شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۰
کد خبر: ۴۷۸۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
مقام معظم رهبري تاکيد کردند که دستگاه ديپلماسي كشور در اين اوضاع پيچيده و حساس، بايد با تبيين حرف نو نظام اسلامي يعني حضور توأمان مردم و ارزش‌هاي الهي در جامعه، به نقش‌آفريني مؤثر بپردازد. به گفته ي ايشان مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي فعالان خط مقدم پيكار عظيم بين‌المللي در عرصه ديپلماسي اند.

به گزارش «شهر»، رهبر معظم انقلاب اسلامي-پنج شنبه 7 دي- در ديدار وزير، مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي، بيداري اسلامي در منطقه و حوادث كشورهاي غربي را بي‌سابقه و بسيار مهم دانستند و تأكيد كردند: دستگاه ديپلماسي كشور در اين اوضاع پيچيده و حساس، بايد با تبيين حرف نو نظام اسلامي يعني حضور توأمان مردم و ارزش‌هاي الهي در جامعه، به نقش‌آفريني مؤثر بپردازد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي را فعالان خط مقدم پيكار عظيم بين‌المللي در عرصه ديپلماسي خواندند و خاطرنشان كردند: ديپلماسي، به علت اصطكاك منافع كشورها، عرصه مقابله و چالش است اما فعاليت در دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي، فراتر از فعاليت متعارف ديپلماسي در جهان است چرا كه سفيران ايران، نماينده نظامي هستند كه ذات مستكبران با ماهيت اسلامي آن در تضاد عميق است.

رهبر انقلاب با يادآوري نگراني و وحشت جبهه استكبار از نام اسلام افزودند: اسلام با پايه‌ها و مباني استكبار يعني ظلم و تجاوز و اشغالگري مبارزه مي‌كند به همين علت زورگويان جهاني از نفسِ گرايش ملت‌ها به اسلام متوحش مي‌شوند، همچنان‌كه در حوادث ماه‌هاي اخير منطقه، از ظواهر و نشانه‌هاي اسلامي بودن تظاهرات ملت‌ها و پيروزي اسلام‌گرايان در انتخابات، علناً ابراز نگراني كرده‌اند.

ايشان در تبيين بيشتر خصومت گسترده مستكبران جهان با نظام اسلامي، نقش اسلام را در شكل‌گيري جمهوري اسلامي و پيشرفت‌هاي 3 دهه اخير ملت ايران، نقشي بي‌همتا دانستند و خاطرنشان كردند: نظام منتخب ملت ايران، با نام اسلام و با برجسته كردن شعارهاي اسلامي به پيش رفته است به گونه‌اي كه اكنون دانشمندان جوان اين سرزمين در علوم و صنايع بسيار پيشرفته نظير هسته‌اي و نانو، با افتخار از بسيجي بودن خود سخن مي‌گويند و استكبار نيز به همين علت يعني به دليل نقش‌آفريني مبنايي اسلام در اين سرزمين، به مقابله با جمهوري اسلامي مشغول است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، خصومت زورگويان جهاني با ايران اسلامي را موجب بروز چالش‌هايي فراتر از چالش‌هاي معمول در مسير ديپلماسي كشور برشمردند و با استناد به اين واقعيت، به فعالان دستگاه سياسي خارجي تأكيد كردند: فعاليت مؤثر در اين عرصه، در درجه اول نيازمند قوت قلب، اعتماد به نفس و عزم راسخي است كه جز با اخلاص و توكل، اعتماد به پروردگار، حسن ظن به وعده‌هاي صادق الهي و استحكام دروني ساختار دستگاه ديپلماسي، بدست نخواهد آمد.

ايشان، استحكام دروني دستگاه ديپلماسي كشور را به تقويت معنوي هرچه بيشتر عناصر فعال و مرتبط با دستگاه سياست خارجي و سفارت‌خانه هاي ايران منوط دانستند و افزودند: اين استحكام دروني همچنين به مراقبت معنوي و افزايش روزافزون رابطه خانواده‌هاي سفيران با پروردگار متعال و حسن ظن حقيقي و همگاني به وعده‌هاي خداوند نيازمند است ضمن اينكه اگر استحكام دروني در هر جامعه اي به دست آيد، هيچ چيز توانايي مقابله با اين جامعه را ندارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، جايگاه كنوني جمهوري اسلامي را از نشانه‌هاي آشكار تحقق وعده‌هاي الهي به مؤمنان مجاهد خواندند و خاطرنشان كردند: در پرتو ايمانِ توأم با تلاش و مجاهدت ملت و مسئولان، تهي دستي و غربت اوايل انقلاب اكنون به سربلندي و عزت تبديل شده است به گونه‌اي كه شعارهاي ملت ايران اكنون در كشورهايي شنيده مي‌شود كه 30 سال با اين ملت دشمني كرده‌اند و اين، معناي حقيقي پيشرفت و استحكام و قدرت است.

رهبر انقلاب، با اشاره به فريادهاي الله اكبر و ديگر شعارها و نشانه‌هاي اسلامي در مصرِ حسني مبارك و انور سادات افزودند: مهم نيست كه اين شعارها از كجا الهام گرفته است مهم اين است كه حرف‌ها، شعارها و خواسته‌هاي 30 ساله ملت ايران، اكنون در خاورميانه، خليج فارس و شمال افريقا، سبز شده است و اين حقيقت، مصداق روشن وعده پروردگار كريم در ياري رساندن به ملت مؤمن ايران است كه با تحمل سختي‌ها، در صراط مستقيم الهي تلاش و مبارزه كرده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تكيه بر واقعيات ياد شده را مبناي ضروري حركت در عرصه ظريف، خطير و بسيار مؤثر ديپلماسي برشمردند و در نگاهي آسيب‌شناسانه، خاطرنشان كردند: در برخي دوره‌ها، بعضي افراد در عرصه ديپلماسي و غيرديپلماسي، تصور مي‌كردند پايبندي به ارزش‌ها اجازه و امكان موفقيت نخواهد داد اما تجربه نشان داد كه هر قدر پايبندي به اصول و آرمان‌ها بيشتر باشد هيبت و احترام جمهوري اسلامي در نظر طرف مقابل بيشتر خواهد شد.

رهبر انقلاب با بيان مصداقي ديگر از آسيب‌هاي عرصه ديپلماسي افزودند: در مقاطعي، برخي مسئولان، خيال مي‌كردند اگر در ملاقات‌هاي بين‌المللي، همان حرف‌هاي صد سال اخير طرف مقابل را به شكل ديگري تكرار كنند نتيجه بخش خواهد بود اما اين كار، آنها را عملاًٌ در چشم طرف مقابل، تضعيف و سبك مي‌كرد چرا كه نشان مي‌داد از خودشان چيزي ندارند.

ايشان، ايستادگي بر حرفهاي مبنايي، منطقي و مستدل را موجب تقويت موضع در عرصه ديپلماسي و عامل اصلي مديريت چالش‌ها و طرف‌هاي مذاكره‌كننده دانستند و افزودند: پيروزي در ميز مذاكره، نيازمند هوشمندي، ظرافت، اعتماد به نفس، استحكام عقلاني و تحميل استدلال برطرف مقابل است كه دست‌يابي حقيقي به اين عوامل، با اخلاص و توكل و معنويت امكان پذير است.

رهبر انقلاب در تشريح عوامل بروز آسيب‌هاي احتمالي، مراقبت معنوي از خانواده و هوشياري در مقابل رخنه‌هاي به ظاهر كوچك را مورد توجه قرار دادند و در مصداقي تاريخي خاطرنشان كردند: به فرموده اميرمؤمنان، زبير در مجاهدت‌ها و سختي‌ها نيز همراه ايشان بود اما وقتي پسرش بزرگ شد، اين صحابه بزرگ تحت تأثير خواست‌ها و حرفهاي پسر، به تدريج در مقابل حق ايستاد و برروي اميرمؤمنان شمشير كشيد و اين واقعيت نشان مي‌دهد كه رخنه‌هاي كوچك، گاه به انحرافات بزرگ مي انجامد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان در جمع وزير و مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهوري اسلامي در كشورهاي ديگر، آرايش سياسي دنيا را در حال تغيير اساسي برشمردند و افزودند: حوادثي بزرگ در منطقه، اروپا و در جهان در حال وقوع است كه بايد با هوشياري كامل آنها را رصد كرد.

ايشان، حوادث ماه‌هاي اخير در كشورهاي اسلامي و عمدتاً عربي را انقلاب‌هايي حقيقي اما در اندازه‌هاي متفاوت خواندند و افزودند: در دهه 60 ميلادي، تحولاتي در بعضي از كشورهاي عربي منطقه رخ داد و در دهه 90 نيز اروپاي شرقي شاهد رويدادهاي بزرگي بود اما حوادث كنوني در منطقه و اعتراض‌هاي زنجيره‌اي در غرب، در عمق و عظمت، تفاوت‌هاي بسيار اساسي با آن تحولات دارد.

رهبر انقلاب، حضور حقيقي، پيش برنده و هدايت‌گر مردم و مخالفت امريكا با بروز اين حوادث را دو تفاوت اساسي تحولات كنوني منطقه و جهان با رويدادهاي مشابه در دهه‌هاي گذشته برشمردند و خاطرنشان كردند: برخي تصور مي كنند امريكا در پشت صحنه، در حال مديريت اين تحولات است اما اين تحليل توهم محض است، همچنان‌كه 30 سال پيش نيز بعضي‌ها، با نگاه متوهم فكر مي‌كردند انقلاب اسلامي طراحي امريكا بوده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مواضع متناقض امريكا در قبال حوادث اخير در مصر و ديگر كشورها خاطرنشان كردند: البته امريكايي‌ها بدشان نمي‌آمد به جاي مبارك، يك عنصر دمكرات و مردمي در اختيار داشتند، اما اين امكان‌پذير نبود چرا كه اگر فردي مردمي، ميهن‌پرست و حقيقتاً دمكرات روي كار آيد حتماً به مخالفت با امريكا و صهيونيست‌ها مي‌پردازد.

ايشان، نگاه واقع‌بينانه به صحنه منطقه و جهان را ضرورت حضور قوي و مؤثر در عرصه ديپلماسي دانستند و افزودند: حركت عظيم ملت‌ها، نشانه بيداري آنهاست و اين بيداري به استناد واقعيات گسترده و ترديدناپذير، صبغه اسلامي دارد البته اين بيداري اسلامي به معناي آن نيست كه همه آنها حكومت اسلامي مي خواهند و يا مدل حكومت اسلامي ايران را قبول دارند.

رهبر انقلاب اذعان رسانه‌هاي غربي به پيروزي اسلام‌گرايان در انتخابات حال و آينده كشورهاي منطقه را نشانه ديگري از اسلامي بودن انقلاب‌هاي منطقه برشمردند و افزودند: در اين اوضاع پيچيده و حساس، دستگاه سياست خارجي كشور، در عرصه گسترده و مؤثر ديپلماسي جهاني، بايد حرف نويِ جمهوري اسلامي را براي ملت‌ها و براي جهان تبيين كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور توأمان مردم و ارزش‌هاي الهي در جامعه و ارزش‌هاي معنوي و الهي همراه با اراده مردم و نه تحميل بر مردم را، حرف نو و اساسي جمهوري اسلامي خواندند و تأكيد كردند: دستگاه ديپلماسي بايد با حكمت و منطق، مواضع طرف‌هاي ديگر را به تدريج به مواضع خود نزديك كند و با تكيه بر حكمت، عزت و مصلحت و حفظ عزت ملي و عزت هويتي، به وظايف سنگين خود عمل نمايد كه در اين مسير هيچگونه تسليم و كوتاهي نه در مرحله باورها و نه در مرحله عمل، نبايد وجود داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به پيشرفت‌هاي مستمر كشور افزودند: البته در اين حركت عمومي رو به جلو، كمبودها و نواقصي در عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و ديگر زمينه‌ها وجود دارد اما مهم اين است كه مي‌خواهيم آنها را برطرف كنيم ضمن اينكه اين نواقص به مراتب كمتر از آن است كه دشمن با بزرگ‌نمايي مطرح مي‌كند، تا نقاط قوت را بپوشاند.

ايشان در پايان سخنانشان تأكيد كردند: بايد حوادث بي‌سابقه و عميق منطقه و جهان را با هوشياري رصد و با تصميمات و اقدامات هوشمندانه و حكمت آميز، در اين عرصه نقش مؤثر ايفا كرد.

در اين ديدار پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي، وزير امور خارجه با بيان گزارشي از گردهمايي سفيران و رؤساي نمايندگي‌هاي خارج از كشور، تحت عنوان ديپلماسي و بيداري اسلامي افزود: تلاش دستگاه ديپلماسي، حركت در جهت اصول و مباني انقلاب اسلامي، از جمله گفتمان مبتني بر انديشه هاي حضرت امام(ره) و رهبري در جهت پيشبرد سياست خارجي است.

نظر شما