يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۳۶۵۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
سید محمدعلی لوح‌موسوی داور چهارمین مسابقات گویندگی «صدای تو» معتقد است: گوینده باید مسلط به ادبیات فارسی باشد و سادگیِ بیش از حدِ متن برای مسابقه مطلوب نیست. گوینده به جز فن صداسازی و گویندگی باید متون ادبیات فارسی را مطالعه کند و ریشه کلمات را شناخته و آگاهی بالایی داشته باشد تا در وقت ادای کلمات، به خوبی معنای آنها را درک و منتقل کند.
گوینده باید مسلط به ادبیات فارسی باشد / ایده اجرایی مسابقات گویندگی «صدای تو» خلاقانه است / گویندگی با مجری‌گری متفاوت است / کتاب «ملکا ذکر تو گویم» هم آموزنده و هم آرامبخش است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، چهارمین دوره مسابقات مقدماتی «صدای تو» با محوریت کتاب «ملکا ذکر تو گویم» نوشته سمیه‌سادات لوح‌موسوی روز ۲۸ آذرماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود. 
سید محمدعلی لوح‌موسوی روانشناس بالینی یکی از داروان این‌دوره از مسابقات بیان کرد: سال‌ها در حوزه درمان و تشخیص اختلالات و استعدادهای خاص فعالیت دارم. در مسابقات گویندگی «صدای تو» وظیفه من به عنوان داور انتخاب استعدادهای خاص است.
وی درباره مبنای انتخاب افراد برگزیده گفت: مبنای من برای انتخاب افراد استعداد و هوش آنها است و مدل اجرای آنها مدنظر من نیست. ممکن است فردی اجرای چشمگیری نداشته باشد اما استعدادی ذاتی در حوزه گویندگی داشته باشد.
این روانشناس پیرامون تفاوت گویندگی و مجری‌گری توضیح داد: گویندگی با مجری‌گری متفاوت است. بسیاری از افراد شرکت‌کننده در مسابقات برای مجری‌گری خوب هستند اما گوینده مناسبی نیستند. گوینده یعنی کسی که کار رادیویی انجام دهد و طبیعی است زبان بدن و نحوه اجرای شخص معیاری برای امتیاز شخص محسوب نمی‌شود‌. فرد باید کمی هوش کلامی داشته باشد و مهمتر آنکه جنس صدای خاصی داشته باشد.
لوح‌موسوی افزود: بنابراین مبنای انتخاب من جنس خاص صدای افراد است. جنس صدا برای گویندگی باید دارای کاراکتر خاص و گوش‌نواز باشد. جنس صدا برای گویندگی باید آنقدر خاص باشد که شنونده پادکست و نریتور دچار خستگی نشود‌. 
وی درباره نحوه اجرا در پاسخ این سوال که دلیل انتخاب کتاب «ملکا ذکر تو گویم» چه بوده است و کتاب چه ویژگی‌هایی دارد؟ اظهار کرد: مولف کتاب «ملکا ذکر تو گویم» سمیه‌سادات لوح‌موسوی دکترای روانشناسی دارد و در حوزه معنویت درمانی کار می‌کند. این کتاب ترکیبی از علم روانشناسی و معنویت است. در متن کتاب رشد فکری، رشد هیجانی، رشد و کنترل رفتاری به همراه معنویت در بطن قلم نویسنده جاری شده است. رویکردی در روانشناسی با نام معنویت درمانی مطرح است که افراد با اتصال به قدرت الهی و معنویات و با انجام فعالیت‌هایی اختلالاتی همچون افسردگی را در خود درمان می‌کنند.
این روانشناس با بیان اینکه کتاب متن سلیس و روانی دارد که هم آموزنده و هم آرامبخش است ادامه داد: با خواندن کتاب متوجه می‌شوید که نویسنده با اشعار سعدی، حافظ و متن‌های دیگر فارسی آشنا و مسلط است؛ به همین دلیل این کتاب یکی از بهترین کتاب‌ها برای محک زدن شرکت‌کنندگان در مسابقه «صدای تو» است. گوینده باید مسلط به ادبیات فارسی باشد و سادگیِ بیش از حدِ متن برای مسابقه مطلوب نیست. گوینده به جز فن صداسازی و گویندگی باید متون ادبیات فارسی را مطالعه کند و ریشه کلمات را شناخته و آگاهی بالایی داشته باشد تا در وقت ادای کلمات، به خوبی معنای آنها را درک و منتقل کند.
وی در پاسخ این سوال که توصیه شما به علاقه‌مندان گویندگی چیست و چه عواملی باعث بالاتر رفتن سطح کیفی گویندگی می‌شود؟ اظهار کرد: توصیه من به عنوان روانشناس بالینی این است که افراد استعداد ذاتی خود را مقدم بر علاقه خود بدانند. ممکن است هر فردی به موضوعاتی علاقه داشته باشد اما در آن موضوعات استعداد ذاتی نداشته باشد. استعداد مفهومی ژنتیکی است که اکتسابی و ایجاد شدنی نیست. استعداد کلامی، ورزشی، ریاضی، و ...ژنتیکی هستند و هر فرد تنها می‌تواند استعداد خود را کشف کند و پس از این مرحله باید آن استعداد را پرورش داد.

او تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل ناآگاهی از این مسئله، در فرزندان خود انگیزه کاذب ایجاد می‌کنند. همیشه به والدین توصیه می‌کنم به استعداد ذاتی و ژنتیکی فرزندان خود بیشتر از علاقه آنها اهمیت بدهند. این استعداد از کودکی در فرزندان بروز می‌کند و قرار نیست هر فردی در همه زمینه‌ها موفق باشد. مولانا می‌فرماید: «هرکسی را بهر کاری ساختند/مهر آن را در دلش انداختند». بسیاری از افراد سال‌ها وقت و انرژی خود را مصروف کار و رشته‌ای می‌کنند که در آن استعداد ذاتی ندارند و در نهایت به جایی نمی‌رسند‌.
محمدعلی لوح‌موسوی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که ایده خلاقانه مسابقات «صدای تو» را در راستای ارتقای فرهنگی و دانش استعدادیابی نوجوانان منطقه به اجرا درآوردند و گفت: امیدوارم این مسابقات به صورت گسترده در فرهنگسراهای دیگر هم برگزار شود.

نظر شما