شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۳۶۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
آیین سنتی شب یلدا با برگزاری ویژه‌برنامه‌های متنوع در فرهنگسراهای پایتخت برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه‌های یلدایی در مراکز فرهنگی هنری پایتخت برگزار می‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ همزمان با بلندترین شب سال، آیین سنتی شب یلدا با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در فرهنگسراهای شهر تهران میزبان شهروندان است.

در برنامه‌ای فراگیر ویژه‌‌برنامه «گُل‌پر» (دورهمی یلدایی نوجوانان کتابخوان شهر تهران)‌ در کتابخانه‌های منتخب مناطق ۲۲گانه شهر تهران و فرهنگ‌سراهای خاص با حضور نوجوانان و با میزبانی از نویسندگان، شاعران و فرهیختگان برگزار می‌شود.

این دورهمی‌‌ها در قالب‌های مختلف کتاب‌محور توسط اعضای باشگاه نوجوانان فعال حوزه کتاب و کتابخوانی در هر منطقه، طراحی و اجرا خواهد شد و هدف از آن آشنایی نوجوانان با طراحی و اجرای یک برنامه کتاب‌محور به عنوان برگزار کننده است.

علاقه‌مندان برای عضویت در «باشگاه نوجوانان فعال حوزه کتاب و کتابخوانی» و شرکت در این برنامه می‌توانند به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه کنند.


شب شعر یلدایی در فرهنگسرای عطار نیشابوری

«شب شعر و انار» در آستانه «شب یلدا» با حضور جمعی از هنرمندان و اساتید شعر و ادب معاصر چهارشنبه ۲۹ آذر در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار می‌شود.

شعرخوانی توسط شاعران، تفال به دیوان خواجه حافظ شیرازی، نقالی خوانی توسط نوجوان هنرمند و اجرای موسیقی، تقدیر از اساتید ادبیات از جمله برنامه‌های این شب شعر است.

علاقه‌مندان می‌توانند ۲۹ آذر ماه ساعت ۱۶:۳۰ به فرهنگسرای عطار نیشابوری در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان شهید امیرقلی مراجعه کنند.


«یلدای فاطمی» میزبان اهالی ادب، فرهنگ و رسانه

به مناسبت طولانی‌ترین شب سال و تقارن آن با ایام فاطمیه و شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س)، شب شعر «یلدای فاطمی» با هدف گرامی‌داشت آیین سنتی شب یلدا با مشارکت کانون فرهنگی، هنری و ادبی همراز در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.

در این ویژه‌برنامه جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت شعرخوانی کرده و موسیقی سنتی زنده و حافظ خوانی برای حاضرین اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ساعت ۱۶ به سالن یونس شکرخواه فرهنگسرای رسانه به نشانی پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.


ویژه‌برنامه «لبخندت، انار دانه دانه» در کتابخانه شهید جهان آرا

کتابخانه شهید جهان آرا به مناسبت شب یلدا برنامه‌ای با عنوان «لبخندت، انار دانه دانه» را در دبستان پسرانه پیک اوتیسم برگزار می کند.

کتابخانه شهید جهان آرا با مشارکت سرای محله یوسف آباد و خیرین محله مراسمی با عنوان «لبخندت، انار دانه دانه»، چهارشنبه ۲۹ آذرماه، ساعت ۱۰ در دبستان پسرانه پیک هنر (اوتیسم) برگزار می‌کند.

در این مراسم که با هدف آشنایی فرزندان با آیین زیبای یلدا در مرکز کودکان اوتیسم برگزار می‌شود، هدایایی جهت ایجاد لحظاتی شاد و مفرح برای این عزیزان در نظر گرفته شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فرهنگی کتابخانه شهید جهان آرا با شماره ۸۸۶۰۲۳۵۸ تماس بگیرند.


«یلدا در ادبیات فارسی» در فرهنگسرای فردوس

نهمین نشست برنامه‌ی «عصرانه با کتاب»، به مناسبت تقارن با شب یلدا، روز سه‌شنبه، ۲۸ آذر، از ساعت ۱۶:۳۰ با موضوع «نگاهی به یلدا در ادبیات فارسی» برگزار خواهد شد.

در این برنامه جعفر توزنده جانی، نویسنده و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان سخنران و مهمان ویژه حضور خواهد یافت و سنت پاسداشت شب یلدا را از دریچه آثار ادبی واکاوی خواهد کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این برنامه به فرهنگسرای فردوس در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از خیابان شهید سلیمی جهرمی، کتابخانه فردوس مراجعه کنند.


«جشن یاقوت‌ها» به مناسبت شب یلدا در مجتمع فرهنگی هنری نور

به مناسبت روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان و با مشارکت گروه هنری کانسپت، برنامه آیینی یلدا با عنوان «جشن یاقوت‌ها» روز سه‌شنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۲:۳۰ در سالن نمایش مجتمع فرهنگی هنری نور برگزار خواهد شد.

«جشن یاقوت‌ها» که با هدف بازنمایی نمایشی و شاد آیین‌های یلدایی و فرهنگ‌سازی مناسبت‌های ملی، توسط گروه هنری کانسپت برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است، شامل بخش‌های مختلفی از جمله نمایش‌های عروسکی، مسابقات شاد و مهیج، شعرخوانی و ...، برای خلق لحظات شاد و خاطره‌سازی در ذهن کودکان است.

علاقه‌مندان برای حضور در «جشن یاقوت‌ها» می‌توانند به مجتمع فرهنگی هنری نور به نشانی میدان صادقیه، خیابان آیت‌الله کاشانی، بعد از بزرگراه ستاری، جنب شهرکتاب نور مراجعه کنند.


ویژه‌برنامه «یلدای مهربانی» در فرهنگسرای سلامت برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت «یلدای مهربانی» با هدف آموزش سنت‌های ایرانی به کودکان و زنده نگه داشتن این آئین بین کودکان اجرا می‌شود. علاقه‌‌مندان برای شرکت در این جشن می‌توانند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ آذر ساعت ۹ صبح در سالن اجتماعات فرهنگسرای سلامت در خیابان دلاوران، آزادگان شمالی، جنب فروشگاه شهروند مراجعه کنند.


جشنواره «یلدای سبز» در جنوب پایتخت

ویژه‌برنامه فرهنگی هنری «یلدای سبز» با هدف پاسداشت آیین‌ها و رسوم کهن ایرانی در قالب غرفه‌های نمایشگاهی کارآفرینی و عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی، غذاهای محلی، ترشیجات و شیرینی‌های خانگی با حضور بانوان سرپرست خانواده، در دو روز متوالی، سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ آذر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در این مرکز برگزار می‌شود.

همچنین خانه فرهنگ خزانه با برپایی جشن «یلدای سبز» در قالب شعر خوانی و قصه‌گویی، بازی‌های گروهی، سرود و نواهای کودکانه، از ساعت ۱۱ تا ۱۳ چهارشنبه ۲۹ آذر ماه نیز میزبان شماری از مادران و کودکان مهد و پیش دبستانی است.

علاقه‌مندان برای حضور در این ویژه‌برنامه می‌توانند به نشانی فلکه اول خزانه بخارایی، خیابان شهید بهروز پرستویی، خانه فرهنگ خزانه مراجعه کنند.


ویژه‌برنامه «یلدای کودکانه» در خانه فرهنگ امام علی(ع)

جشن «یلدای کودکانه» ویژه نوگلان خانه‌های کودک منطقه ۱۸ به منظور ایجاد فضا و بستری سالم، متنوع و با نشاط برای کودکان و ارتقای شناخت آنان از فرهنگ و آیین سنتی شب یلدا برگزار می‌شود.

سرودخوانی توسط کودکان، نمایش خلاق ننه سرما به همراه اجرای کودکان، قصه گویی مادر بزرگ، مسابقه، عکس یادگاری و گریم کودک توسط گروه‌های هنری و مربیان نوگلان خانه های کودک خانه فرهنگ امام علی(ع) از جمله بخش‌های این جشن است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه ساعت ۱۴ به خانه فرهنگ امام علی(ع) به نشانی بلوار الغدیر شمالی، میدان شمس آباد، خیابان شهید نامداری، میزبان کودکان است.


جشنی متفاوت ویژه یلدا در فرهنگسرای خانواده

جشن یلدا ویژه کودکان روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ساعت ۱۴ در فرهنگسرای خانواده برگزار می‌شود.

این جشن با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع چون نمایش عروسکی، موسیقی توسط کودکان، مسابقه به همراه هدایای یلدایی میزبان کودکان است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه به فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق مراجعه کنند.

ویژه‌برنامه «یلدای مهر» در منطقه ۱۹

جشن دورهمی نوآموزان پیش دبستان مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۹ به مناسبت شب یلدا با عنوان «یلدای مهر» در فرهنگسرای مهر، سه‌شنبه ۲۸ آذر از ساعت ۱۱ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای مهر و چهارشنبه ۲۹ آذر از ساعت ۹ میزبان نوگلان منطقه ۱۹ است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به فرهنگسرای مهر به نشانی خانی‌آبادنو، خيابان شهيد لطيفی، كوچه تگرگ، بوستان بعثت مراجعه کنند.


لحظه‌های خوش یلدایی در خانه فرهنگ گرمدره
ویژه‌برنامه «لحظه‌های خوش یلدایی» در خانه فرهنگ گرمدره برپا می‌شود و کودکان علاوه بر آشنایی با آداب و سنن شب یلدا، از اجرای نمایش "پدر بزرگ و مادربزرگ و ننه سرما"، "قصه گویی و شعر گروهی" و "موسیقی عمو پویا و خاله شادی" بهره برده و در کنار سفره یلدا عکس یادگاری می‌گیرند و هدیه‌ای با نماد یلدا نیز دریافت می‌کنند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ساعت ۹ صبح به شهرک گرمدره، خیابان مهدیه، خانه فرهنگ گرمدره مراجعه کنند.


نظر شما