شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۹۳۹۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
مديرعامل مترو كمبود واگن را درد بزرگ مترو دانست؛
مديرعامل شرکت قطار شهري تهران و حومه با اشاره به تعهدات دولت و شهرداري به‌مترو گفت: ‌شهرداري تاکنون 410 ميليارد تومان پرداخت کرده که معادل 64 درصد تعهد آن است. اما دولت تنها 23 درصد تتعهداتش را عمل‌كرده است. در مجموع تنها 43دردص اعتبارات متروي سال 90 محقق شده است.

به‌گزارش «شهر» هابيل درويش صبح امروز ـ يك‌شنبه، 30 بهمن ـ در مراسم افتتاح ايستگاه تجريش از توسعه شمالي خط يک متروي تهران اظهار کرد: اين ايستگاه بخش‌هايي از مناطق يک و سه تهران را تحت پوشش قرار مي‌دهد و با افتتاح ايستگاه تجريش، خط يک مترو حدفاصل تجريش تا کهريزک با طول حدود 39 کيلومتر و با 29 ايستگاه کامل شد.


او با بيان اينکه براي افتتاح ايستگاه تجريش کمي بدقولي کرديم، به دلايل عدم بهره‌برداري از اين ايستگاه در موعد مقرر اشاره کرد و گفت: ايستگاه تجريش بزرگ‌ترين ايستگاهي است که تاکنون در متروي تهران ساخته شده و شايد در آينده هم ايستگاهي با حجم عملياتي مشابه اين ايستگاه، ساخته نشود.


مديرعامل متروي تهران مساحت اين ايستگاه را 15 هزار متر مربع و طول سکوي ايستگاه را 166 متر اعلام کرد و افزود: اين ايستگاه در عمق 52 متر زير زمين احداث شده و در شمالي ترين بخش ايستگاه عمليات عمراني در عمق 90 متري انجام گرفته است.


او در ادامه با اشاره به پيش‌بيني 30 دستگاه پله برقي و 8 دستگاه آسانسور براي ايستگاه تجريش اظهار کرد: در حال حاضر 16 دستگاه از پله برقي‌ها مورد بهره‌برداري قرار گرفته و ساير پله برقي‌ها نيز پس از تکميل فاز دوم ايستگاه تجريش و همزمان با افتتاح ورودي اين ايستگاه مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.


درويش هزينه ساخت اين ايستگاه را 60 ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: به نظر مي‌رسد اين ايستگاه در فاصله چند روز پس از بهره‌برداري روزانه 50 هزار مسافر را پذيرا باشد.


او در ادامه به موضوع اعتبارات مترو اشاره کرد و گفت: در سال جاري شهرداري تهران از حدود 650 ميليارد تومان بودجه پيش‌بيني شده، تا‌کنون 410 ميليارد تومان پرداخت کرده که معادل 64 درصد تعهد است.


مديرعامل متروي تهران ادامه داد: اين در حالي است که دولت نيز بايد 50 درصد اعتبارات مترو را پرداخت کند اما تاکنون 150 ميليارد تومان معادل 23 درصد اعتبارات امسال را پرداخت کرده است و به اين ترتيب از مجموع اعتباراتي که دولت و شهرداري بايد به متروي تهران اختصاص مي‌دادند مبلغ 560 ميليارد تومان پرداخت شده که حدود 43 درصد اعتبارات سال 90 است اما متروي تهران با وجود همه اين مشکلات به کار خود ادامه خواهد داد و در سال آينده نيز قطعا 15 کيلومتر خط متروي جديد بهره برداري خواهد شد.


او همچنين به مساله کمبود واگن در مترو اشاره کرد و اين مساله را يکي از دردهاي بزرگ متروي تهران دانست و گفت: در شرايطي که ساخت تونل و ايستگاه به اتمام مي‌رسد به دليل کمبود قطار، سرفاصله قطارها از دو دقيقه به 4 يا 5 دقيقه افزايش مي يابد.

درويش افزود: در خطوط يک، دو، چهار و پنج، روزانه بالغ بر 2ميليون و 400  هزار مسافر جابجا مي‌شوند و اين در حالي است که در صورت تامين قطار، به راحتي قادريم روزانه 4 ميليون مسافر را جابجا کنيم.


او بيان اينکه آخرين قراردادي که براي ساخت واگن وجود دارد شامل ساخت 455 واگن قطار و 160 دستگاه واگن دو طبقه و 38 دستگاه لکوموتيو براي خط 5 است، افزود: از اين مجموعه تاکنون 292 واگن و لکوموتيو تحويل شده که 175 دستگاه آن شامل 126 واگن يک طبقه براي خطوط تهران و 29 واگن 2 طبقه براي خط 5 در سال 90 مورد بهره برداري قرار گرفته است.


مديرعامل شرکت متروي تهران و حومه به محموله‌هاي متوقف مانده در گمرک اشاره کرد و گفت: براي ترخيص اين محموله‌ها که چند ماه در گمرک مانده نيازمند تامين 80 ميليارد تومان اعتبار هستيم.


او خاطر نشان کرد: در صورتي که اعتبار ترخيص اين واگن‌ها به موقع تامين شده بود، مترو هم اکنون قادر بود که روزانه 525 هزار مسافر به ظرفيت جابجايي خود بيافزايد. 

نظر شما