شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۶۵۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما با اشاره به اینکه باغ کتاب مرکز فرهنگی خوبی است و باید پاتوق دائمی اهالی فرهنگ و ادب باشد، گفت: برگزاری رویدادهایی همچون عصر شعر «به نام مادر» یک نوع اعتراض ادبی و فرهنگی به جنایات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، عصر شعرِ «به نام مادر» به مناسبت گرامیداشت ایام فاطمیه و مادران و کودکان شهید غزه با حضور فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس، علیرضا قزوه، شاعر آیینی و مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما، محمدمهدی عبداللهی، محمد رسولی، سید عبدالله حسینی، نغمه مستشارنظامی، الهام صفالو و دیگر شاعران مطرح آئینی، در باغ کتاب برگزار شد.

در این آیین که با شعرخوانی شعرا همراه بود علیرضا قزوه، شاعر آیینی و مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما  در گفت‌وگو با روابط عمومی باغ کتاب تهران، ضمن اشاره به اینکه برنامه‌هایی از این قبیل در پیشبرد گفتمان غزه به ویژه در فضای ادبی ایران تاثیر زیادی دارد، گفت: فلسطین یک حوزه مقاومت جهانی است و بهترین شاعران و نویسندگان را در خود پرورش داده است. در مقابل آن، رژیم صهیونیستی قرار دارد که شعرای جهانی چندانی ندارد.

او در ادامه بیان کرد: فلسطین شاعرانی همچون محمود درویش، سمیح‌ القاسم، توفیق زیاد و شعرای بزرگ دیگری را در خود پرورش داده و به جامعه ادبی جهانی معرفی کرده است اما اسرائیل از چنین موهبتی برخوردار نبوده است. این رژیم، زور و تزویر و تانک و سلاح دارد؛ اکنون نیز با بهره از همین موارد جنایات زیادی را مرتکب شده است و زنان و کودکان فلسطینی بسیاری را به شهادت رسانده است. وقتی طی ۱۰۰ سال اخیر به جنگ‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در هیچ جنگی، کودکان و زنان به این وسعت، مقابل چشمان جهانیان کشته نشده‌اند.

مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما همچنین مطرح کرد: شاعران کشور ما در باغ کتاب و در برنامه‌ای با عنوان عصر شعرِ «به نام مادر» گردهم‌آمدند تا اعتراض خود را به رویکرد این رژیم اشغالگر نشان دهند. در واقع برگزاری رویدادهایی از این دست یک نوع اعتراض ادبی و فرهنگی به جنایات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی است.

قزوه با اشاره به اینکه اکنون غزه بُعد جهانی پیدا کرده است، گفت: کشورها و فرهنگ‌های مختلف به انحای گوناگون اعتراض خود را علیه اعمال اسرائیل نشان دادند؛ این اعتراض‌ها جنبه‌های فرهنگی و ادبی دارد. درواقع در میان این اعتراضات شُعارهایی که سر می‌دهند و اشعاری که می‌خوانند و نمایشی که اجرا می‌کنند جنبه فرهنگی دارد. به عنوان نمونه در قلب اروپا برخی افراد با حضور در خیابان‌ها و پوشیدن لباس‌های یکسان، طرحی شبیه به پرچم فلسطین را به اجرا درآوردند و به این صورت حمایت خود را از غزه نشان دادند.

این شاعر آیینی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: رخ دادن آنچه در فلسطین می‌گذرد به نوعی در پیوند با رویداد تاریخی است که اکنون در آن حضور داریم. ظلم بسیاری بر حضرت فاطمه (س) رفت در شرایطی که دختر بزرگترین مسلمان عالم، پیامبر اکرم(ص) بود. بانویی که مقابل دیدگان فرزندانش مورد اهانت و آزار قرار گرفت؛ اکنون، گونه‌ دیگر از ظلمی که به حضرت زهرا(س) شد به خانواده مردم غزه می‌شود. یادآوری ظلم و جور مشترکی که به هر دو رفت حائز اهمیت است.

علیرضا قزوه در پایان سخنان خود گفت: باغ کتاب مرکز فرهنگی خوب با امکانات بسیار خوبی است؛ همانطور که این مرکز بزرگترین کتابخانه خاورمیانه است باید پاتوق دائمی اهالی شعر، فرهنگ، ادب و نویسندگان باشد. برپایی جلسات نقد و بررسی و رونمایی از کتاب و همچنین برگزاری جلسات شعرخوانی و... از جمله مواردی است که باید بیش از پیش در باغ کتاب مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما