکل بر خدا و همت سربازان گمنام با شکست مواجه می‌شوند. ایران از نظر هوایی مقتدر و قدرتمند است. افسر نیروی شکاری با استفاده از پدافندها امنیت آسمانی را تامین می‌کنند. این اتفاق بزرگی برای نظام اسلامی بود که همه دست به دست هم دادند و موفق شدند. این کتاب سندی می‌شود که همه آیندگان به آن رجوع خواهند کرد. این کتاب می‌تواند منبعی برای محقق و پژوهشگران باشد.

سرهنگ بهروز دانش‌پژوه در ادامه جلسه گفت: این کتاب کار بسیار بزرگی است. بحث امنیت هوایی در انکس ۱۸ میکائو قید شده است. از زمانی که امنیت پرواز به سپاه پاسداران واگذار سد، هیو هواپیماربایی موفقی نداشتیم. لقبگارد آهنین برای امنیت پرواز ایران است و ما متقاضیانی داریم که کشورهای دیگر درخواست دارند تا امنیت پرواز را بیاموزند. این کتاب می‌تواند یکی از منابع آموزشی امنیت پرواز باشد. ما منابع آموزشی متنوعی برای این موضوع نداریم.

علیرضا نریمانی گفت: هواپیماربایی شاید از دید مسافر هواپیما فقط داخل هواپیما دیده شود اما آثار یک ربایش یک هواپیما در نظم جهانی اختلال ایجاد می‌کند و در امنیت ملی کشورها تاثیر می‌گذارد. این اتفاق می‌تواند پتانسیل فاجعه را ایجاد کرده و بالفعل برساند. هواپیماربایی هم نقطه ضعف است و هم نقطه قوت؛ این موضوع به مواجهه آن کشور بستگی دارد. در این موضوع باید به آثار این حوادث دقت کنیم.

وی افزود: ماموریت اصلی این وقایع بر عهده شبکه ملی پدافند هوایی است. موضوع این کتاب هم بسیار کاربردی برای همه کشورهاست و می‌تواند بسیار آموزنده باشد و در سطوح بالای تحصیلی آموزش داده شود. باید به نویسنده تبریک گفت که به چنین موضوعی پرداخته است.

علیرضا نریمانی با اشاره به اینکه آثار نویسنده را مطالعه کرده است، گفت: دغدغه نویسنده این است که این آثار در آینده استفاده شود و غنای بیشتری داشته باشند و آیندگان بتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند.

در انتهای مراسم از کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» رونمایی شد. همچنین از خانواده سید یعقوب موسوی، علیرضا نریمانی، رضا جهان‌فر، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، امیر سرتیپ دوم ناصر شهلایی، مرتضی شیرودی، امیر سرتیپ دوم سید محمد رفیع رضوی و محسن مرادیان تقدیر و تشکر شد.

منبع: شهر
نظر شما