يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۲
کد خبر: ۴۳۴۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۶
ايجاد تونل‌هاي مشترك شهري نيازمند مديريت واحد شهري است/ دستفروشي يك پديده اجتماعي به شمار مي‌آيد كه ريشه اصلي آن بي‌کاري است. نه تنها وعده‌هاي دولت مبني بر ايجاد شغل در سال گذشته و سال‌جاري محقق نشده است، بلكه دولت بيكار بدهكار ايجاد كرده است.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، سيد محمدهادي ايازي، سخنگوي شهردار تهران صبح امروز ـ يكم شهريور ـ در نشست خبري با حضور خبرنگاران به‌مناسبت روز جهاني قدس گفت: با توجه به اين‌كه امسال شاهد يك موج بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه هستيم، شهرداري تهران تدارك ويژه و گسترده‌اي به‌مناسبت روز جهاني قدس در نظر گرفته است.


او با بيان اين‌كه حضرت امام خميني (ره) اين موج بيداري در كشورهاي منطقه را پيش‌بيني كرده بود، تصريح كرد: از همين رو ويژه‌برنامه‌هايي با موضوع بيداري اسلامي در مساجد و مجموعه‌هاي فرهنگي و هم‌چنين سامانه‌هاي رمضان در روزهاي 4 شنبه و 5 شنبه هفته جاري به اين مناسبت پيش‌بيني شده است.


ايازي در ادامه با بيان اين‌كه ايجاد تسهيلات حمل‌ونقل شهري به‌منظور حضور گسترده شهروندان در راهپيمايي روز قدس نيز مدنظر قرار دارد، اضافه كرد: ايجاد نمايشگاه خاص روز قدس در ميدان فلسطين، توليد محصولات فرهنگي، حضور ورزشكاران ملي در مسير اين راهپيمايي و تبليغات گسترده شهري از ديگر اقدامات شهرداري تهران در اين راستا است.


به گفته وي، ويژه برنامه هايي در باغ موزه دفاع مقدس، فعال کردن حوزه هاي مختلف مردمي در موضوع روز قدس، درج مطالب مختلف با موضوع روز قدس در مجلات و روزنامه همشهري از جمله اقداماتي است که به مناسبت روز قدس صورت مي گيرد.


عيدفطر تهران نورباران مي‌شود

ايازي به‌برنامه‌هاي شهرداري تهران به‌مناسبت عيد فطر هم اشاره كرد و گفت: به‌همين مناسبت ضمن برگزاري جشن در بوستان‌ها و مراكز فرهنگي تهران، نورافشاني گسترده در شهر تهران نيز انجام مي‌شود.


او تسهيل رفت‌وآمد مردم براي حضور در نماز عيد سعيد فطر ار طريق افزايش ظرفيت ناوگان حمل‌ونقل عمومي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: هم‌چنين ايستگاه‌هاي صلواتي در اين روز در سطح شهر برپا مي‌شود.


شهرداري از مشاركت بخش خصوصي استقبال مي‌كند

معاون شهردار تهران در ادامه در پاسخ به‌سوال خبرنگاري با بيان اين كه يكي از منابع درآمدي شهرداري تهران پروژه‌هاي مشاركتي است، اظهار داشت: در چند سال اخير شاهد بوديم پروژه‌هاي عظيمي در سطح شهر تهران با همكاري بخش خصوصي و مردم انجام شده است.


او ادامه داد: از اين ميان مي‌توان به پروژه هزار و يك شهر در منطقه 22 اشاره كرد كه هم امكانات براي شهروندان فراهم مي‌كند و هم منبع درآمدي براي شهرداري است. هر يك از اين پروژه‌ها بايد تعريف شود و سپس هزينه‌هاي آن محاسبه شود كه خوشبختانه شوراي شهر تهران محدوديتي براي ميزان اين مشاركت‌ها قائل نشده است.


براي پاسخ‌گويي به‌شوراي شهر اعلام آمادگي كرديم

سيدمحمدهادي ايازي در پاسخ به‌سوال ديگري در مورد سوال شوراي شهر از شهردار تهران گفت: همان‌طور كه دكتر قاليباف اعلام كرد شوراي اسلامي شهر تهران وظيفه نظارتي بر شهرداري‌ها در سراسر كشور را دارد و اين وظيفه نظارتي شامل موضوعات مختلفي مي‌شود كه يكي از اين موارد طرح سوال است كه در دوره‌هاي مختلف شوراي شهر هم پيش آمده است.


او ادامه داد: خوشبختانه اعضاي شوراي شهر اعلام كردند اين يك روال طبيعي است كه شوراي شهر سوال مي‌پرسد و شهرداري پاسخ مي‌دهد. شهرداري تهران آماده پاسخ‌گويي به هر سوالي است و خوشبختانه تعامل خوبي بين شوراي شهر و شهرداري وجود دارد و اين موضوع مي‌تواند به‌رابطه بهتر شوراي شهر و شهرداري هم كمك كند. ما همان روز اول اعلام آمادگي كرديم.


ايجاد تونل‌هاي مشترک در شهر نيازمند ايجاد مديريت واحد شهري است

سخنگوي شهردار تهران در ادامه همچنين در پاسخ به‌سوال خبرنگار «شهر» در مورد تونل هاي مشترک شهري گفت: يكي از زيرساخت‌هاي اصلي شهر تونل‌هاي مشترك شهري است. اما بايد در نظر داشت ايجاد تونل‌هاي مشترک در شهر نيازمند ايجاد مديريت واحد شهري است كه متاسفانه در حال حاضر اين مديريت واحد وجود ندارد.


او تصريح كرد: در حال حاضر زماني كه شهرداري تهران قصد دارد پروژه اي را در شهر تهران انجام دهد با معارضان مختلف تاسيساتي روبرو مي‌شود كه زمان بسيار زيادي را مي‌برد تا شهرداري هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهد.


ايازي خاطرنشان كرد: متاسفانه در شهر تهران با توجه به‌نبود مديريت واحد شهري اين زيرساخت فراهم نيست. البته در بخش‌هايي از منطقه 22 ايجاد تونل‌هاي مشترك شهري آغاز شده است. ولي تلقي ما اين است كه تا مديريت واحد شهري شكل نگيرد، اجراي اين كار بسيار سخت است، البته با توجه به‌مصوبه مجلس شوراي اسلامي، شهرداري تهران اين مهم را دنبال خواهد كرد و انتظار مي‌رود تا مسئولان دولتي هم در اين زمينه ياري كنند تا ديگر شاهد آن نباشيم که ما آسفالت کنيم و مسئولان ديگر همان جا را دوباره حفاري کنند.


بهشت زهرا براي 10 سال ديگر جا دارد

سخنگوي شهرداري تهران در مورد توسعه بهشت‌زهرا (س) گفت: در اين زمينه با امضاي تفاهم‌نامه با شوراي شهر باقرشهر قرار بر اين شد كه بهشت زهرا به‌سمت شرق 160 هكتار گسترش يابد و در عوض آن شهرداري تهران خدماتي را براي شهروندان باقرشهري ارائه كند كه شما شاهد ايجاد زيرگذر بهشت‌زهرا از روي جاده قم بوديد و يك سري اقدامات ديگر نيز در قالب اين تفاهم‌نامه چون ايجاد بوستان شروع شده است.


او خاطرنشان كرد: همان‌گونه كه در كهريزك شهرداري تهران به تعهدات خود مانند ايجاد ايستگاه كهريزك و ايجاد بوستان اقدام كرده است، در باقرشهر نيز حتما اقدامات لازم در چارچوب تفاهم صورت گرفته اجرايي خواهد شد.


به‌گفته ايازي، توسعه 160 هكتاري بهشت زهرا تا 10 سال آينده پاسخ‌گوي شهر تهران است.


او در مورد توسعه مراكز ترك معتادان نيز بيان داشت: توسعه مراكز ترك اعتياد جزو وظايف شهرداري تهران نيست و جزو وظايف سازمان بهزيستي و ستاد مبارزه با مواد مخدر است. البته روز شنبه جلسه اي با مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتيم تصميم بر آن شد كه در تعامل و همكاري كه بين ما و آنها صورت مي‌گيرد، شهرداري كمك كند تا نگراني موجود يعني حضور معتادان خياباني و معتادان خانم سطح شهر تهران كاهش يابد.


شهرداري تهران موافق طرح «باغ‌شهرها» نيست

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر توسعه باغ شهرها و نظر مديريت شهري در اين رابطه گفت: مقام معظم رهبري در بوستان ولايت رسما با اين بحث اعلام مخالفت کردند و قاعدتا انتظاري که مي‌رفت اين بود که دولت هم براساس فرمايشات مقام رهبري موضوع را دنبال نکند و موضوع باغ‌شهرها كه يك دغدغه جدي را شكل مي‌دهد، مطرح نكند. اين مساله بايد توسط دولت پاسخ داده شود ولي شهرداري تهران با تاکيد مقام ممعظم رهبري موافقتي با موضوع باغ شهرها در چارچوبي که دولت اعلام کرده ندارد.


او در پاسخ به سوالي در مورد تعويق اجراي طرح تفضيلي و تاريخ رسمي ابلاغ اين طرح گفت: هر يک از بخش هاي طرح تفضلي که به تصويب کميسيون ماده 5 برسد بر روي پرتال شهرداري تهران گذاشته و توسط مناطق عملياتي خواهد شد. طرح جامع در دست اجر است و در مورد طرح تفضيلي نيز جلسات کميسيون ماده 5 در حال بررسي است تا يکي يکي بخش هاي مختلف طرح تفضيلي تصويب و اجرايي شود.


ايازي ادامه داد: اينکه چه زماني طرح رونمايي مي شود، پس از تصويب نهايي طرح در کميسيون ماده 5، يک روز را درنظر خواهيم گرفت و از طرح رونمايي خواهيم کرد.


او خاطر نشان کرد: طرح تفضلي ممکن است چند ماه در کميسيون ماده 5 در دست بررسي بماند، چون کارشناسان ممکن است نظراتي داشته باشند و يا در مواردي نياز به اصلاحات باشد. ما الان طرح تفضيلي قبلي را داريم و طرح تفضيلي جديد نيز بيش از 90 درصدش مورد هماهنگي است ولي ممکن است چند درصد تغييراتي در ماده 5 داشته باشد.


آزبست هواي شهر 3 برابر داخل مترو است

سخنگوي شهرداري تهران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه قرار بود شرکت کنترل کيفيت هوا ميزان آلايندگي تونل هاي مترو را اعلام کند اما اين موضوع انجام نشده گفت: اين کار صورت گرفته و آمارها نيز اعلام شده است. براساس اين بررسي ها ميزان آزبست هوا در سطح شهر 3 برابر داخل مترو است و در مجموع ميزان آلودگي در ايستگاه ها نسبت به شهر بسيار کمتر است.


او در ادامه همچنين در مورد تونل هاي مشترک شهري گفت: ايجاد تونل هاي مشترک در شهر نيازمند ايجاد مديريت واحد شهري است تا ديگر شاهد آن نباشيم که ما آسفالت کنيم و مسئولان ديگر همان جا را دوباره حفاري کنند.


دولت بي‌كار بدهكار ايجاد كرده است

معاون اموراجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در مورد معضل دست فروشان در مترو نيز گفت: اين يک پديده اجتماعي است و در سطح شهر نيز با آن مواجه ايم. ريشه اصلي اين مساله بيکاري است و بايد اين گونه مشکلات ريشه اي حل شود. چراکه ما هرچه آنها را جمع آوري مي کنيم دوباره باز مي گردند. براي رفع اين مشکل بايد هماهنگي و عزم ملي وجود داشته باشد.


او تصريح كرد: البته همان‌طور كه مركز پژوهش‌هاي مجلس اعلام كرده است نه تنها وعده هاي دولت مبني بر ايجاد شغل در سال گذشته و سال‌جاري محقق نشده است، بلكه دولت بي‌كار بدهكار ايجاد كرده است. البته مردم هم رئوف و دلسوزند و در برابر اقدامات واكنش نشان مي‌دهند، چرا كه معتقدند دستفروشي بهتر از انجام كارهاي خلاف مانند دزدي است.

نظر شما