يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۵۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
مجموعه «سه داستان کوتاه» شامل «سیب سرخ سوسن»، «قطار زرد مزدک» و «سوت آبی سهراب» نوشته فرهاد حسن زاده توسط انتشارات به نشر منتشر و راهی بازار نشر شد.
فرهاد حسن‌زاده با «سه داستان کوتاه» به کتابفروشی‌ها آمدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ مجموعه «سه داستان کوتاه» شامل «سیب سرخ سوسن»، «قطار زرد مزدک» و «سوت آبی سهراب» نوشته فرهاد حسن زاده به تازگی با تصویرگری زهرا نبئی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب دارای سه داستان است که نویسنده با بهره‌گیری از چاشنی طنز سعی کرده نکات مهمی را به کودکان آموزش دهد. شاید وجه مشترک این داستان‌ها در نگاه اول اسم قصه‌هاست که هر کدام به رنگی اشاره دارند: سیب سرخ سوسن، قطار زرد مزدک، سوت آبی سهراب. در هر سه این داستان‌ها، نویسنده شخصیت‌های داستانی کودکانه را خلق می‌کند با الهام از تخیلات و ماجراهایی که ممکن است در واقعیت اتفاق بیفتند کودکان را در محیط خانه با حوادث درگیر می‌کند و در پی روایت ماجراهای جذاب و آموزنده، مهربانی کردن با حیوانات، اهمیت نظم و دقت در خانه و کارها و چگونگی رفتار هنگام مواجه با مردم غریبه را به کودکان آموزش می‌دهد.

«سیب سرخ سوسن» ماجرای دختر مهربانی به نام سوسن است که دوست دارد به کِرمی که همانند او خانه‌اش را گم کرده کمک کند. گفت و گو های مادر و سوسن حول این ماجرا است و سوسن برای کمک به کرم راهکار جالبی را در پیش می‌گیرد.

«قطار زرد مزدک»،ماجرای خواندنی پسر بازیگوشی به نام مزدک است که علاقه‌ای به مرتب کردن وسایل اتاقش ندارد و خواب آشفته می بیند خواب آشفته‌ای که اتاق شلوغ، قطار و اسباب بازی‌هایش برای او رقم می‌زنند.

«سوت آبی سهراب»، ماجرای عبرت آموز پسر ساده و لجبازی به نام سهراب است که یک سوت از مرد غریبه هدیه گرفته و با آن در نقش‌های مختلف داور، مربی شنا و پلیس بازی می‌کند. در کنار مزاحمت‌هایی که این سوت برای خانواده سهراب به وجود می‌آورد؛ اما می‌تواند در یک رویداد عجیب به آن‌ها کمک کند.

فرهاد حسن‌زاده، نویسنده، روزنامه نگار و طنز پرداز متولد سال ۱۳۴۱ در آبادان است. او به دلیل نوشتن کتاب‌هایی مانند «هستی» و «زیبا صدایم کن» در ایران و در سراسر جهان شناخته می‌شود. حسن‌زاده یکی از نویسندگان برگزیده ادبیات کودکان و نوجوانان است که موفق به دریافت لوح افتخار از دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) شده است.

کتاب‌های زیادی از حسن زاده به زبان‌های دیگر ترجمه و در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی برگزیده شده‌اند. او تاکنون سه بار نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» شده که یکی از معتبرترین جایزه‌های ادبیات کودک جهان است.

در بخشی از این کتاب و داستان «قطار زرد مزدک» می‌خوانیم:

«قطار با صدای تلق‌تلق مثل یک اسب وحشی می‌تاخت و هر چه سر راهش بود، نابود می‌کرد. عروسک‌ها که سوار قطار بودند، جیغ می‌زدند و کمک می‌خواستند. خرس خاکستری به صورتش چنگ می‌زد. پلنگ صورتی قرمز شده بود. همه داد می‌زدند و می‌گفتند: «نگه دار… نگه دار…»

این کتاب با ۲۴ صفحه و قیمت ۴۰ هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما