يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۱
کد خبر: ۱۳۶۵۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
سارا لطفی در نشست معرفی کتاب «آرام جان» به قلم محمدعلی جعفری گفت: نکته‌ای که کتاب را از بقیه کتاب‌های شهدایی متمایز می‌کند، نوع روایت نویسنده از واقعه و موضوع آن است که در مورد شهدای امنیت نوشته شده است.
سارا لطفی: «آرام جان» روایتی متفاوت در مورد شهدای امنیت است / تمام دوران نوجوانی شهید حدادیان با هیئت و بسیج می‌گذردبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، سارا لطفی در نشست معرفی و نقد کتاب «آرام جان» نوشته محمدعلی جعفری که در کتابخانه سراج برگزار شده بود درباره موضوع کتاب گفت: در کتاب «آرام جان» نوشته محمدعلی جعفری، خاطراتی از زندگی شهید محمدحسین حدادیان، شهید حریم امنیت روایت شده است. محمدحسین حدادیان که برای مقابله با داعش در جبهه سوریه هم جنگیده بود در همین تهران به شهادت رسید. این شهید گرانقدر متولد سال ۱۳۷۴ بود که در واقعه خیابان پاسداران تهران، به دست دراویش شورشی گنابادی به شهادت رسید.
وی با بیان اینکه «آرام جان» برای علاقه‌مندان به خاطرات و سرگذشت‌نامه‌های شهدا کتابی خواندنی است بیان کرد: محمدحسین حدادیان دانشجوی علوم سیاسی، بسیجی مخلص و پیرو خط ولایت و رهبری بود، به‌طوری که به نقل از پدر بزرگوارش جز خط رهبری را قبول نداشت و در مسجد به مردم خدمت می‌کرد.
او افزود: در آشوب‌های محدوده خیابان پاسداران که در سال ۱۳۹۷ توسط دراویش و با انگیز ایجاد ناامنی صورت پذیرفت، محمدحسین با عنوان بسیجی ویژه، داوطلبانه برای مقابله با اشرار رفت که او را ابتدا به‌وسیله اسلحه شکاری مجروح کردند و سپس توسط یک اتومبیل زیر گرفته شد و به شهادت رسید.
این کارشناس ادبی با اشاره به اینکه داستان این رمان از زبان مادر شهید روایت می‌شود عنوان کرد: مادر شهید در خانواده مذهبی زندگی نکرده است اما در واقع از دوران انقلاب هم بی‌نصیب نبوده است. از ازدواج با همسر اولش که شهید دفاع مقدس شد، یک فرزند به جا می‌گذارد و حاصل ازدواج دومش شهید محمد حسین حدادیان است.
لطفی تصریح کرد: این زن پس از تحمل رنج و درد سقط جنین و جوابگویی دکترها از باردارنشدن باز هم دست از تلاش برنمی‌دارد و تمام دوران حاملگی و بعد از آن هم با ذکر و یاد خدا می‌گذراند. روایت کتاب بسیار شیرین و دلنشین شروع می‌شود و به دنبال یافتن محمد حسین، خواننده را با خود می‌کشد. اواسط کتاب، مراقب‌های معنوی مادر شهید در زمان بارداری هم بیان شده که می‌تواند منبع خوبی برای تربیت فرزند در دوره بارداری باشد.
وی با بیان اینکه تمام دوران نوجوانی شهید با هیئت و بسیج می‌گذرد و همچنین در دوران بزرگسالی هم او ارتباط خود را با هیئت و بسیج بیشتر می‌کند اظهار کرد: برخلاف داستان شهدایی که همگی ساکن مناطق معمولی و بعضا محروم شهرها بوده‌اند، «آرام جان» روایت شهیدی از منطقه اعیان نشینی در تهران است. این شهید سال ۹۴ تصمیم می‌گیرد به سوریه برود. وی اجازه‌اش را از مادرش می‌گیرد و راهی می‌شود.
این کارشناس ادبی ادامه داد: در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «از سوریه که بر می‌گردد در تهران شهید می‌شود. زمان شهادت محمد حسین، خودش روضه غریبی از مظلومیت بسیجیانی است که در راه سرورشان اباعبدالله الحسین علیه السلام برای امنیت کشور تلاش می‌کنند.» پرداختن به مسئله اغتشاشات دراویش در زمستان ۱۳۹۶ از زاویه بسیار نزدیک و از زبان یکی از مدافعین امنیت، از مهم‌ترین بخش‌های هرچند کوتاه این کتاب است.
سارا لطفی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: نکته‌ای که کتاب را از بقیه کتاب‌های شهدایی متمایز می‌کند، نوع روایت نویسنده از واقعه و موضوع آن است که در مورد شهدای امنیت نوشته شده است. یکی از مهم‌ترین مسائل روز در حال حاضر دانستن در مورد بسیجی‌هایی است که برای اغتشاشات شهری داوطلبانه شرکت می‌کنند.

نظر شما