يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۹
کد خبر: ۱۳۶۷۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
سارا لطفی در نشست بررسی کتاب «تاریخ شفاهی فرمانده لشکر ۱۹ فجر به روایت سردار محمد نبی رودکی» بیان کرد: ضرورت دارد که خاطرات تمامی قشرهای حاضر در دفاع مقدس به این شیوه ثبت شود.
خاطرات شفاهی قشرهای حاضر در دفاع مقدس منبع خوبی برای داستان‌نویسان است / تاریخ شفاهی به عنوان ابزار مهمی برای مستندات جنگ استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سارا لطفی در نشست «دانای بی‌زبان» که به بررسی کتاب «تاریخ شفاهی فرمانده لشکر ۱۹ فجر به روایت سردار محمد نبی رودکی» اختصاص داشت، گفت: کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت محمد نبی رودکی» به کوشش سید علیرضا رفاهیت و دکتر حسین احمدی تهیه شده است. وی از فعالان انقلابی است و پس از وقوع انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۹ مبارزه‌هایی با گروه‌های ضد انقلاب در غرب کشور داشت که در جریان این مبارزه‌ها مجروح هم شد.
این کارشناس ادبی با اشاره به این که سردار رودکی در ابتدای جنگ تحمیلی هم فرماندهی تیپ امام سجاد(ع) استان فارس و از سال ۱۳۶۱ فرماندهی لشگر ۱۹ فجر را بر عهده داشت، اظهار کرد: وی در کنار فرماندهان شهیدی چون حاج ابراهیم همت فرمانده (لشگر ۲۷ محمد رسو‌ل‌الله)، حاج مهدی باکری (فرمانده لشگر 31عاشورا) و حاج حسین خرازی فرمانده (لشگر ۱۴ امام حسین(ع)، حاج احمد کاظمی (فرمانده لشکر ۸ نجف) و مهدی زین‌الدین (فرمانده لشگر ۱۷ علی ابن ابی‌طالب (ع) ) خدمت کرد.
لطفی افزود: فرماندهی تیپ امام سجاد (ع)، فرمانده لشگر فجر، فرماندهی لشگر ۷ ولیعصر (عج) استان خوزستان، بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و جانشین شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی برخی سمت‌های اجرایی وی هستند.
وی در ادامه صحبت‌های خود بر ضرورت ثبت خاطرات فرماندهان در قالب تاریخ شفاهی، تاکید کرد و ادامه داد: ضرورت دارد که خاطرات تمامی قشرهای حاضر در دفاع مقدس به این شیوه ثبت شود. نگارش خاطرات در این قالب، منبع خوبی را در اختیار سایر پژوهشگران و داستان‌نویسان قرار می‌دهد.
این کارشناس ادبی با بیان اینکه بحث تاریخ شفاهی به عنوان ابزار مهمی برای مستندات جنگ، بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شده است درباره اهمیت تاریخ شفاهی اظهار کرد: بسیاری از جنگ‌های مهمی که در دنیا صورت گرفته‌اند، توسط تاریخ شفاهی مستند شده‌اند. شاید اگر الان اسناد مکتوب و عکس‌های آرشیوهای جنگ را بررسی کنید، می‌توان گفت که سومین منبع در حوزه بررسی تاریخ جنگ، تاریخ شفاهی بوده است و منابع آن هم در دسترس قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: بحث دیگر در تاریخ شفاهی این است که چرا تاریخ شفاهی جنگ اهمیت دارد؟ مبحث هویت‌دهی و هویت‌یابی و درک گذشته است و این که ما با استفاده از تاریخ شفاهی می‌توانیم بسیاری از مباحثی که معمولاً در اسناد مکتوب نمی‌آید را بگوییم. بسیاری از مباحثی که در تاریخ شفاهی مطرح می‌شوند، دیدگاه‌ها و نگرش‌ها یا حوزه‌های هستند که کمتر دیده شده‌اند و در زمینه اسناد مکتوب نخواهند آمد. خصوصاً در زمانی که به دلایلی حوزه تاریخ‌نگاری رسمی، جامعه دوست ندارد بعضی از حوزه‌ها را ببیند یا دوست ندارد مطرح شوند.
سارا لطفی تصریح کرد: تاریخ شفاهی ابزار بسیار مهمی برای بحث مستندسازی است. اگر ما بخواهیم مبحثی دیگر در تاریخ شفاهی جنگ را در یک جمع‌بندی ارائه دهیم این است که تاریخ شفاهی اهتمامی نظام‌مند و پیوسته برای شناسایی موضوعات، گردآوری، شناخت و نحوه تحقیق است. این چهار مرحله از اهمیت زیادی برخوردارند.

نظر شما