يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۵
کد خبر: ۱۳۸۷۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
دلداه بارانی کتاب «رمضان در فرهنگ مردم» را روز یکشنبه ۶ فروردین ماه در نشست ادبی فرهنگسرای اشراق معرفی کرد.
معرفی کتاب  رمضان در فرهنگ مردم  در فرهنگسرای اشراق‌به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دلداه بارانی دبیر کانون فرهنگسرای اشراق  در این نشست که با حضور اعضای کانون مواسات برگزار شده عنوان کرد: سید احمد وکیلیان محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه کتابی با عنوان «رمضان در فرهنگ مردم» را به چاپ رسانده است، که  به بررسی و توصیف آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در بین مردم ایران پرداخته است .
وی بیان کرد: آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم است و از آنجا که این آداب و رسوم ریشه دینی دارد، مورد توجه همگان است. در ماه رمضان مردم یکپارچه برای انجام تکالیف شرعی آماده می‌شوند و هر جمعیت و هر گروهی با آداب و تشریفات خاص خود مراسم رمضان را برگزار می‌کنند.
این کارشناس ادبی اظهار کرد: کتاب، برگزیده ای از آداب و رسوم و باورها و اعتقادات مردم ایران درباره ماه مبارک رمضان است که از استان‌های مرکزی، یزد، کرمان، فارس، خراسان، کردستان، لرستان و گیلان جمع آوری شده است.
بارانی در ادامه افزود: نویسنده در این کتاب،‌ موضوعاتی مانند استقبال از ماه مبارک رمضان، آمادگی برای روزه گرفتن، تغییرات در زندگی و اعمال روزه داران و افطار را در بین مردم این نواحی بررسی کرده و در ادامه این کتاب، ایام شهادت حضرت علی(ع)، احیاء، اعمال و مراسم بیست و هفتم ماه رمضان، روزه کودکان، عید فطر، نان ها و غذاهای ماه رمضان، مراسم مخصوص ماه رمضان، و بازی های ماه رمضان  عنوان شده است.
 وی در انتها افزود:این كتاب در ۱۲ بخش و موضوعات و مطالب متعدد جمع‌آوری شده است. استقبال از ماه مبارك رمضان، آمادگی برای روزه گرفتن، تغییرات در زندگی و اعمال روزه‌داران، افطار، ایام شهادت حضرت علی(ع)، احیاء، اعمال و مراسم بیست و هفتم ماه رمضان، روزه كودكان و اصطلاحات و گفتنی‌های مربوط به ماه رمضان، عید فطر، نان‌ها و غذاهای ماه رمضان، مراسم مخصوص ماه رمضان، بازی‌های ماه رمضان و رسم سخنوری از عناوین این اثر پژوهشی به شمار می‌روند.
نظر شما