يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۴
کد خبر: ۱۳۸۷۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
یک متخصص طب سنتی در نشست «اکسیر زندگی» روز شنبه ۲۶ اسفند ماه در فرهنگسرای اشراق گفت: باید مصرف شیرینی به خصوص شیرینی‌های مصنوعی در ایام ماه رمضان متعادل باشد، چون مصرف بیش از حد قند در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نقش دارد و به نسبت افزایش مصرف آن، بدن از دریافت مواد غذایی دیگر محروم می‌شود.
بابدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان  درنشست اکسیر زندگی فرهنگسرای اشراقبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ حسین بابایی متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه با شروع ماه مبارک رمضان تغییراتی در رژیم غذایی ما ایجاد می شود بیان کرد: وعده اصلی و میان وعده‌ها و غذاهایی که مصرف می‌کنیم نیز تحت تاثیر این تغییر قرار می‌گیرند. مهمترین چیزی که در ماه رمضان باید به آن توجه کنیم میزان سوخت و ساز بدن است. افزایش وزن ناگهانی نیز در این کاهش سرعت متابولیسم دیده می‌شود.
وی در خصوص اهمیت سحری خوردن روزه‌ داران توضیح داد: در افرادی که بی سحری روزه می‌گیرند، کمبود بیش از حد انرژی باعث می‌شود، بدن از منابع چربی برای تامین انرژی استفاده کند و در اثر سوخت ناقص چربی ها، ترکیبات ستونی در بدن ایجاد می‌شوند که منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی می شوند و فرد احساس می‌کند که سالم نیست. صرف سحری برای همه روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروری بوده و سحری باید شامل یک وعده غذای کامل برای هر فرد باشد.
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه یک روزه دار در طول روز با کمبود آب و نمک‌ها یا الکترولیت و قند مواجه است اظهار کرد: بنابراین در هنگام افطار به نحو شایسته‌ای این کمبودها باید جبران شود. شروع افطار با مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ سبزیجات به همراه چند عدد خرما مناسب است. هم چنین مصرف نان، پنیر، سبزی و مایعات، به همراه خرما، بهترین افطار به شمار می‌رود و صرف شام به منظور جلوگیری از ولع بعد از افطار، دو ساعت بعد توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: در مورد نوجوانان و افرادی که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند چون در دوران رشد هستند باید افطار و شام در یک وعده با هم خورده شود. غذای شام نیز باید شامل مواد گوشتی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سالاد و ماست باشد.
این متخصص طب اسلامی توصیه می‌کند که به جای مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان، روزه‌ داران کشمش و خرما را که از سودمندترین قندهای طبیعی هستند، مصرف کنند که اثرات جانبی بسیار کمی هم دارند.
بابائی در مورد مصرف و تولید بسیار بالای زولبیا، بامیه و نقل و نبات در ماه رمضان می‌گوید: باید مصرف شیرینی به خصوص شیرینی‌هایی مصنوعی متعادل باشد، چون مصرف بیش از حد قند در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نقش دارد و به نسبت افزایش مصرف آن، بدن از دریافت مواد غذایی دیگر محروم می‌شود.
وی در مورد فواید و مضرات مصرف غذاهایی نظیر سوپ و آش در هنگام افطار می‌گوید: این که برخی افراد هنگام افطار غذاهای بسیار ساده‌ای نظیر آش و سوپ مصرف می‌کنند و بعد از چند ساعت شام می‌خورند، بد نیست، چون دستگاه گوارش ابتدا با حجم کمی از غذا آماده فعالیت می شود و از میزان عطش نیز کاسته می‌شود و بدن با دست آوردن حالت ثبات آماده شام می‌شود؛ اما این که برخی از همان ابتدا افطار و شام را با هم مصرف می کنند و یک دفعه مواد غذایی بسیاری را وارد دستگاه گوارش می کنند، زیاد مطلوب نیست و روش اول بسیار بهتر است.


نظر شما