يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۳
کد خبر: ۱۳۸۷۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز ویژه‌برنامه گفتگو محور «بوی باران» با حضور نوجوانان روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.
شهاد زمانی: قرآن فرصتی برای دیدن جهان از زاویه دید خدا است / دین برطرف‌کننده رنج و آلام انسان‌ها استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شهاد زمانی کارشناس برنامه «بوی برنامه» در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: «بوی باران» نام برنامه گفتگو محوری است که در این ساعت برگزار می‌شود‌. در تیتر برنامه عبارت «ساعتی برای گفتگو» نوشته شده است. جلسه را با این نکته آغاز می‌کنم که گفتگو چگونه شکل می‌گیرد و پیش شرط آن چیست. پیش‌شرط و پیش‌نیاز گفتگو شنیدن است.
وی ادامه داد: پیش شرط گفتگو «شنیدن» است. طبیعتا یکی از طرفین گفتگو باید ساکت باشد تا گفتگو شکل بگیرد. این قدم اول است. اما همچنان گفتگو به معنای دقیق کلمه شکل نگرفته است. «شنیدن» وقتی می‌تواند زمینه ساز گفتگو شود که ما در حالی که سکوت ظاهری داریم، نطق درونمان را نیز ساکت کنیم و به جای آماده کردن و در سر چرخاندن پاسخ مخاطب، وارد جهان او شویم و ببینیم از چه زاویه دیدی به موضوع نگاه می‌کند. اینجاست که گفتگو و فراورده‌های آن کم کم به بار می‌نشیند. با چنین کیفیت شنیدنی به جهان مخاطب می‌رویم و به جهان خود برمی‌گردیم و یاد می‌دهیم و یاد می‌گیریم.
این کارشناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: الکسیس کارل برنده جایزه نوبل برای رفع هر مشکلی پیشنهاد می‌دهد که ۴ سوال را از خودمان بپرسیم که می‌تواند در رفع مشکل مؤثر باشد. اولین پرسش این است که مشکل چیست، دوم آنکه چرا مشکل به وجود آمده است، سوم آنکه چه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل داریم و در نهایت اینکه بهترین راه حل برای رفع مشکل به‌وجود آمده چیست‌. علی(ع) می‌فرماید: «جان‌های شما قفل‌هایی دارد. کلیدش پرسیدن است»
شهاد زمانی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: قرآن عینک خدا است. خدا با نزول قرآن این فرصت را برای ما فراهم آورده است که از زاویه دید خدا به همه چیز نگاه کنیم.
گفتنی است در این برنامه کتاب‌صوتی «پنج جرعه تشنگی» پخش شد. «پنج جرعه تشنگی» به قلم محمدرضا زائری، واگویه‌هایی به شادباش میهمانی خداوند در ماه مبارک رمضان است.
زمانی پیرامون معرفی کتاب گفت: کتاب حاضر تلاش و تجربه جدید نویسنده برای ارتباط معنوی با عامه مردم به ویژه نسل جوان است. «پنج جرعه تشنگی» متنی ادبی و معنوی است و زبان این اثر به تعبیری گفتگوی خداوند با بندگان است. گاهی این گفتگوی صمیمانه بین انسان با لطافت و معنویت خاص ماه مبارک رمضان آمیخته شده و تجربه جدید در نوع خود به شمار می‌رود. «مژده دهید، خبری خوش دارم!»، «آلبوم عکس‌هایتان را با خدا ورق بزنید!»، «همه مهربان می‌شوند!»، «فرشته‌هایتان را بشمارید!»، «و شما به اندازه آرزوهایتان بزرگ هستید» پنج موضوع این کتاب است. ادبیات نرم و لطیف و نثر جدید این اثر به خواننده کمک می‌کند تا در همه ایام سال و ماه مبارک رمضان از آن استفاده کند.

نظر شما