يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۶۵۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
با نمایش آثاری از پیکاسو، ادوارد مونش، ونگوگ و رامبراند در حال برگزاری است؛
این روزها نگارخانه لاله میزیان نهمین نمایشگاه و فروش سالانه تبادل چاپ دستی با حضور بیش از ۳۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی و هنرمندان به نامی چون پیکاسو، ادوارد مونش، ونگوگ و رامبراند...است.

نهمین نمایشگاه سالانه «تبادل چاپ دستی» در نگارخانه لالهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نهمین سالانه تبادل چاپ دستی با هدف معرفی و گسترش فعالیت هنرمندان در حیطه چاپ دستی و به اشتراک‌گذاری تجربیات ارزشمند این حوزه برگزار در گالری لاله در حال برگزاری است.

محمدعلی سعیدی رییس سالانه در خصوص این نمایشگاه گفت: از این سالانه تاکنون هفت دوره به صورت کامل و مستمر برگزار شده اما هشتمین سالانه همزمان با همه‌گیری کووید ۱۹ در سال ۱۴۰۱ پس از فراخوان و جمع‌آوری آثار، داوری و تا مرحله تبادل انجام شد و با توجه به محدودیت‌های موجود آن زمان مقرر شد بخش نمایشگاهی و فروش آثار هشتمین سالانه تبادل چاپ دستی همزمان با نهمین سالانه برگزار شود.

رییس سالانه با اشاره به این نکته که تلاش شده تا در نهمین دوره رویداد چاپ دستی خلأ دوره قبلی پر شود، ادامه داد: در این دوره هم آثار هنرمندان داخلی به نمایش گذاشته شد و هم در بخش خارجی نسخه اصلی چاپی آثار هنرمندان بزرگی مانند پیکاسو در تیراژ‌های مختلفی در معرض دید قرار گرفت.

وی افزود: این رویداد تجسمی زیر نظر مدیریت هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شده است و برای شرکت در نمایشگاه از دانشجویان و هنرمندان هزینه‌ ورودی گرفته نشده است. در رویداد سالانه تبادل چاپ دستی ۱۲ آثار به‌صورت تصادفی انتخاب و به شرکت‌کنندگان در سالانه تبادل شد.

سعیدی افزود: سالانه این دوره نیز مانند دوره‌های گذشته از طریق فراخوان اعلام شد و بخشی نیز به هنرمندان مدعو اختصاص یافت. حضور آثار هنرمندان بین‌المللی در این نمایشگاه از نقاط قوت و برجسته این دوره است. در این رویداد در کنار ۳۰۰ اثر چاپ دستی، چندین اثر چاپ دستی از هنرمندان بزرگی مانند پیکاسو، کلون مونه، ژان کلونو، ادوارد مونش، کلود مونه،وفرناند لژه ،وينسنت ونگوگ، ياکوف چرنيکوف، ژرز براک، ژان کلوتو، رامبراند ، هارمنزون ون راين، هاکو ماکي، ماکس ارنست، کته کلویتس، واسيلي کاندينسکي، سالوادور دالي،رنه ماگريت و... نیز در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. همچنین در این رویداد ۱۵۰ اثر چاپ دستی به صورت تک نسخه‌ای حضور دارد و میزبان 200 هنرمند از گستره‌ی پهناور ایران زمین از آذربایجان و گیلان و مازندران و گلستان تا خراسان و سیستان و بلوچستان ، از هرمزگان و کرمان و یزد تا بوشهر و خوزستان و کردستان، از لرستان تا کرمانشاه و تهران و جای جای سرزمین هنرپرور ایران بوده‌ایم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: سالانه تبادل چاپ دستی توسط نگارخانه لاله معرفی و اختصاصی سازی شده است . این رویداد هنری سهم بسزایی در توجه به هنر چاپ دستی در میان هنرمندان و مردم دارد و با توجه به مقعول بودن قیمت گذاری آثار، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا هنرمندان و مردم به مرور بتواند مجموعه‌دار چاپ دستی شوند.

مسئولیت سنگینی بود تا به این مرحله رسیدیم

آذرمی دخت فتاحی، دبیر اجرایی این رویداد نیز درباره روند برگزاری سالانه چاپ دستی گفت: از بهمن ماه پارسال کارهای مقدماتی این نمایشگاه را شروع کردیم و باتوجه به اینکه هشتمین دوره از سالانه به‌دلیل کرونا برگزار نشد، مسیر به نحوی بود که باید آثار دوره هشتم را نیز به نمایش می‌گذاشتیم. قرار بر این شد که کارها جمع‌آوری و داوری شوند و سپس در تبادل و نمایشگاه به نمایش درآیند.

او ادامه داد: پس از اینکه فراخوان سالانه منتشر شد، ۵۰۰ اثر به دبیرخانه فرستادند و از بین این آثار داوران رویداد فرشته متقی، شریف کاظمی و رضا هدایت ۱۸۵ اثر را برای نمایش در بخش تبادل چاپ دستی انتخاب کردند. در این بخش شاهد تنوع تکنیک‌های چاپ دستی هستیم.

دبیر اجرایی سالانه چاپ دستی همچنین به تبادل آثار میان هنرمندان اشاره کرد و افزود: تبادل بین تمام کسانی که شرکت کرده بودند، صورت گرفت و هر هنرمند ۱۲ اثر از هنرمند دیگری به دستش رسید. هدف ما این بود که هنرمندان به نوعی با همکاران و دوست‌داران خود که در این حوزه مشغول به کار هستند، آشنا شوند.

وی در آخر خاطرنشان کرد: سالانه تبادل چاپ دستی برند نگارخانه لاله است و ایده و بنیان کار توسط نگارخانه لاله انجام شده است. این رویداد در ۹ سال گذشته در نگارخانه لاله برگزار شده و چون اندازه آثار ۱۳ در ۱۸ هستند توانستیم محدودیت مکان را حذف کنیم و تعداد زیادی اثر به نمایش بگذاریم.

امیدوارم تعامل بین هنرآموزان، دانشجویان و اساتید ادامه پیدا کند

مصطفی خزایی، مدیر هنری سالانه چاپ دستی نیز در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: در این رویداد تلاش شد تا تعامل میان استاد، دانشجو و دانشگاه برقرار شود و فاصله‌ بین دانشگاه و هنرآموزان از بین برود. ما تلاش کردیم دانشجویان، اساتید و هنرمندان را درکنار هم قرار دهیم و حتی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای آنان برگزار کردیم تا بهتر با تکنیک‌های مختلف چاپ دستی آشنا شوند.

وی ادامه داد: این آموزش موجب شد تا دانشجویان کارهای خوبی ارائه کنند و آثارشان به نمایشگاه راه یابد و فرصت دیده شدن در کنار استادان صاحب نام را پیدا کنند.

مدیر هنری سالانه چاپ دستی نقطه قوت این دوره را چنین بیان کرد: در این دوره این امکان فراهم شد تا تعامل میان دانشگاه‌های هنری از جمله دانشگاه پارس با رویداد تبادل چاپ دستی بوجود آید. امیدوارم دبیرخانه سالانه چاپ دستی این تعامل را با سایر دانشگاه‌های هنری نیز برقرار کند.

بهداد نجفی اسدالهی، نقاش و عضو شورای سیاست گزاری این رویداد هنری هم گفت: برگزاری این نمایشگاه موجب شد تا در فعالیت برای توسعه چاپ سیلک اسکرین که پیشینه‌ای بیش از ۶۰ سال در خانواده نجفی دارد با انگیزه و سرعت بیشتری اقدام کنم.

او افزود: چاپ دستی یکی از مهم‌ترین رشته‌های هنرهای تجسمی است که متاسفانه در ایران آن‌گونه که باید به این رشته هنری توجه نشده است. با توجه به تلاش‌های نگارخانه لاله برای برگزاری این رویداد و استقبالی که از هنرمندان از چاپ دستی کرده‌اند این هنر وارد مرحله جدیدی از زیست خود شده است و نه تنها در میان هنرمندان با اقبال بیشتری روبرو شده بلکه بسیاری از مجموعه‌داران و خریدران آثار هنری با اقبال بیشتری نسبت به خرید آثار چاپ دستی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: موسسه ایران اسکرین در سال ۱۳۴۲ توسط محمد مهدی نجفی اسدالهی تاسیس شده و برای اولین بار در ساختاری صنعتی و با تکنیک چاپ سیلک اسکرین اقدام به تولید پرچم ایران تحت استاندارد های جهانی و ملی کرد.

باید این بخش از هنرهای تجسمی را معرفی کنیم

شادی شاه‌بختی مدیر اجرایی نهمین سالانه چاپ دستی درباره هدف برگزاری این رویداد گفت: هدف ما آشنایی و معرفی هنرمندان در حیطه چاپ دستی بود. به‌نسبت سایر حوزه‌های هنرهای تجسمی مثل نقاشی یا نقاشی‌خط چاپ دستی در کشور ما بکر و جدید است و متأسفانه هنوز نتوانسته طرفداران خودش را پیدا کند.

وی اضافه کرد: خیلی از مجموعه‌دارانی که آثار هنری را خرید و فروش می‌کنند، درباره خرید نسخه چاپی آثار هنری شک دارند و آن را به‌عنوان یک هنر اصیل نمی‌شناسند.

مدیر اجرایی سالانه چاپ دستی در آخر خاطرنشان کرد: از لحاظ فرهنگی و هنری باید برای جا انداختن این موضوع از یک جایی شروع شود و این رویداد قدم مثبتی در همین راستا است تا بتوانیم به یک ثبات نسبی برسیم و این بخش از هنرهای تجسمی را معرفی کنیم.

نمایشگاه نهمین سالانه چاپ دستی تا ۱۸ دی ماه در نگارخانه لاله ادامه خواهد داشت و سیدمحسن حسینی، بهداد نجفی، محمدعلی سعیدی و مصطفی خزایی شورای سیاست‌گذاری این رویداد را تشکیل می‌دهند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و خرید اثر از این نمایشگاه از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ به نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.


نظر شما