يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۳۶۵۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
سلین مختارزاده در نشست بررسی کتاب گفت: نگاهى اجمالى به زندگى حضرت فاطمه(ع)، نشان مى‌دهد كه ايشان كوه صبر و استقامت بوده است. صفتى كه رأس ايمان است و در همه بزرگان تاريخ ديده مى‌شود و بدون آن، بزرگى تحقق نمى‌يابد.
سلین مختارزاده: حضرت فاطمه زهرا(س) کوه صبر و استقامت بود / سبک زندگی حضرت زهرا(س) الگویی معصوم و موثر برای زنان جامعه اسلامی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر، سلین مختارزاده در نشست معرفی کتاب «سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)» نوشته محمدرضا جباری که در کتابخانه امید برگزار شده بود درباره کتاب عنوان کرد: کتاب «سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)» نوشته محمدرضا جباری در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. این اثر به زندگی حضرت فاطمه (س) و سیره اخلاقی آن حضرت می‌پردازد. دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد.
وی با بیان اینکه آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است اظهار کرد: امروزه سبک زندگی اسلامی بسیار مورد توجه رهبر انقلاب است و توجه اصحاب فرهنگ و رسانه نیز به این موضوع جلب شده است. شیوه و سبک زندگی حضرت زهرا (س) که یگانه دختر رسول‌الله است و در جای‌جای زندگی خود در عرصه شخصی و چه در رویکردهای اجتماعی نمودهای رفتاری مبتنی بر تعالیم الهی و برگرفته از سنت رسول‌الله را در خود پیاده نموده، می‌تواند برای نسل امروز به ویژه زنان و دختران جامعه اسلامی به عنوان الگویی معصوم و موثر معرفی شود.
این کارشناس ادبی درباره پرداخت موضوعی و فصل‌های کتاب توضیح داد: نویسنده در این کتاب بعد از پرداختن به بحث معناشناسی اخلاق و سبک زندگی به موضوع اخلاق فردی، اخلاق خانوادگی و اخلاق اجتماعی حضرت زهرا (س) پرداخته است. این کتاب، کتابی ساده و روان از سیره اخلاقی فاطمه زهرا (س) است. در سخن آغازین این کتاب به بحث «سبک زندگی اسلامی» به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مورد توجه اصحاب فکر و فرهنگ و مطالبه‌ جدی مقام معظم رهبری پرداخته شده است.
مختارزاده اضافه کرد: نگارنده در فصل اول کتاب با عنوان معنا شناسی به موضوعاتی همچون اخلاق، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق خانوادگی و اجتماعی و در نهایت سبک زندگی پرداخته است. فصل دوم کتاب به بحث اخلاق فردی در دو موضوع خصلت‌های مرتبط با نیازهای جسمانی که عبارت‌اند از تغذیه، پوشاک، بهداشت، آراستگی و زینت، خواب و استراحت، کار و معیشت، و خصلت‌های مرتبط با شخصیت‌های معنوی در محورهای معرفت و بصیرت، نگاه توحیدی، توکل، تقید به شریعت و اوامر خدا و رسول (ص)، اهتمام به عبادات سخت و طاقت فرسا، صبر و استقامت، سکوت و صداقت و حجب و حیا را مورد بررسی قرار داده است.
وی ادامه داد: فصل سوم این کتاب شامل موضوع تبیین اخلاق خانوادگی حضرت زهرا (س) در چهار محور شیوه رفتار با والدین، رفتار با همسر، فرزندان، خویشاوندان و. . . است. فصل چهارم نیز با موضوع «اخلاق اجتماعی» موضوعاتی چون حضور موثر در عرصه‌های اجتماعی، رعایت آداب دینی در روابط اجتماعی، دگرگونی و پرهیز از خودمحوری، خدامحوری در دوستی‌ها و دشمنی‌ها، عدالت گرایی و ظلم ستیزی و خدمات علمی و فرهنگی حضرت صدیقه طاهره(س) را در بر می‌گیرد.
این کارشناس ادبی تاکید کرد: نویسنده در اﯾﻦ اﺛﺮ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه‌برداری از روایات و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎریخی ﻣﻌﺘﺒﺮ و ﻣﺴﺘﻨﺪ و ﺣﺘﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﺛﺎر اﻫﻞﺳﻨﺖ، توانسته به قدر تلاش خویش، زﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺣﻀﺮت زﻫﺮا (س) را در ﺳﻪ ﺣﻮزه اﺧﻼق ﻓﺮدی، اﺧﻼق ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و اﺧﻼق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﮑﺸﺪ.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مطالعه و درک همه‌جانبه زندگی و سیره اخلاقی حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در مورد مطالعه در مورد شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند: «مقام فاطمه‌ زهرا سلام‌اللَّه‌عليها در خور آن است كه عقول برجسته‌ انسان‌هاى بزرگ، در اصلی‌ترين رشته‌هاى تفكرشان بينديشند و زبان‌هاى فصيح‌ترين و بليغ‌ترين گويندگان و شعرا و سرايندگان، آن انديشه‌ها را در قالب كلمات بياورند و سرشارترين ذوق‌ها و جوشان‌ترين طبع‌هاى فياض و سيال هنرمندان و شاعران، آن‌ها را به صورت شعر و سخن منظوم، با بهترين گويش‌ها و حنجره‌ها بيان كنند. اگر اين‌طور بشود، شايد ذهن بشرِ متوسطِ امروز و ما كه از معارف حقيقى الهى دوريم و كشش نداريم كه در ذهن و دل و روحمان، حقايق والا و متعالى را درک بكنيم، بتوانيم گوشه‌يى از فضايل و مدايح و مناقب اين بزرگوار را بفهميم و درک كنيم.»
او عنوان کرد: روابط عاطفی و منطقی انبیا با مردم و نقش کیمیاگون حسن خلق و احسان رسولان و رهبران فکری فرهنگی در جلوه اخلاق انبیا مطرح شده است، که فاطمه زهرا(س) اسوه‌ای تمام عیار در این میدان است. او از طفولیت با سختی‌ها و مشکلات همزاد بود. دشواری‌های سه ساله در شعب ابوطالب و سنگلاخ‌های مبارزه با سران کفر و نفاق، مردان مرد را از پای در می‌آورد.
سلین مختارزاده تاکید کرد: نیروی ایمان و عشق چنان توانی به این نوجوان و جوان بخشیده بود که با نهادی پاک و روانی شفاف یکایک ناهمواری‌ها را پشت سر می‌گذاشت. و آن هنگام که به خانه همسر پای گذارد، آغازی دیگر با مرحله‌ای نو در ستیز با سختی‌ها بود و در این هنگامه‌های طاقت سوز، اخلاق زناشویی و خانوادگی او پدیدار می‌شد نه آنکه تنها در رفاه، شادی و فراوانی امکانات، اظهار رضایت از همسر و زندگی خویش نماید. نگاهى اجمالى به زندگى سراسر محنت حضرت فاطمه(ع)، نشان مى‌دهد كه ايشان كوه صبر و استقامت بوده است. صفتى كه رأس ايمان است و در همه بزرگان تاريخ ديده مى‌شود و بدون آن، بزرگى تحقق نمى‌يابد.
نظر شما