يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۲
کد خبر: ۴۹۳۴۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
ايستگاه متروي تجريش به‌بهره‌برداري رسيد؛
دقايقي پيش، ايستگاه متروي تهران با حضور مديران شهري و جمعي از شهروندان به‌بهره‌برداري رسيد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، ايستگاه متروي تجريش با حضور مديران شهري به‌بهره‌برداري رسيد تا شهروندان تهران بتوانند از كهريزك در جنوبي‌ترين نقطه تهران تا تجريش را به‌سهولت طي كنند. براي ساخت اين ايستگاه 60 ميليارد تومان هزينه شده است.


اين ايستگاه ظرفيت 40 هزار مسافر در ساعت را دارد که پيش‌بيني مي‌شود با راه‌اندازي کامل آن، به‌تدريج روزانه 50هزار نفر به مسافران متروي تهران افزوده شود. هم‌چنين پيش‌بيني مي‌شود اين ايستگاه به يکي از پرترددترين ايستگاه‌هاي مترو در تهران تبديل شود و بتواند حجم قابل توجهي از سفرهاي شهري را تحت پوشش قرار دهد.


ايستگاه تجريش به عنوان عميق‌ترين ايستگاه متروي تهران با ژرفاي 51‌متر در دل ريشه کوه البرز ساخته شده است و با مساحتي برابر با 150 هزار متر مربع يکي از بزرگترين ايستگاه‌ها محسوب مي‌شود. در اين ايستگاه هفت‌هزار و 600 تن آهن و فولاد به كار رفته است و 65 هزار متر مكعب بتن‌ريزي صورت گرفته است.


طول سکو و سالن تهيه بليت شمالي‌ترين ايستگاه متروي تهران، حدود 240 متر و طول ريل نصب شده، حدود 6/6 کيلومتر است ميزان خاکبرداري در عمليات اجرايي احداث ايستگاه تجريش 240 هزار متر مکعب، مقدار آرماتوربندي اين ايستگاه 10 هزار و 500 تن و بتن ريزي آن نيز 96 هزار متر مکعب بوده است.


تمام عمليات ساخت ايستگاه تجريش زيرزميني و بدون انسداد ترافيک انجام شده است که در نوع خود بي‌سابقه است. به‌علاوه عمليات خاك‌برداري و انتقال مصالح به زير‌زمين، از طريق يك شفت 70 متري و تقريبا به صورت دستي انجام شد، چراكه امكان انتقال برخي ماشين‌آلات و تجهيزات به داخل تونل وجود نداشت. همچنين ايستگاه تجريش طرح آب‌بند دارد و كنترل‌هاي لازم براي جلوگيري از بروز مشكل در ايام بارندگي انجام شده است.


بنابراين ‌گزارش، با راه‌اندازي ايستگاه متروي تجريش، 16 دستگاه پله برقي در پنج مرحله قابل استفاده خواهد بود که از سطح زمين تا سطح سکوها مسافران را جابه جا مي‌کند. اين پله برقي ها در ارتفاع 12 متري اجرا شده‌اند که بالاترين ارتفاع را در اجراي پله برقي دارا هستند. همچنين براي سهولت جابجايي مسافران 8 آسانسور مسافر نيز پيش بيني شده است. همچنين به‌منظور اين‌که طي چنين مسافتي براي مسافران خسته کننده نباشد، تالار مياني با طراحي و رنگ‌بندي متفاوت در اين محل اجرا شده است.


براساس اين گزارش با افتتاح شمالي‌ترين ايستگاه مترو، دو كيلومتر به شبكه متروي تهران افزوده مي‌شود. با توجه به موقعيت ايستگاه تجريش که در ضلع جنوب‌‌شرقي ميدان قدس و مجاور شهرداري منطقه يک تهران قرار داد و مبدا و مقصد بسياري از سفرهاي شهروندان تهراني است و به طورقطع با راه‌اندازي اين ايستگاه بسياري از سفرها با خودرو شخصي تبديل به سفر باحمل‌و نقل عمومي خواهد شد و مشكلات ترافيكي اين منطقه كاهش خواهد يافت.

نظر شما